Jump to content

Er det noen som er over gjennomsnittet flinke på Raymarine?


hramvi

Recommended Posts

Hei, har akkurat kjøpt en båt med Raymarine X-10 Autopilot, med ST70-display. Båten har også Raymarine C80 kartplotter, og ST60+ vinddata, og en St60 Tridata.

 

Kartplotteren fungerer helt flott, og autopiloten fungerer helt flott. Både vindretning og styrke synes på både autopilotskjermen og kartplotteren, og waypoints jeg legger inn vises på autopiloten. Da er jo alt i orden da! NEIDA, for når jeg ber autopiloten følge waypoint "track mode" så sier den at den mangler data til dette. Det samme hvis jeg ber autopiloten følge vindretningen, data mangler. Men på ST70-skjermen er det altså informasjon om både vindretning og retning til waypoint. Hva kan være galt?

 

Det er også en rar ting til med autopilot-skjermen, hvis jeg endrer dybde"unit" til meter (den står på fot), så går den rett tilbake til fot igjen? Alt ser OK ut, men går altså tilbake med det samme.

 

Hvis du i tillegg vet hvorfor vanntemperaturmåleren viser for høy temperatur, så blir jeg glad, og fartmåleren for lite (håper jeg).

 

 

Håvar

Redigert av hramvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har slåss lite med Raymarine. Men når det gjelder temperatur og fart, så er det typiske elementer som skal kalibreres. Du slipper et termometer i sjøen og leser det av, kalibrerer instrumentet i henhold. Det er veldig greit å lese bruksanvisningen. Som for alle US produkter er noe omstendelig, dustete herk. Hos meg er det slik at for hver lille detalj jeg skal ha fatt i, må jeg lese fire ganger så mye tekst av typen 'ikke putt katta i mikron for å tørke den... produsent tar ikke ansvar for resultatet...'.

 

Og det kan hende at for å få dybde i meter, så kan det være at et annet parameter også må være metrisk, eksempelvis vind i m/s og ikke i knop, etc. etc.

Link to post
Share on other sites

Er software oppgradert i spx10, st70 og c80?  Nyere sw gjør at c80/mfd er mer integrert med autopiloten, og du får en popup når du er ferdig å lage en rute, med spm. om du vil aktivere autopilot og følge den. Autopilot status vil også komme opp på plotteren.

Tidligere måtte man først aktivere rute på plotteren, så til autopilot display, sette den i auto noen sekunder og deretter track. (..og deretter den &%¤!# bekreftelsen av kursendringer ved WP uansett hvor små!)

 

Ellers kan det være noe med oppsettet ditt, regner med det er koblet sammen med SeaTalk og ikke Nmea0183, men likevel kan det være setninger/info som ikke sendes eller mottas som de skal  Disse instillingene ligger under installasjonsmenyene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...