Ole Morten Berg Startet 3.September.2015 Link til dette innlegget Startet 3.September.2015 Hei. Jeg er ny her på forumet, jeg vurderer og bygge om båten min fra innenbords v8 Volvo penta med 280 drev. Det jeg tenker er og bygge motorbrønn, for jeg synes braket ikke er pent, monter så en utenbordsmotor. Noen her med erfaring og om noen har gjort dette på en slik båt før? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 3.September.2015 Link til dette innlegget Svart 3.September.2015 En ting er sikkert.... Myyyyyye jobb:-) Hvorfor vil du ikke ha v8'er? Denne båten fortjener en grom 8'er??? Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 3.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2015 Jeg får ikke ro i sjelen av bensinmotor inne i båten, men jeg liker formen og sjøegenskapene den dype v bunnen båten har. Og jeg liker prosjekter som dette. Det er mange som sier at det ikke er noe problem med innenbords bensin men det hjelper ikke min magefølelse når jeg står der og skal vri på tenningsnøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 3.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2015 Ser også fordeler som og få lavere hastighet på tomgang da jeg har ca 6,5 knop nå,løfte motor ut av vannet ingen groing, ingen belger som kan gå lekk. Jeg kunne fortsatt men gir meg der. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Ser den, men tror nok ikke det er så mye å bekymre seg over:-) Bare å være flink å bruke vifte i motorrom event åpne lune noen minutter før du fyrer så er det null pes:-) Jeg har bygd om en båt, og det er/var sykt mye jobb. Uheldigvis startet jeg med dette på en båt som aldri kom til å bli verken pen eller verdt noe når den var ferdig.... Men, jeg lærte veldig mye av det, blant annet at jeg aldri skal gjøre det igjen. Har jobbet i ti år som biloppretter, så anser meg selv som over snittet flink med sparkling, pussing osv.... Men Gud bedre meg for en møkka jobb det er. I verste fall, risikerer du å finne ut at alt av treverk i akterspeilet er råttent og må skiftes. Og da er ballet i gang for å si det sånn? Hadde jeg vært deg, glem det:-) fiks opp 8'ern, sett inn vifte med sug fra kjølsvinet og nyt krafta fra motoren:-) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 nå kjenner ikkje eg til akkurat denne båten men det er ikkje så likefrem som en skulle tro alltid å gjøre slikt. Båtens egenskaper kan fort endres og gå fløyten da både vekt og tyngdepunkt endres dramatisk. Den ene båten er ikkje bare lik den andre, den er konstruert for en type motorinstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Er det ikke en bedre ide å heller bytte V8 bensineren til en dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Hva med å selge båten og kjøpe en med utenbords motor? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Viksund 830 Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Sånn rent pengemessig tror jeg du kommer bedre ut av det med å selge og kjøpe ny. At det kan bli fint, vi har flere eksempler på det her på forumet, men det er mye jobb og du vil i etterkant få en båt som ikke er original, men ombygd. Noe som kan gå utover prisen... Jeg blir gang på gang overrasket over hva folk får til og hva de kan, så kanskje du er en av dem. Hvis du søker litt på forumet så ser du flere prosjekttråder, men de utfordringer som det kan medføre... Men for all del har du lyst så gå i gang, men du må da lage en prosjekttråd her på forumet, da får du ihvertfall mange innspill, faktisk mange gode innspill... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Å bytte fra en motor som koster nesten ikke no å fikse til en diesel purke som alt er svindyrt på er vel en Heller dårlig plan.... Da hadde jeg heller sørget for at den 8'eren er i ship shape. Myyyye billigere... Kan kjøre mye båt for det en diesel motor i god stand koster. Pluss at du må ha nytt drev og pga annen utveksling på en diesel båt.... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 enig i med siste taler i det med diesel. Men hva mener du for utveksling en diesel skal ha på en vp280 drev ? der er bare 3 å velge mellom og V8 bruker 1.61 Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 5.