Jump to content

For effektiv kjøleboks, bytta termostat?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

For eit par tre år sidan bytta eg kjølekompressor og fordampar.

Samstundes isolerte eg kjøleboksen.

Under tvil kjøpte eg ein BF50- kompressor, og ikkje ein BF-35.

Det var ein tabbe.

Problemet er at kjøleboksen er for effektiv. Sjølv om eg stiller termostaten så lågt som mogeleg, frys drikkevarene lett.

Eg trur ikkje termostaten er defekt, kan lurer på om det kan vera ei løysing å bytta til ein meir nøyaktig termostat/ ein termostat som lar seg finjustera betre.

(Termostaten kom med kjølekompressoren, og eg trur den er mekanisk. Ein firkanta boks med eit rundt hjul til å justera innstillinga.)

 

Eg er takksam for synspunkt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Tror det er løsningen Gunnar kommer med du bør se på.

Det er ofte slik at med on/off styring av en kompressor er det lagt inn krav til minimums tid denne kan gå.

Dette er gjort for å beskytte enheten fra å starte/stoppe for ofte slik at den ikke blir ødelagt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp montert "smart energy controll" fra Seatronic på en BF35 kompressor. Hadde problemer med at det ble for kaldt. Termostaten kan kompensere mange grader i forhold til temp den måler i skapet. Gjøres med noen dipswitcher på styringen. Merket mye på strømkapasiteten ombord også. Følte dette var verdt pengene?

Link to post
Share on other sites

Monteringsjobben var meget enkel. Jeg kikket gjennom videoen som ligger på YouTube et par ganger, og så var det tur og kjør. Alt du trenger ligger i pakken, unntatt drill. :-) Du må bore hull til kabling. Tetningsmiddel ligger også i pakken. Videoen ligger vel også på Seatronic sine sider.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

I vår båt var intervallet mellom ut- og innkobling for stort - 7 grader.  Både øl og melk blei for varm, samt at strømforbruket virka noko høgt. 

 

Eg installerte ein enkel elektronisk termostat fra ebay, sjå linken nederst.   Enkel å installere, ein følar inn i boksen - montert ca 1/3 fra toppen av kjøleboksen og to ledninger til kontrollboksen på BD35 kompressoren.  Ut med ledningane fra original mekanisk termostat og inn med dei to fra den nye termostaten. (måtte sette på kabelsko).  Stilte den nye termostaten inn med 5 grader utkobling og 2 grader intervall (hysterese) og 4 minutt kviletid for kompressor.  

Nå er både melk og øl jamt kalde og strømforbruket er redusert fra ca 25Ah til 18Ah i døgnet. (boksen er ekstra isolert med byggskum).

 

Kostnad - snaut 90 kroner, så eg kjøpte to for å ha ein i reserve!

 

 

http://www.ebay.com/itm/Cheap-12V-LCD-Digital-Temperature-Controller-Relay-Temp-w-Sensor-Thermostat/131500454746?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D33058%26meid%3De3da49b19a9e46fb8632e849240abf2e%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D400762591095

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...