Jump to content

Vinterlagring vann eller land? (23", påhengs, Rogaland)


Kenneth82

Recommended Posts

Akk ja... Den alt for korte sommersesongen er over, og tankene om vinterlagring melder seg. Har fått ca 60 motortimer i år, så helt gale har det ikke vært..

 

Men, hva nå? Skal båten lagres på land eller i båsen sin på vann? Har kun hatt båten i år, 2015-modell, og første båten.. Så erfaring fra før finnes ikke :-) Og etter å ha lest alle tidligere innlegg er meningene mange og delte..

 

Båten ligger i beskyttet havn, i Sandnes/Rogaland. Hadde dere latt den ligge ute, eller tatt på land?

 

Takk for innspill og evnt råd!

Link to post
Share on other sites

Med påhengs og trailbar båt hadde jeg lagt den på land, rett og slett fordi det er 'sutalaust' og mindre arbeid å ta igjen til våren. Se evt om du får kjøpt en brukt henger. Har du ikke plass i heimen er det diverse gamle låver rundt om i distriktet der du kan lagre den over vinteren til en overkommelig pris, i alle fall ift sk profesjonelle aktører som tar drøyt betalt. Ellers har du kanskje anledning til å lagre på land i havna? I så fall er det bare å få satt opp et enkelt spisstelt så du slipper å dille med snømåking (det lille som kommer har en tendens til å komme på en gang her i distriktet..). En frostvakt fra Clas Ohlsson på 200W inni båten sørger for at det ikke blir fuktig og blåmann på puter og skott. Det finnes bla en låve på Hellestø og en i Rogaland Arboret om det skulle være aktuelt, og sikkert mange flere.

Link to post
Share on other sites

Her i Rogaland er det nok vanligere å ligge på sjøen enn å ikke gjøre det om Vinteren.

Spesielt hvis du har ambisjoner om å kunne bruke båten er det jo trist å ta den opp.

Og høsten kan vare lenge, og våren kommer tidlig på våre kanter, så du mister noen gode båt måneder med å være med på fellesopptak.

 

Jeg har aldri vinterlagret på land, og aldri hatt alvorlige problemer med frost.  Ett par ganger har jeg måttet tine frosne fortøyninger og påfyllings lokk, og har tilogmed kjørt i is ett par ganger, men det var 'ekstremt' for våre kanter (for ett par vintre siden, du husker det sikkert). Men selv da var det ikke problem. Har aldri hatt varme/frostvakt ombord.

 

Selv liker jeg vintrene nesten best. Kjenner jeg lengter/gleder meg litt nå. Det er ett annet tempo der ute i den årstiden.

 

Og i Februar kommer Ferdatorsken. Du vil ikke stå på land da vel ?  :fishing:

 

Her er bilde av en morgenstund i Lagunen i Januar for ett par år siden, sammen med Onkel Ove og Filip her fra BP.

Å ha hele lagunen for seg selv opplever du ikke ellers i året...

img_0881.jpg

 

Vårpussen tar du til våren. Opp en MAndag og ut igjen om Torsdag, så slipper du å ødelegge en båthelg.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...