Jump to content

Evinrude E-Tec 115HO, mye damp og batteriet tømmer seg innen 1 uke


B_M

Recommended Posts

Har en 2014 modell 115 fra Evinrude som jeg har hatt mye problemer med. I 2014 etter ca 20 timers bruk begynte begge instrument viseren å lyse rødt og kom med feilmelding. Dette brukte forhandler 2 til 3 måneder grunnet ferie på å få reparert. Motorstyring var gåen og ble omsider byttet. I 2015 har jeg hatt problemer med mye eletrisk i båten og forhandler har hatt service mekaniker til å se på saken, ett av problemene er at batteriet tømmer seg innen 1 uke om hovedstrøm bryter står på. Noen som vet om det skal være normalt å slå denne av etter hver tur? Har også registrert at det komme veldig mye røyk ( damp) fra motor. Dette båtkjøp har vært kun en stor bekymring og ergrelse men håper noen kan ha noen erfaringer å dele som jeg kan dra nytte av.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Evinrude E-Tec 115 HO problemer hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Har selv en 115Etec 2008. Hvis jeg kjører motor hardt og lenge slik at temp blir høy og eksospotte etc varmt, vil den dampe litt i en periode etter at man slår ned til tomgang. men temperatur stabiliserer seg ganske fort og da slutter den å dampe etter et minutt eller to. Er bare en observasjon jeg har gjort, og har ikke vært i nærheten av et "problem".

Jeg stenger bestandig hovedstrøm etter å ha vært på tur. Hvorfor vil du ha strømmen stående på?
Lensepumpa er garantert koblet utenom, så jeg ser ingen grunn til at radio,vhf, instrumenter etc skal stå med spenning inn.

 

Det er forskjellig kunnskapsnivå og interesse for Etec, men hvis du er litt over middels interessert, kan jeg anbefale å skaffe deg diagnosekabel og SW for Etec. Får du for noen hundre kroner på Ebay. Da kan du lese ut feilmeldinger, servicehistorikk etc selv samt gjøre endringer på innstillinger. Flott verktøy hvis du vet hva du driver med.

.

Jeg byttet en gåen dyse på min i sommer, og det hadde vært helt umulig å gjøre selv uten SW (+ et par andre triks...)

Link to post
Share on other sites

Du skal alltid slå av hovedstrømbryteren, jeg gjør det hver gang pga det er som regel ett eller annet som drar strøm om bord i en båt selv om det teoretisk ikke skal forekomme hvis alt er i orden.

 

Hvit røyk er helt normalt, eksosen er vannkjølt,jeg har en Verado og den kan ryke ganske mye spesielt når det er kaldt i været.

 

Når det gjelder Ecm modulen som du fikk byttet så er dette ting som kan skje, og derfor er det viktig att alle kabler og koblinger til batteri/hovedstrømbryter er godt festet, er disse ikke ordentlig festet er dette oppskriften på "kokt" Ecm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...