Asle Flister Startet 9.September.2015 Del på Facebook Startet 9.September.2015 Heisann, har en sliten 151 b som jeg lurer på å bytte, har en dialog med en kar som har en delevis overhalt aq 145 som jeg kanskje kan putte inn hvis prisen er riktig, ser at en lettstartet 151 med oppgradert tenning (123 ignition) gikk for 8500 kr. Så det jeg lurer på da er hva kan en 145 vere verdt, selger skulle skifte alle pakninger og reimer, samt få justert ventiler o.l . Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Ville heller vært lurt å overhale den du har. 151 motoren har en annen veiv. Å yter 2,5 l kontra 2,3 på 145 motoren Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Asle Flister Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Hvis jeg skal skifte ut alt av kjøling pga tæring koster jo delene like mye som en motor som er oppe å går. Vekstedene som overhaler er heller ikke billige, timepris på 800-900 kr. Så jeg lurer fortsatt på hva en aq 145 delevis overhalt kan være verdt. De er vel ikke så forskjellige i effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 bytte av pakninger, reimer og plugger er vel strengt tatt en service og ikkje en overhaling. Så motoren er vel verdt det samme som andre tilsvarende brukte motorer... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Det skiller ikke mer en 8 hk på de motorene, men bedre moment i 151 motoren, skulle jeg handlet en 145 motor i dag, så ville jeg ikke betalt mer en maks 8000 for den, så sant den var i orden og funksjonell, Ser du har en Draco 20, er jo en tungdrevet båt, men fungerte også greit med 145 motor, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
000 Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Ikkje mange kronene tatt i betraktning av hva annet en kan får for en rimelig penge. Eg ville heller ha benyttet anledningen til å kvitte meg med skiten som desse små volvofirerne er. Skikkelig ustabile, værsjuke og bråkete og tørste. uff. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Tja. Har hatt en slik motor. Å kan ikke si at den var noe særlig trøblete. Men begynner jo å bli gammelt. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
000 Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 nei bortsett fra nevnte ting, som egentlig ikkje kommer i kategorien trøbbel så er det ferskvannskjølingen som er mest trøblete. Elendige patenter og svært marginalt laget. Umulig få kjøpt deler annet enn brukt og da sitter man med 30 år gamle greier som er like sprø og eiret som det gamle. stifttenning hører også hjemme på museum likedan den evige synkroniseringen av forgasserne Sitér dette innlegget Link to post
Asle Flister Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Takker for svar, kanskje jeg heller skulle gått for en annen motor, men da er det vel begrensninger på hva som passer til et 290 drev, har ikke lyst til å begynne å forandre på skroget for å få andre drev til å passe, da skroter jeg heller hele skuta og går for en nyere bruktbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 D3 Sitér dette innlegget Link to post
Asle Flister Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 D3. Det er en diesel skjønner jeg av navnet, passer de på et 290 drev uten videre, må vel gjøre noe med gearutvekslingen pga lavere turtall, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Heisann, har en sliten 151 b som jeg lurer på å bytte, har en dialog med en kar som har en delevis overhalt aq 145 som jeg kanskje kan putte inn hvis prisen er riktig, ser at en lettstartet 151 med oppgradert tenning (123 ignition) gikk for 8500 kr. Så det jeg lurer på da er hva kan en 145 vere verdt, selger skulle skifte alle pakninger og reimer, samt få justert ventiler o.l . Hva er det som egentlig er problemet med motoren du har? Hvis den er "sliten-sliten (sylindre/veiv/rådelager)" er det en ting men med mindre den er korrodert til kass bør det vel være overkommelig å få greie på den? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Asle Flister Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Problemet er at etter regreim bytte ville den ikke starte, sikkert tenning, gjorde demontering selv, fikk en mekaniker, fra verkstedet der jeg hadde båten opp for bunnsmurnig og belg/sinkskifte på drev, til å line opp eller hva det nå heter, stempel-ventiler og fordeler. Monterte og dreiet motor for å sjekke at alt stemte overens, noe det gjorde. Sjekket om der var gnist, noe det var, men det var ikke antydning til at motoren skulle tenne. Da jeg fylte kjøleveske på rant det ut av varmeveksleren pga tæring. Jeg snakket med igjen med mekanikeren og han mente at det ikke ville lønne seg å kaste bort mere penger på en så gammel motor, men heller sette inn en tilsvarende billig brukt da du kunne få en fungerende motor for mindre enn det ville koste å fikse den gamle, med tanke på at jeg ikke er særlig motorkyndig selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Ok, det med gnist/start må være en bagatell. Det er ikke mulig at en slik motor ikke vil starte. Når det gjelder glykollekasjen vil jeg nevne at jeg ca 2000 eller deromkring kjøpte et originalt Volvo kjølesystem inkl varmeveksler mv til min AQ145 med B230 motor (fysisk veldig lik B23 men forskjellig fra AQ140 på en del områder spesielt mariniseringsbiten. AQ140 marinisering passer ikke over ens med AQ145) Regner med at 145 0g 151 er relativt like mht mariniseringen To av de komponentene var av så dårlig kvalitet og desig at jeg ble sjokkert. (1) Røret fra sjøvannspumpen til varmeveksleren passet ikke i det hele tatt (vinkler ute av kurs) og det var umulig å unngå lekasje uten modifikasjon. (2) Pakningen (materiale og design) i mellom de to halvdelene som utgjør kapslingen/tanken som omgir selve varmeveksleren og selve designet på tanken var så elendig at jeg fryktet at pakningen ville fly ut ved høyere belastning - noe den etterhvert gjorde. Hvis ditt kjølesystem er av like elendig design ville jeg demontert det hele for å se på muligheten av om det er andre ting enn korrosjon som er årsaken. Om du finner at årsaken er korrosjon kan det jo hende at det lar seg enkelt reparere - det kan jo og være pakninger i kjølesystemet som etterhvert ikke har motstått tidens tann men som enkelt kan byttes. Men at en slik motor ikke starter det er en umulighet så motoren kan ikke være kass av den grunn. Redigert 10.September.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
000 Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 men da er det vel begrensninger på hva som passer til et 290 drev, har ikke lyst til å begynne å forandre på skroget for å få andre drev til å passe, nææ der passer nesten hva det skal være så det står ikkje på utvalget. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Til TS: Hvorfor skiftet du kamreima i utgangspunktet? Havererte den gamle? Har du kompresjon på sylinderene? Usikker på om ventilene "tar i" stemplene om reima ryker på denne motoren men om det er tilfellet og reima ryker i fart vil du ha bøyde ventiler og null kompresjon. Da starter den ikke. Har du kompresjon vil den alltid starte om alt annet er på stell. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Asle Flister Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Var registerhavari, men de på verkstedet som justerte kam/ventiler/fordeler sa at det hadde gått bra, så det var ikke det som var problemet., Kjøper nå en aq 145 og setter inn, noen som vet om kabelstokk og instrumenter fra min aq151 passer? Takknemlig for alle de kloke ord som dere har svart med til nå. Veldig bra respons og et flott forum. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Men for guds skyld. Lov oss at du ikke kaster den gamle motoren. Kan være at andre trenger den. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Men for guds skyld. Lov oss at du ikke kaster den gamle motoren. Kan være at andre trenger den. Lurt om han beholder 151n inntil videre vil jeg tro :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.