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Hei og takker for alle tilbakemeldinger, jeg har allerede byttet treverket i akterspeilet, og snakket med gutta på Nordkapp bots, de mente at de brukte dette skroget i en modell som heter noblesse og denne med utenbordsmotor. sa at dette burde bli en bra kombinasjon. Ja at det byr på div utfordringer er sant. Jeg har tenkt mye på diesel da utvekslingen på et v8 drev er det samme som diesel 1.63. Men vi får se hva jeg gjør. Liker jo utfordringer he he. Så det lå en kring 22 til salgs på finn i fjord som var bygget om til utenbords med en 175 hk Johnson.dette er jo en gammel båt så de er jo ikke vært noe særlig lenger. Og det er jo moro og forske litt. Vi får se hva jeg gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 5.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Jeg skal se om jeg får til dette med prosjekt tråd. Så ser vi. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 6.September.2015 Link til dette innlegget Svart 6.September.2015 Her viser en draco 17 som er totalt ombygd til utenbordsmotor, kanskje det kan gi deg ideer https://baatplassen.no/i/topic/67245-draco-17-ombygd-til-pg-b%C3%A5t/ Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
TimJ Svart 6.September.2015 Link til dette innlegget Svart 6.September.2015 Var sikker på at diesel drev hadde 2. Ett eller an et i utveksling... Men mulig jeg tar feil:-) Etter å ha gjort den jobben en gang, skal jeg aldri gjøre noe sånt igjen... Makan til drit jobb har jeg ikke vært borti før??? Men, føler du kallet så gi gass???? Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 6.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2015 Se der ja, den dracoen Ble jo grei. Når vi snakker diesel drev, så står det på Volvo penta sine sider at 280 drev med 1,63 i utveksling er for diesel og v8. Når man ser på topp turtall på disse motorene så er de ca like. En v8 er ingen turtals motor, da må de bygges om. Men det er mulig at de nyeste diesel motorene har et noe annet turtalsregister og trenger en annen utveksling. Jeg tenker og flytte ryggen til sittebenken bak ca 60 cm frem, bygge motorbrønn men beholde de originale delene av båten som er der i dag. Ikke gjøre formye så det er mulig og bygge den tilbake til orginal ved og ta vare på den delen jeg skjærer ut bak. Man vet. Jo aldri hva man finner på. Jeg er utdannet lastebil mekaniker og har jobbet med dette i iver 20 år. Jeg har støpt mye med polyester, dette i forbindelse med nye motorfundamenter i en Skarpnes 30 som jeg byttet motor fra Perkins 49 hk til Volvo penta TAMD 40, beregning av propell og ny propell Aksel. Dette var en stor jobb men jeg koste meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 22.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2015 Tror jeg skal forsøke en sesong til med v8, og montere en gassvarsler. Så prosjektet i vinter blir egentlig.bare noen små justeringer inne i båten, og se om jeg finner et billig 290 drev med transom. Tusen takk for alle tilbakemeldingene folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Da er båten bygget om til utenbords. Gjenstår noe som og montere div El og styring. Ble en prøve motor på 175 hk fra Evinrude 1990 så får vi se hvordan dette går. Er rimelig spent nå. Sikkert noen justeringer som må til for og optimalisere høyde motor og slikt. Skal se om jeg får ut noen bilder ettervært. Hilsen gal mann med mye mot og ideer. Sitér dette innlegget Link to post
jo--and Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Artig da, og godt jobbet. Jeg gleder meg iallefall til og se dette Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 UPAAA000000156672172 Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Et bilde av resultatet etter at brønnen er støpt inn og ferdig med gelcoat. Kal se om jeg får lakt ut resten av bildene ettervært. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Ole Morten Berg Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Har også tatt vare på den delen jeg fjernet fra det originale så det er mulig og sette båten tilbake til orginal, om det skulle bli aktuelt. Er jo kanskje lurt om dette ikke blir bra. He he . Under motorbrønnen har jeg støpt inn to nye kneplater for og forsterke akterspeilet ekstra så det ikke skal bli noe svikt i dette. Ja mye jobb ble det men moro også. Fikk jo en helt utrolig god lagringsplass under motorbrønnen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Hei, det der ser jo strøkent ut! Men du har jo snytt oss for en prosjekttråd, så du er herved forpliktet til å legge ut alle bilder og beskrive prosessen i detalj! Holder forresten med deg i påhenger kontra innenbords bensin. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.