Jump to content

Hentet hjem min "nye" NordWest 900


Muddyman

Recommended Posts

Her er min hentetur.

Båten, en NordWest 900 fra 1985 ble hentet av meg selv på onsdags kveld i forrige uke. Flyet landet ca kl 21:00 i florø og jeg ble hentet av eieren. Vi dro til båten og gikk ombord og jeg ble faktisk positivt overasket. Helhetsinntrykket var meget bra. Vi kikket på motor, en Volvo Penta 60 c med vel 2600 timer bak seg og fikk en kjapp gjennomgang over hva som var skiftet og tilgang på reservedeler for turen. Papirer, instruksjonshefter var tilgjengelig. Brytere fungerte og det var ryddig og rent ombord. Lite lukt var det også. I lasterommet bak, så var det et virvarr av tekniske duppeditter som jeg halveis forsto hva var for noe. Mye ekstra sikringer der og brytere som han ikke viste hva var til. Men alt fungerte. Her må det ryddes og undersøkes litt. Men det skulle jeg
ta over tid. Vebasto varmeren fungerer utmerket. Den ene vindusviskeren forran førerplassen fungerer, men kan virke litt "sliten". Lys og lanterner er tipp topp, men overgang til led lys med tiden hører nok hjemme. Solcelle panel på taket virker som en fornuftig ting å ha. Man har jo forbruk og det er greit at uten tilgang på landstrøm, så er dette gull verdt. Baugpropell er det også. Denne er meget kraftig, men det var litt rart den var koplet via startbatteriene. Men det kan man ordne om senere. Radaren var en avansert Rayetheon med innebygget kart maskin. Var nok en topp utgivelse da den ble satt inn, men den virket ikke. Ikke før jeg kom hjem, så fant jeg ut at det var en dårlig kontakt i antenna som var årsaken. Litt spray og pleie så gav denne et fint radarbilde. En garmin 520 kartplotter var montert. Dette holder ikke til å reise langs kysten med, så da jeg kom til Ålesund, så monterte jeg midlertidig opp min nye Garmin 1020XS. Da åpnet det seg en ny verden innen navigasjon.

