Jump to content

Regler for pant i båt


Fjellfisk

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på hvordan det egentlig henger sammen med pant i båt.
Mye å sette seg inn i når man aldri har eid båt før... Mye bra info på forumet her!
Jeg tenkte å spørre litt grunding på forhånd, så jeg slipper å opparbeide så mye etterpåklokskap... :smiley: 

Jeg har forstått at når en båt er registrert i Skipsregisteret (NIS/NOR) kan det tas pant i den som fast eiendom.
Da kan både privatpersoner og firma/bank tinglyse pant på båten.
Men, banken kan også ta pant i båter som ikke er registrert. (Vanlig for båter under 7 meter, ser jeg på nettsidene til bankene)

Spørsmål 1: Er det på båter som ikke er registrert i Skipsregisteret man må sjekke Løsørergisteret? Eller alle båter?

Spørsmål 2: Kan privatpersoner tinglyse pant seg i mellom på en båt som ikke er registrert i Skipsregisteret? Jeg tenker da på f.eks å betale halve kjøpssummen, men tinglyse pant i båten for resten av summen.

Spørsmål 3: Hvis en båt kjøpes som andelslag, kan de som kjøper båten tinglyse sine andeler i båten hvis den ikke står i Skipsregisteret? Enten som pant, andel eller hvordan det nå fungerer?

Link to post
Share on other sites

1. Annet avtalepant enn registrert pant i skipsregisteret vil ikke vise noe sted. Utleggspant vil vise på eierens personnummer i Løsøreregisteret.

 

2. Nei. Det eneste pant i båt som kan tinglyses er pant i registrert båt.

 

3. Nei. Kun når båten er registrert i skipsregistret.

 

Alle andre former for "pant" enn registrert skipspant er nulliteter i realiteten (unntatt utlegg). Man kan saktens avtale salgspant, men panteretten vil ikke være beskyttet mot noe som helst og kan heller ikke gi grunnlag for direkte tvangssalg. Ergo er det meningsløst.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nytt er og at bankene forlanger at båten må være nedbetalt etter 15 år.

Kjøper du en 5 år gammel 50 foter til 4mill og har den i 7år og vil selge, må ny eier nedbetale f.eks 2.5 mill på 3 år... Blir en formue i mnd...

Mister mange potensielle kjøpere da... Mistet meg for lenge siden, men dette gjelder alle båt klasser

Link to post
Share on other sites

Blir en formue i mnd...

 

 

Ingen tvil om det, men indikerer også at en båt taper seg i verdi med en formue i måneden? En 50 foter til fire millioner fem år gammel er kanskje en båt som ny koster hva da? Bankene vil gjerne ha sikkerhet for den til enhver tid utestående gjelden hvilket jeg har stor forståelse for, og sikkert også derfor mange båter er belånt med pant i hus, ikke i båten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...