Jump to content

Bygge om Nordkapp comtesse fra v8 innenbords til utenbords motor.


Ole Morten Berg

Recommended Posts

Ser den, men tror nok ikke det er så mye å bekymre seg over:-)

Bare å være flink å bruke vifte i motorrom event åpne lune noen minutter før du fyrer så er det null pes:-)

Jeg har bygd om en båt, og det er/var sykt mye jobb. Uheldigvis startet jeg med dette på en båt som aldri kom til å bli verken pen eller verdt noe når den var ferdig.... Men, jeg lærte veldig mye av det, blant annet at jeg aldri skal gjøre det igjen.

Har jobbet i ti år som biloppretter, så anser meg selv som over snittet flink med sparkling, pussing osv.... Men Gud bedre meg for en møkka jobb det er.

I verste fall, risikerer du å finne ut at alt av treverk i akterspeilet er råttent og må skiftes. Og da er ballet i gang for å si det sånn?

Hadde jeg vært deg, glem det:-) fiks opp 8'ern, sett inn vifte med sug fra kjølsvinet og nyt krafta fra motoren:-)

Link to post

Sånn rent pengemessig tror jeg du kommer bedre ut av det med å selge og kjøpe ny.

At det kan bli fint, vi har flere eksempler på det her på forumet, men det er mye jobb og du vil i etterkant få en båt som ikke er original, men ombygd. Noe som kan gå utover prisen...

 

Jeg blir gang på gang overrasket over hva folk får til og hva de kan, så kanskje du er en av dem.

Hvis du søker litt på forumet så ser du flere prosjekttråder, men de utfordringer som det kan medføre...

 

Men for all del har du lyst så gå i gang, men du må da lage en prosjekttråd her på forumet, da får du ihvertfall mange innspill, faktisk mange gode innspill...

Link to post

Hei og takker for alle tilbakemeldinger, jeg har allerede byttet treverket i akterspeilet, og snakket med gutta på Nordkapp bots, de mente at de brukte dette skroget i en modell som heter noblesse og denne med utenbordsmotor. sa at dette burde bli en bra kombinasjon. Ja at det byr på div utfordringer er sant. Jeg har tenkt mye på diesel da utvekslingen på et v8 drev er det samme som diesel 1.63. Men vi får se hva jeg gjør. Liker jo utfordringer he he. Så det lå en kring 22 til salgs på finn i fjord som var bygget om til utenbords med en 175 hk Johnson.dette er jo en gammel båt så de er jo ikke vært noe særlig lenger. Og det er jo moro og forske litt. Vi får se hva jeg gjør.

Link to post

Se der ja, den dracoen Ble jo grei. Når vi snakker diesel drev, så står det på Volvo penta sine sider at 280 drev med 1,63 i utveksling er for diesel og v8. Når man ser på topp turtall på disse motorene så er de ca like. En v8 er ingen turtals motor, da må de bygges om. Men det er mulig at de nyeste diesel motorene har et noe annet turtalsregister og trenger en annen utveksling. Jeg tenker og flytte ryggen til sittebenken bak ca 60 cm frem, bygge motorbrønn men beholde de originale delene av båten som er der i dag. Ikke gjøre formye så det er mulig og bygge den tilbake til orginal ved og ta vare på den delen jeg skjærer ut bak. Man vet. Jo aldri hva man finner på. Jeg er utdannet lastebil mekaniker og har jobbet med dette i iver 20 år. Jeg har støpt mye med polyester, dette i forbindelse med nye motorfundamenter i en Skarpnes 30 som jeg byttet motor fra Perkins 49 hk til Volvo penta TAMD 40, beregning av propell og ny propell Aksel. Dette var en stor jobb men jeg koste meg.

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Da er båten bygget om til utenbords. Gjenstår noe som og montere div El og styring. Ble en prøve motor på 175 hk fra Evinrude 1990 så får vi se hvordan dette går. Er rimelig spent nå. Sikkert noen justeringer som må til for og optimalisere høyde motor og slikt. Skal se om jeg får ut noen bilder ettervært. Hilsen gal mann med mye mot og ideer.

Link to post

Har også tatt vare på den delen jeg fjernet fra det originale så det er mulig og sette båten tilbake til orginal, om det skulle bli aktuelt. Er jo kanskje lurt om dette ikke blir bra. He he . Under motorbrønnen har jeg støpt inn to nye kneplater for og forsterke akterspeilet ekstra så det ikke skal bli noe svikt i dette. Ja mye jobb ble det men moro også. Fikk jo en helt utrolig god lagringsplass under motorbrønnen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...