Turen.
Jeg tok over båten etter bunkring av diesel i florø. Kl 22:55 la jeg fra kai og gikk mot Ålesund via Måløy. Jeg må si jeg var nervøs. "Ny" og
ukjent båt og utstyr. Pressenningen bak var pakket ned. Så akterdekket var åpent og luftig. Egentlig ikke så dumt. Men da jeg kom hjem, så
oppdaget jeg at det var en litt sliten sommerkalesje som var ombord. Må nok tenke på å investere i en noe tykkere og solid kalesje med tiden.
Litt feilnavigering før Måløy var nådd, men intet dramatisk. Valgte vestre løp og gikk videre ut på stadt havet. Holdt jevnt 12 - 13 knop
inntil jeg var rett vest av selje. Da ble det noe høy sjø som gjorde at jeg måtte redusere farten til ca 8 knop. Ubehaget fortsatte til jeg skulle legge om kursen mot innseilingen til Ålesund. Men vanskeligheten med den lille kartplotteren gjorde at jeg gikk meg vill og fant det tryggest å seile der jeg viste jeg hadde godt med vann under kjølen. Ekstra seilingstid ble på ca 1 1/2 time. Men jeg kom meg vel fram etter 9 timer. Fikk fyllt 236 liter diesel, spylte båten i ferskvann og koplet opp min nye og større kartplotter. En god morgen yougurt ble fortært mens jeg lunket gjennom havnebassenget til jeg seg ut i den nordlige delen. Turen mot kristiansund startet pent ca 09:00 torsdags morgen. Suste utover i 12 - 13 knop. Fant ut at dette var en grei økonomi fart for båten. En kjapp test viste at den kunne komme opp i hele 19 knop, men da forlangte hestene mat. Da jeg nærmet meg hustadvika, så begynte sjøen og vinden å ta seg opp. Det var ubehagelig. Jeg måtte et stykke ut for å kunne gå deler av den midtre leia. Da jeg kom dit, så ble det roligere men fremdeles noe sjø. Ferden frem til kristiansund foregikk delvis i le for sjø. Båten var feilfri så langt. Motoren gikk som ei klokke. Ikke et eneste klynk fra motorrommet. Kom til Kristiansund ca kl 14:30. Fortøyde i gjestehavna og gikk en tur på land. Mat og ankerdram skulle ombord. Bunkret 144 liter diesel og la fra kai ca 15:45. Neste stopp var Stokksund i sør trøndelag. Ut fra Kristiansund valgte jeg en snarvei uten å egentlig vite om denne. Var noe usikker på leia, men den var godt merket, men da en hurtigbåt "kystexpress" viste vei, så forsvant all tvil. Kom meg ut i trondheimsleia og gikk stødig nordover. Kan si deg at dette var det aller kjedeligste med turen. Man stirrer rett frem uten å måtte røre roret i over 3 timer. Ingen utfordringer på denne strekningen. Kom så til slutt til punktet hvor jeg skulle dreie av nordover. Her valgte jeg å avvike fra leia og gå yttre for å spare tid. Med solnedgang, så begynte mørket å sige på. Jeg begynte selv å kjenne at jeg hadde vært
våken i over et og et halvt døgn, så jeg så virkelig frem til å kunne legge stilt for natta. Så løsningen for å holde seg våken var sterk kaffe. jeg hadde på forhånd kokt vann som jeg hadde på termos og en sterk pulverkaffe som jeg doserte deretter. Det var mye mere nå å holde fokus på. Møtende skipstrafikk og lykter. Men alt stemte og dette gikk kjempebra. Omsider så så jeg konturene av lysene i stokksund. Men det gikk enda en halv time innen jeg var fremme. La meg til nedenfor coop butikken ved flytekaien ca kl 01:30 fredags morgen. Der var det også diesel å fylle. Jeg fortøyde og lot motoren få litt tid på å normalisere seg før jeg stoppet den. Jeg fant frem et glass og helte en liten ankerdram. Det ble en til, men den klarte jeg
ikke å drikke opp. Søvnbehovet var så akutt at jeg bare satte den fra meg og krøp til køys og sovnet momentant.
Våknet fredags morgen. Ordnet meg med frokost og tanket ca 203 liter diesel. Ventet til butikken åpnet og fikk kjøpt noe småtterier. Gikk fra
Stokksund ca kl 10:25. Fikk beskjed om at det skulle spises reker hjemme den kvelden og det var synd jeg ikke kunne være der. Nåja tenkte jeg med meg selv, det skulle vi nå se på. Gikk med ca 14 knops fart mot Bessaker (siste punkt før Folla). Suste av gårde og det var rimelig greit vær. Gikk ut på det åpne havet og passerte det jeg antok var tyske fisketurister. Vinket pent til den i det jeg passerte. Det tok meg ca 2 timer å passere dette havstykket før jeg nådde Rørvik ca 15:00. Her fyllte jeg ikke diesel, men gikk direkte videre mot brønnøysund. Ankom brønnøysund ca kl 18:15 og gikk direkte for å kunne fylle 253 liter diesel. Deretter så gikk jeg til vår private kai for å avslutte turen. Der ble jeg møtt av familie og venner med det norske flagg vaiende. Det ble reker på meg alikevel. 

Kort oppsummert, så fungerte båten helt perfekt med tanke på at den ble
sjøsatt for første gang i 1985. Noe småplukk er det, men det er så lite
at jeg ikke ønsker å kommentere dem. Man skal sette sitt preg på båten
og nyte den med familien i tiden som kommer. Jeg synes dette virker som
et godt kjøp.
Men denne turen var lang og siden jeg var alene hele tiden, så var det krevende. Jeg anbefaler andre om å ikke gjøre en slik tur alene. Jeg gjorde mine forberedelser og hadde pekt ut alternative havner på forhånd og sett værvarsler å 2 uker før turen fant sted. Navigering på forhånd ble gjort og gjorde meg delvis kjent med kysten. Noe sjøfart har jeg gjort fra før av og var greit bekjent med deler av strekningene jeg kjørte.
Selv om det var krevende, så er det ikke en tur jeg ville ha vært foruten.

Med vennlig hilsen

Kurt Mikalsen

Link to post
Share on other sites

Er det ex Grethe som har vært på tur nordover?

