Jump to content

Reparasjon av sprekk i gelcoat under fendelist akter


simensolbrekk

Recommended Posts

Hei !

Det bør slipes inn i laminatet for å se om det er brudd i strukturen helt igjennom. Om det er mye sprekk i laminatet erstattes dette med ny støp (polyester og glassfibermatte). Så slipes dette til litt under overflaten og det legges på gelcoatsparkel. Både Maritim og andre leverandører har normalt sparkel i rette fargen. Det bygges ut sparkel med overhøyde og dette pusses ut med sandpapir. Avsluttes med fint papir (1200) og rubbes helst med en roterende sak til å sette på drillen eller rubbe maskin.

Det er mange beskrivelser inne på forumet om dette.

Lykke til    :smiley:

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ser ut som om det er luftlomme i laminatet pga. dårlig utrullet polyester/matte. I tilfelle bør du aller helst slipe vekk hele luftblæra før du begynner å støpe. Hvis det er som jeg tror er glassfibermatta dårlig mettet med polyester, og da må du slipe vekk en del glassfiber før du begynner å støpe. Viktig å fjerne nok, slik at du ikke får et svakt punkt midt inne i laminatet. Ellers er det vel et tips å ta av motoren og snu den rundt på bukker slik at du får mest mulig gunstig arbeidsstilling :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den der tror jeg bare jeg hadde sparklet opp igjen. Pirk bort eventuelle løse fliser, og sett i gang. Sørg for at såret er tørt og rent. Det største problemet er egentlig å finne rett farge på sparkelen, men begynn med båtens fargekode. Både Maritim og SeaSea har kodet sparkel. Begrens gjerne arbeidsområdet med maskeringstape. Da trenger du heller ikke å være så forsiktig når du sliper, og når du sparkler over tapen vil du få en bitteliten overhøyde som er lett å jobbe ned til plan flate. Finish får du med stadig finere våtslipepapir og til slutt rubbing og polering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...