Jump to content

Prosjekt: Overhale VP MD21A


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte for halvannet år siden en Scand Classic med VP MD21A motor i. Denne slet med at den ble for varm. I tillegg til at båten ikke var noe prakteksemplar. Så båten ble tatt på land i fjor for og få en god overhaling, og i samme slengen tok jeg ut motor for og få litt bedre tilkomst til denne når jeg jobber med den. Det var såpass enkelt og løsne denne og  ta den ut. Saltvannspumpen ble byttet i fjor da jeg hadde lekasje fra denne og inn i motor. Håpet at dette ville og fikse en del av varmen i motor, men gjorde ikke det. Så derfor kommer denne tråden! :)

 

Har begynt og fått gjort en del men kommer nok til og trenge litt input fra folk.

 

Planen var egentlig bare og gå gjennom kjølesystemet. Men ble litt revet med og fant ut at jeg ville gå gjennom hele motor. Disse motorene har fått ett ufortjent dårlig rykte. Hvis en bare passer på de så funker de bra. Min motor er kjørt godt over 2000 timer allerede, og håper og få en like god motor når jeg får montert den sammen.

 

Så begynner med litt bilder.

 

Motor i båten:

 

bilde

 

Måtte lage en brakett for og enkelt få løftet motor ut da jeg ikke stolte på det som var:

 

bilde

 

Motor blir løftet ut:

 

bilde

 

Rigget til en kjølesløyfe på saltvannsiden sånn at jeg kunne kjøre en systemrens på den. Brukte en pumpe som sirkulerte dette. Stod på i ca 2 døgn, og det ble bra skittent vann av det.

 

bilde

 

Etter dette demonterte jeg hele kjølesystemet, og var ikke veldig fornøyd med rensen. Nå skal det sies at denne rensen burde vert gjort for mange år siden. Ingen av sinkene på salt siden var tilstede og dette har nok gjort at det har tært ekstra på både manifoil og blandebend spesielt. Så her måtte jeg skrape ut en del rust. Spesielt fra der hvor vannet går inn i blandebendet. Så skylden på den dårlige flowen på saltvannet ligger nok mye her. Fremdeles mye gods igjen så vil prøve og redde dette da de er dyre nye.

 

Ellers var det en del blokkeringer i oljekjøleren og så denne ble og blåst rein.

 

Så ble motor montert på bukk for og starte mer demontering. Greit med truck når den skal flyttes på da denne motor var tung!

 

bilde

 

Så ble alt utstyr fra motor tatt av, og toppen ble fjernet. Noe sot så klart på stempler og topp men så egentlig greit ut. I følge forige eiger så ble motor overhalt rundt 2011 og dette kunne jeg se spor av når jeg tok ut dysene. Disse hadde blitt satt inn med litt kobberfett.

 

Så sånn ser motor ut i dag:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Måtte lage meg ett verktøy for og få av reimhjulet da det satt rimelig godt fast. Funket meget bra!

 

bilde

 

Planen videre nå er og demontere litt mer fra blokken og levere alt til ett motorverksted i Stavanger som jeg har hørt veldig mye bra om og har god erfaring med selv. De skal få sjekke toppen, at den er plan og tett samt måle stempelringer og sjekke sylindre. Hvis alt dette er bra så blir det kjøpt inn nye pakninger og monteringen begynner. Vil bli byttet alt av filter så klart, men vil og sette i nye glødeplugger.

Dysene blir og trykktestet på verksted for og verifisere disse.

 

Helt på tampen her så har jeg ett par spørsmål:

 

1. Leste i manualen at boltene og den platen som sikrer disse til svinghjulet skal byttes når en tar det av. Er dette nødvendig?

 

2. Har lest en plass at boltene til toppen egentlig ikke trenger og byttes. Er dette tilfelle? De ser hele ut alle sammen. Er 22 bolter på toppen og de koster en del nye! Mener dette ikke er strekkbolter.

 

3. Hvor får en kjøpt nye lagre til råder og veiv?

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Er 22 bolter på toppen og de koster en del nye! Mener dette ikke er strekkbolter.

 

Enig med deg. Jeg kjøpte riktignok nye bolter, både fordi vi (dvs. mest mekanikeren) trodde det var strekkbolter, og også fordi noen av dem ikke så bra ut pga rust etc.. Men mekanikeren fikk oppklart når boltene ble hentet (eller bestilt?) at det likevel ikke var strekkbolter. Så da antar jeg det er korrekt...

Link to post
Share on other sites

3. Hvor får en kjøpt nye lagre til råder og veiv?

 

Motoren er i utgangspunktet en Indenor XD90, som ble benyttet i flere bilmerker.

Den er marinisert av både Volvo og Sabb.

Fikk hjelp til samme jobben for et par år side, og da kjøpte vi delene (untatt mariniseringsdeler) fra Sylinderservice AS i Kristiansand. De skaffet det til en brøkdel av prisen hos Penta.

 

Du har fått en motor som er veldig god - bare du tar godt vare på den.

 - la den bli god og varm før belastning, og la den kjøle ned før du stopper den.

Link to post
Share on other sites

Han som skal sjekke at alt er i orden får vist tak i lagre. 600 kroner for alle råde lagrene og 700 for lagrene til selve veiven. Stempelfjærer kostet ca 400 pr stempel. Håper jeg slepper og bytte disse. De så overraskende fine ut!

 

Ellers har skruvat.no ett pakningssett til under 2000 kroner med nesten alt av pakninger. Eneste som jeg ser mangler der er bunnoannepakningen, men den fikser jeg selv eventuelt.

Link to post
Share on other sites

MD21 A og B er egentlig samme motor? Utenom at B har en annen varmeveksler?

