Jump to content

Bygge nytt overbygg på Tristan 870 cabincruiser


ezach

Recommended Posts

Jeg har lyst til å lage nytt overbygg på min Tristan 870 fra 1986.

Det er utført i 12 mm teakfinér, og det holder ikke vann over tid.

Her er skutan:

 

bilde

Overbygget var vasstrukkent da jeg overtok båten for 3,5 år siden. Løsningen ble å fjerne skadet materiale og bygge opp med epoxy.

Avsluttet med tokomp grunning og tre strøk tokomponent hvit lakk fra Epifanes.

 

Det viser seg ikke å holde. Lakk og grunning slipper noen steder.

 

Hvordan kan et nytt overbygg lages uten at det koster uforholdsmessig mye ifht. båtens verdi? Anslår 225.000 på våren.

 

Her er jeg like mye ute etter prinsipielle metoder som detaljerte beskrivelser av jobben.

:D

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle gjort denne jobben ville jeg gjort følgene:

 

Slip ned til bart treverk før vinteren. Dekk til med god lufting så treverket tørker. Bytt ut det som er dårlig, eventuelt sparkle med epoxy rørt ut med silica-pulver for å få rett konsistens. Dernest slipe, og glasse inn fineren med et lag glassfibervev/duk og epoxy. Bruk peel-ply for å få jevn overflate. Dette sparkles (ved behov) med epoksysparkel og slipes. Males med 2-komponent hvit polyuretan, som så slipes med veldig fin korning (2000 eller finere)- og til slutt rubbes og poleres. 

 

Hva slags type grunning hadde du på? Kan det være den som ikke har vedheft? Det er ikke nødvendig med primer etter min mening. 

Link to post
Share on other sites

Du har da ingen bruk for antipest på overbygget? Det er vel dessuten beregnet på å males på gelcoat og overmales med bunnstoff. Antagelig er det denne som er synderen?  Mal med to-komponent Polyuretan rette på epoksyen, men slip først med 180 koring e.l. og pass på at overflaten er støvfri. 

 

Peel-ply gjør at du må slipe/ sparkle  mye mindre.Tror du kan få duk som er bredere enn 1 m.  men uansett om det blir en kant i overgangen er jo den lett å slipe ned. 

 

Psst: Det ryktes at Biltema og Jotun faser ut sine 2-kom polyuretan, løp og kjøp. 

Link to post
Share on other sites

Antipest anbefales som primer under 2k polyurethanmaling. Så dette er et helt kurant produkt til dette bruk. Problemet er vel snarere at epoxyen ikke har blitt rengjort for voks før påføring av antipest. Bør skrubbes med zalovann og pusses lett før grunning. Detetter en lett matting av denne igjen før maling om det går mer enn noen få timer mellom. Burde sitte som limt;-)

 

Skal du bygge nytt bør du vel bruke divinycell plater som plastres med polyester og duk I flere lag på begge sider. Men dette blir en stor jobb, og står ikke nødvendigvis I forhold til verdi før og etter. Så med mindre dette er noe du VIL gjøre, ville jeg heller ha prøvd å fikse det som er.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja, med helt tørt tre går jo det. Ellers kapsler du bare inn fuktigheten, med enda mer råte som resultat. Og ditt treverk høres jo ikke spesielt tørt ut.

 

Er det snakk om hele overbygget, eller kun hardtop? Ny hardtop ville jeg ha vurdert å lage i divinycell, men et helt overbygg blir myye arbeid....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ut fra signaturen din ser det ut som om du har gått i gang med en alt for omfattende renovering av en 17 foter. Det høres ut som om du fort kan gå på en tilsvarende smell på moderskipet. Hvis overbygget er vasstrukkent og lekk slik du beskriver vil jeg kanskje revurdere båtens verdi som du har antydet også. Scan Baltic som er vesentlig mer populære båter har blitt omsatt helt ned i de summene, og da er det ikke snakk om råtne overbygg. Poenget mitt er bare at det er greit å vurdere verdien realistisk før du starter på dette slik at du ikke legger ned masse jobb og penger i noe du aldri får tilbake.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...