Jump to content

Reving av seil med rullemast


niasjan

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt båt med rullestorseil. Det jeg lurer på er følgende. Når jeg prøver å dra ut en del av storseilet går

det greit et stykke, men så kommer hele seilet rasende ut og da har jeg plutselig full seilføring og må til å trekke inn seil igjen. Det hender da en gang i blant at jeg får det inn dit jeg vil også raser det ut igjen. Likeså når jeg har revet og vil

reve litt mere hender det seg at det raser ut. Det er sikkert noe jeg gjør feil her. Var også ute for at jeg ikke fikk revet

på grunn av at winshen bare sluret. Håper noen tar seg tid til å besvare dette.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt båt med rullestorseil. Det jeg lurer på er følgende. Når jeg prøver å dra ut en del av storseilet går

det greit et stykke, men så kommer hele seilet rasende ut og da har jeg plutselig full seilføring og må til å trekke inn seil igjen. Det hender da en gang i blant at jeg får det inn dit jeg vil også raser det ut igjen. Likeså når jeg har revet og vil

reve litt mere hender det seg at det raser ut. Det er sikkert noe jeg gjør feil her. Var også ute for at jeg ikke fikk revet

på grunn av at winshen bare sluret. Håper noen tar seg tid til å besvare dette.

Låse/bremse innhalet (den du drar i for å snurre inn seilet). Låses m spinlock eller lignende. God tur!

Link to post
Share on other sites

På masten, der seilet sveives inn eller ut så har du mulighet til å velge "låst" eller "åpen"..

Vipper du over til låst så kan du kun sveive seilet inn, ikke ut.. det kan være en løsning men da må du frem på dekk når seilet skal ut igjen.

 

Jeg bruker å la den stå på "åpen" men da må man være bevist på at tauet er stramt ellers vil det du opplever skje.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

På masten din har du en winch hvor fallene er trekt til hytte tak. På den winchen er det en låsepinne som kan settes i open eller lock. Blåser det mye finn riktig seilføring og sett den på lock. Da kan seilet bare gå innover i mast, og ikke rusche ut.

 

vel ser andre var tidligere ute :)

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det raser ikke ut med mindre du har vind i det. Gå opp i vinden når du skal sette seil, dra ut så mye du vil ha ut samtidig som du holder litt igjen på innhal og lås innhalet med vinsjeavlasteren (kalt "spinlock" lengert opp, men spinlock er bare et av mange fabrikater) når du har rullet ut det du vil.

Har du revet bør du gå fram og låse vinsjen på masta(ratchet modus), da vil den låse og ta opp kreftene samtidig som du fortsatt kan reve mer eller rulle seilet helt inn.

 

En annen ting som er veldig viktig med rullestorseil og brøkdelsrigg er å slakke akterstaget før du ruller seilet inn. Stramt akterstag gir bue/bend i mast og å rulle seil inn i en buet mast skaper trøbbel enten nå eller når du skal ha seilet ut igjen. Husk også på å holde litt igjen på uthalet når du ruller seilet inn så det ikke bygger mer enn nødvendig. Husker du disse to tingene får du aldri problemer med rulleseilet ditt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir det samme prinsippet med forseil på rulle.

Enten:

Gå rett opp mot vind så det ikke fanger vind. Så drar du ut det du vil ha og låser avlasteren. Ferdig.

 

Eller:

La seilet fylles med vind og slipp forsiktig etter med revelinen. Husk å kaste linen et par runder rundt en vinsj så du greier å holde igjen. Lås avlasteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...