 

Takk for for flott skildring av en imponerende hentetur :-) Litt av et strekk du har gått, og det alene og tidvis i mørket gir meg følelsen av du er en erfaren og dyktig båtfører.

Må si jeg kjenner godt igjen følelsen med å være på langtur alene i en ny og ukjent båt i værutsatte områder. Det er er krevende både fysisk og mentalt og man har alt for mye tid til å tenke over hva, hvis og om noe skjer der det passer minst, samt konsekvensene av å navigere feil eller kjøre på noe i vannet. Tror ikke jeg hadde hatt nerver til å gå disse strekkene i mørket alene med en ukjent båt, hehe.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene.

 

Jeg vet ikke hva båtens tidligere navn er. Men den ble hentet i Kristiansund i fjor. Eieren har forklart at han ikke har tid nok til å bruke den slik som planlagt så derfor valgte han å selge. Av mine forberedelser for turen, så kjøpte jeg meg et kartprogram for mac som dekket hele norge inkl svalbard. Siden jeg er en mac bruker så ble det et system som heter MacENC på meg. Dette gjorde at jeg kunne sette meg litt inn i havneområdene rundt om og ikke minst å beregne avstander. I dette programmet så kan man kople til GPS til datamaskinen og bruke den som et proff verktøy. Veipunkter og ruter kan lages og kan for de som er meget intressert så kan den koples opp mot en  autopilot.

Vær vinduet som var på tidspunktet var som bestillt. Men skulle helst ha sett at det var enda roligere. Man lurer jo ofte på når er bra nok, bra nok? Jeg fant ut at dette var det beste jeg kunne ha håpet på innenfor en uke frem i tid, så det ble som det ble.

Jeg ringte rundt på forhånd for å sjekke mulighetene for dieselfylling utenom normale åpningstider. Det viste seg å være uproblematisk. Noen tilbød seg dog å stille opp dersom jeg skulle få problemer. Det varmet og da jeg fortalt om min planlagte seilas, så skulle de selvfølgelig stille opp. Det var bare å ringe. 

Å gå disse strekningene i ukjent båt for meg var ikke problematisk. Det var et punkt på nattes tid hvor jeg var noe usikker på leia, men det var ikke værre enn at jeg stoppet opp og orienterte meg og så hvordan annen skipstrafikk seilte gjennom området. Da var koden løst. Ved stadt, så er det egentlig bare å holde rimelig grei avstand til land. Noe grundt hav er det, men det er lett å unngå. Men alene så må man bare stålsette seg og ta en avgjørelse når det er nødvendig uansett hvor feil det kan virke i ettertid. Man må bare sørge for at man har nok vann under kjølen. Og har man det, så er man rimelig trygg på det meste. Det viktigste er at man ikke utsetter seg selv eller andre for fare.
Turen var nok krevende på mange områder, og mange lurer på hvordan jeg klarte dette når jeg er fargeblind. Jo, jeg er det og det er en last jeg har slitt med og som har ødelagt mye for meg. Men jeg ser farger. Verden er jo ikke svart/hvit for meg. Jeg ser rød og jeg ser grønt, men grønt og hvit i enkelte sammenhenger kan være en utfordring. Men med kartplotter så kunne man dobbelt sjekke de lyktene som var. Og hvis man så dem da de skiftet farge mellom sektorene, så var all tvil borte. Joda de ble røde, grønne, hvite. :)

Hva som evt kunne ligge i vannet av umerkede objekter har man ikke kontroll på. Det er en skult fare man ikke kan beregne. Men man må bare ta for gitt at det ikke skjer en noe. Hvis så skulle skje, så må man gå for plan "B".

 

mvh

Kurt

Redigert av Muddyman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte den I Bergen. Før det er jeg ikke helt sikker på. Men jeg vet den har vært I Østfold. Da fikk den navnet Grethe. Jeg hadde den I to år. Savner den faktisk. Du kan lese mye om mitt båt valg og hentetråd fra Bergen her på Bp om du vil. Bare å søke på mitt inhold på profilen min her. Du kan og se mange bilder fra båten om du går på min profil på Fb. :) er det ting du lurer på må du gjerne spørre kan jo hende jeg husker noe av alt det rare bak I lasterommet :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...