Sjøbliss Startet 7.September.2015 Del på Facebook Startet 7.September.2015 Hei kjære båtplassen-venner, jeg lurte på om noen av dere kjenner til en god mekaniker som har god greie på Volvo Penta motorer og drev i Oslo, Asker og Bærums området (båten er i Lenagbukta i Asker)? Jeg har ambisjoner om å kunne klare å gjøre litt arbeid selv om noe tid men må først betale meg gjennom de første rundene med en god mekaniker som også er villig til å lære bort litt triks og triks, samt ta de tingene man må ha fagfolk til selvsagt. Båten er en Nidel 300 Sport, 2007 modell, med en VP D6-350 med DPH drev. Ting som må gjøre i løpet av høst/vinter: Rens av kjølesystem (både saltvann og ferskvann), skifte frostveske, vinterkonservere motor (skal ligge i boblehavn), skifte impeller, diesel/luft/olje-filter skifte, oljeskift, service på DPH drev (dette til våren), diverse smøring, diverse zinkanoder (våren?). Jeg har en kontakt nå men han er litt vanskelig å få tak i og har alltid for mye å gjøre så det er litt komplisert. Dersom noen av dere har bekjentskaper som gjør denne typen jobb så si ifra! (Gjerne PM) Alle muligheter er her åpne, som betaling i godt selskap, mat, øl og mye latter til fullstendig regning fra selskap. Eneste kravet er at jeg vil være med og lære så jeg blir bedre på å håndtere dette selv, samt at jeg kan bli kunnskapsrik nok til å klare meg selv i en krise på fjorden om det skulle skje en gang i fremtiden. Deler kan jeg også kjøpe gjennom selskapet til vedkommende, eller vi handler hos AB-marine eller LaSa, alt ettersom. Originaldeler er selvsagt! Håper på en ny motor-bestevenn til en som har tastaturfingre, men lærevillig! :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Jeg har en kontakt nå men han er litt vanskelig å få tak i og har alltid for mye å gjøre så det er litt komplisert. Essensen til de som er gode, de har plenty. Det er få mekanikere som vil lære bort fordi levebrødet da blir borte. Egentlig helt logisk. Mhp din båt: Del det opp i prosjekter og spør her om 1 og 1 av de. Oljeskift er lite hokuspokus, skifte frostvæske er vel heller ikke hokuspokus :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 7.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2015 Takk Windy37GM :) ja kan være enig. Skal gi "min mann" et forsøk til. Blir business på de som gjør jobben uansett. Kommer alltid saker som man ikke klarer å fikse selv. Første prosjekt er rens av saltvannskjøler (systemrens) og frostveske, så vinterkonservering (for bobbling). Vet ikke om man bør skifte olje på høst eller vår, ble skiftet i våres siste gangen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 7.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2015 Glemte å skrive at det trenger forøvrig ikke være en autorisert mekaniker. En lærling, entusiast eller andre med mye kunnskap holder. Kommer vi over noe vanskelig setter vi det bort til ekspertene Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Vet ikke om man bør skifte olje på høst eller vår, ble skiftet i våres siste gangen. Se der, nå er vi igang. Ihht til det jeg har lært skal olje skiftes på høsten pga syredannelser i oljen av diesel som slår igjennom stempelringene. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Jeg har erfaring fra D4 og har gjort mye av servicen selv. Blant annet bytte olje, alt av filter, sink på motor, byttet kjølevæske, kompressorolje og kjørt rens av saltvannsdelen av kjølesystemet med systemrens. I vår bytte jeg også trimslanger, men det var litt på kanten av hva jeg følte meg komfortabel med. Det gikk greit det også etter å ha lest litt om det her på forumet. Jeg har også tatt service av drevet selv: av og påmontering, propeller av og på, oljebytte, ny sink og belger, og foringer i oppheng.Jeg har satt bort bytte av drivreimer på motor, bytte av trimslanger på drev og reparasjon av drev etter vann i olje(tror det ble byttet simringer på akslinger samt obligatorisk bytte av plastshims til metallshims)Høstservice på motor med bytte av olje, filter og eventuelt kjølevæske er en grei jobb å gjøre selv. Det står ganske godt beskrevet i brukermanualen for motoren hvordan det skal gjøres. Jeg vet ikke om det er går å bytte impeller med båten på vannet, jeg tror ikke jeg ville gjort det.Jeg skal innfømme at terskelen var stor fra Nidelv 24 med MD 17 og aksling til D4 med drev, men jeg føler selv at det har gått greit. Det var spennende første sjøsetting etter å ha gjort alt selv, spesielt drevet.Det er egentlig bare å kjøpe seg en vakumpumpe for oljebytte og komme i gang! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Yes, det med oljeskift skal jeg få til ser jeg. Bestiller litt deler og setter i gang. Skal prøve å få tak i "min mann" igjen på saltvannsrensen. Det skal nok gå bra. Originaldeler, bestilles det best her? http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/nb-NOSer at det er 2000,- billigere her enn det jeg betalte til LaSa i fjor for samme delene. Veldig bra. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Rart at det skal være så stor forskjell i pris. Hvilke deler er det? Jeg har kjøpt originalt service-sett(olje, luft, veivhus, drivstoff-filter og impeller) og olje(Mobil Delvac MX) hos SeaSea til 25% rabatt når de har julesalg og brukt det neste høst. Ellers har jeg stort sett handlet på La-Sa da jeg jobber på Lysaker. Marinedeler.no også bra priser tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Delene var filtere, (diesel, olje, ånde) olje (20 liter), impeller og slikt. Deler for 5700 hos LaSa kom på 3800 i den nettbutikken. Skal sjekke marinedeler. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Hei igjen, det med veivhus var jeg ikke klar over. Er det et filter som også skal skiftes årlig? Sliter litt med å finne informasjon om dette. Står det i VP dokumentasjonen? (engelsk navn for veivhus?) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Sikkert det som ble omtalt som ånde Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Du kan laste ned vedlikeholdsplan fra Volvo. Der står det intervall for alt som skal gjøres. veivhusfilter - crankcase ventilation filter. I håndboken min for D4/D6 står byttet av det filteret beskrevet samme med luftfilter helt i starten av kapitelet som omhandler vedlikehold. Skal i følge Volvo byttes hvert år, men det er dyrt! Jeg har sett noen som har vasket filteret og bruke det om igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 11.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2015 Ja dette er det jeg kaller ånde-filter :) Da er det under kontroll. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Var nettopp på La-Sa og kjøpte deler: 3092,- for 20 liter olje, 2 oljefilter, luftfilter og åndefilter til min D4. Samme deler ga 3081,- i Ragnar Ringstad sin webshop. Det ser ikke ut som det er noe særlig å spare på å handle hos Ragnar Ringstad sammenlignet med La-Sa? Bruke du delenummer fra i fjor når du sjekket prisene tidligere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 11.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2015 Nei dette er priser jeg fikk fra LaSa når det ble levert via Tofte på opplagoslo. Er sikkert mange ledd som skal ha ekstra + ekstra. Jeg sjekket delenummer ja, det er de samme delene. Jeg skal sjekke SeaSea men jeg kommer nok til å bestille på RagnarRingstad med utlevering på Holmen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.