Jump to content

Identifisering av 23fots tresnekke


Animal

Recommended Posts

Tja, det jeg kan si er at det ikke er ei snekke fra Vest-Agder. Her bygges båtene med mere spring for der er ofte mer strømsjø, - mest typisk for båter rundt Lindesns/Lista. 

Vi sier ofte om båter østfra at de har et langt løp, dvs at de er bygga for renere sjø. Utvendig ror var mye brukt fra Grimstad og østover. 

Samtidig er det trekk som tyder på at snekka di er bygga enda lenger østpå, Det breie flate dekket er noe vi ser lite av her. 

Jeg tror ikke hekken er spesielt smal, de gamle var mindre opptatt av god bæring akter, et unntak er Tromøy 23, som er bygd over ei gammel snekke. 

Det kan godt hende at overbygget ikke er originalt. Men det var pent, og bidro til å gi båten et distinkt utseende.

Link to post
Share on other sites

Takk for komplimenter og innspill så langt :)

 

Snekka kjøptes sammen med en kamerat i Søgne tidligere i sommer, 4 dager og 180 sjømil sener kom vi til Oslo.

 

Meget nøyd med båten og motoren, men de venter endel jobb i vinter/vår med å skifte litt av dekket og legge ny nating både foran og bak.

 

 

Jeg trodde dekket var bygget av furu, men dere tror det er eik?

 

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se, men det ser ut som at midtfisk og skanbord er i eik. Stavene i dekket er vel i furu? Sannsynligvis er vindskjermen også laget i eik, om det har vært det, eller er bygget som hytte. Om du vil vite om den har vært vindskjerm, kan du jo se etter om det er merker etter tidligere kalesjefester langs kanten. Det ser ikke ut som vindskjerm. Veit du at den er bygget i 1970, eller er det noe du antar? Uten å være noen verdensmester på snekker, har jeg noen kjennemerker å se etter. Før krigen var snekkene, motorsjektene bygget omlag slik som seil- og ro-sjektene, altså forholdsvis grunne båter, smale, med ganske spisse stevner. Problemet var å få plass til motor og anna nedi. Vindskjermene, og vinduer, var kanta, med to eller tre vinduer i front. Ofte var det bordet som står vertikalt inni rommet bak, bua. Ytre ror med kult. Etter krigen ble vindskjermene mer avrunda og strukket bakover i en fin bue. Avrunda vinduer, oftere bare to vinduer i front. Båtene ble tyngre, med mer plass til motor og fundamenter. Kjøl og bunnbord ble mer solide. En eksperimenterte med krysserstevn (rett), krysserhekk (med indre ror), hytte med tak osv. Pga etterspørselen etter "Sørlandssnekker" ble det produsert slike over alt, bl.a. i Hardanger. Disse båtene antok da dialekter, ettersom båtbyggerne hadde sine tradisjoner. Som med olja og elektrisitet i dag, ble det eksportert i stor stil til det store markedet rundt Oslo. Ofte ble båter bestilt, med spesifikasjoner, ønske om hytte, teak, eik, mahogny, kobbersøm, osv. Jeg syns ikke båten likner verken "Sørlandssjekte" eller "Østfoldsnekke". Kanskje den er laga på Vestlandet?  

Link to post
Share on other sites

Når du forteller at denne båten har gått i Søgne, så vil jeg tro det er ei snekke fra Aust Agder. Den har mer av det løpet, og utvendig ror. At dekket er breiere, kan være kundens bestilling, jeg er enig med Erik i at båtbyggere var ganske så markedsorienterte. 

Hvis du lurer på fordekket, kan du jo bare sjekke, eik og furu har helt distinkte og ulike utsseender - furura har klare årrringer, eika har "mpønstre" i veden. Er du fremdeles usikker kan du legge ut bilder. 

At dere gikk til Oslo på 4 dager forteller at det er en båt med et greit løp, den går vel gjerne over 7 knop da? Hva motor har du i henne?

 

Du må passe på klimaet til våren, blir det for tør og varmt, så sprekker bordene lettere, mao bør du ikke være for sein med båtpussen. Han som driver båthavna jeg ligger i passer også på at trebåter blir stående på grus, asfalten blir fortere varm og gjør dermed at bunnbordene dine lettere sprekker - mener han. Jeg hører nå på ham, men det er bare erfaringskunnskap. Forklaringa er kanskje at asfalten er svart?

Link to post
Share on other sites

Forklaringa er kanskje at asfalten er svart?

 

Forklaringen er nok at asfalten er tettere og slipper ikke opp fukt fra grunnen. Jeg har en slektning som var plaget med rustangrep under bilen som stod I garasje med grusgulv. Fikk lagt asfalt I garasjen, og nå trives bilen mye bedre;-))

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...