 

Fant noen glødeplugger på ebay men der står det de kun passer Ben mens A ikke blir nevnt. Men disse har vel identisk topp og dermed identiske glødeplugger? Ser disse var 11V så derfor jeg vil bytte. Slippe den formotstanden som tilfeldigvis er ødelagt hos meg!

Link to post
Share on other sites

Da var motor fullstendig demontert. Uten at jeg har målt noe så ser det lovende ut så langt hvertfal. Håper og få levert delene fra meg i morgen eller tidlig neste uke.

 

Men lurer på en ting. Den nederste ringen på stempelet (den som er øverst på bildet) skal det ikke være en fjær i denne? Ingen av stemplende hadde dette men den er veldig løs. Trodde denne skulle ha en fjær uansett.

 

bilde

 

Elles her er ett par bilder av delene.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Anng glødeplugger, se om du kan finne tilsvarende på BT. Jeg hadde tidligere en TAMD40b som en sein høst kun glødet på 2 av 6 plugger, tok med en til BT og fant tilsvarende i deres sortiment, manglet 4 mm på lengden men de virket bra så lenge jeg hadde båten. En heeelt annen pris enn hva du får fra en forhandler....

 

Fortsett med masse bilder :) dette er morro lesing!

Link to post
Share on other sites

De fleste skrapefjærer har ikke fjær. SÅ jeg tipper de er som de skal være. Ellers så ser det ut til at øvre kompresjonsring sitter fast I sporet. Husk å gjøre sporene godt rene før du monterer evt. nye ringer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den øverste fjæren har jeg faktisk ikke sjekket. Men kan være som du sier at den sitter fast.

 

Når er alle delene som skal videre til motor verksted pakket på palle og klar for transport. Motor står med kjøleveske i seg da jeg ble fortalt att pakningene mellom sylinderforingene og blokken kunne tørke ut og begynne og lekke

 

Får håpe jeg får levert de bort på mandag. Får komme med en oppdatering etter at jeg har snakket med verksted.

 

Hvis noen lurer på hvilket verksted jeg kommer til og bruke så er det Nilsen Motor i Stavanger. De har veldig god peiling på alt sol har med motor og gjøre! :)

Link to post
Share on other sites

Ingen av fjærene sitter fast.

 

Var innom verksted med motor i dag men han hadde så mye motorer inne at jeg fikk ikke satt den fra meg. Men selv om han hadde mye og gjøre så hadde han tid til og kikke litt på motor. Og det var en del gode tilbakemeldinger.

 

Toppen var i hans øyne "strøken". Ingen av kjølekanalene var erodert vekk som var veldig vanlig på så gamle motorer av denne typen. I tillegg så såg stempler og sylindre veldig bra ut.

 

Det som vil bli gjort er at jeg leverer inn alle delene på ny neste uke. Vil bruke denne uken til og vaske delene litt bedre. Så vil han måle og verifisere alle vitale deler. Sylindre vil bli honet og stempler vil få nye fjærer. Veiven blir polert og det vil bli montert nye lagre. Han kommer til og ta ut alle ventilene og sjekke disse og ta en overhaling på toppen.

 

Så vil det bli montert i nye pakninger der jeg får tak i nye.

 

Var hvertfall veldig positiv til og bruke noe penger på denne motoren. Tipper jeg kommer til og holde meg under 10.000 kroner for hele overhalingen og vil etter dette ha en så godt som ny motor! :)

Link to post
Share on other sites

Dysene skal han ta. Har ikke tenkt så mye på pumpen men kan høre med han når jeg skal inn igjen med den.

 

De på forus har jeg ikke sjekket med. Har hørt en del dårlig om de fra vw Audi miljøet. I tillegg har jeg brukt Nilsen før med bra resultat. Gode priser og en utrolig god service. Og det siste er nesten viktigere enn gode priser hos meg. Bare det at han faktisk tar 10 min og snakker med meg når han har så sykt mye jobb som må ut betyr mye for meg. Han har og overhalt en del av disse motorene før så han vet hva det går i.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått hentet litt deler. Alle mål var godt innenfor toleransene på alt. Alle løft på kammen var helt identiske. Stempler og sylindre lå alle på fine mål. Han mente at med nye lagre og fjærer så blir denne motoren som ny.

 

Nå reiser han på ferie i en uke så det blir en stund før jeg får toppen tilbake. Det var litt levering på noe av de nye delene så det går fint.

 

Så nå er det skikkelig vask og preservering av delene jeg har fått som står for tur.

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Får vel oppdatere litt. Motor er så og si sammen igjen. Manglet boltene som holder svinghjulet på plass og den skiven som skal holde disse på plass. En stor skive med "ører" som en bøyer opp til boltene.

 

Boltene er bestilt men selve skiven er ikke å få tak i lengre. Noen ide om hvordan man kan løse dette? Aner rett og slett ikke hvor den kan ha blitt av...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har vert veldig dårlig til å dokumentere hele denne prosessen. Men nå er motor startet utav båten. Har montert den på en pakke å etter å ha luftet dieselen så startet den rimelig enkelt. Med masse røyk i begynnelsen. Litt olje og slikt som må ut.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd så langt. Den holder korrekt olje trykk på rett under 3 bar. Har en liten lekkasje på sjøvann siden i en sveis på det nye blandebendet så det må fikses.

 

Ellers så vurderer jeg å ta en systemrens på ferskvannsiden før jeg setter den i båten.

 

Litt bilder må man ha med. Se vekk ifra det provisoriske panelet. Det ble satt opp fort og gale å er ikke litt rett en gang :)

 

 

bilde

 

bilde

 

Har en liten videosnutt og men må se om jeg får lastet den opp

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...