Jump to content

Sleipner motor, hvilken type maling? Må den være grønn..?


MOW

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en nyanskaffet snekke med Sleipner motor hvis maling flasser bla pga lidt rust osv. Fargen på motoren er lys-grønn og ikke helt hva jeg synes er pent så jeg overveier følgende til vinter:

 

1. Pusse den ren for løs maling og male den. Jeg skal vel bruke en motormaling som tåler varme, men hva slags maling/merke bør jeg velge?

2. Er det veldig å banne i kirken hvis jeg endrer fargen til f.eks. sort eller dyb grå? ( Sleipneren er jo en god gammel en som kanskje alltid har hatt den gyselige grønne farge ??)

 

vh

/martin

Link to post
Share on other sites

Lysegrønn... håpets farge... vel vel hver gang man tar fatt i startrattet kan man håpe at den vil starte... passer kanskje veldig godt til den :-))

 

PS: for 2 dager siden skulle jeg bare starte sådan for 2 gang etter at den var kaldstartet... (den har fått stilt tenningen fornylig) men pludselig den virket helt død... uha forstod ingen ting.. ikke antydning til at den ville slå... konen på land siger at det virker som det er noe helt som det ikke skal være med den nu... Jeg ser en ekstra gang over det "hele".... stoppknappen hadde jeg glemt på trykke tilbake etter første start/stopp... (man er vel amatør!) Inn med knappen og Sleipneren startet på første runde!!

 

Lysegrønn.... vi får se :-)

Link to post
Share on other sites

noe sånt skulle tåle godt med varme : (mistenker uansett at en slik motorblokk ikke blir så overvettes varm....?)  

 

kjøpes feks fra gasolin.no

http://www.hirschauto.com/AEROSOL-ENGINE-ENAMEL/productinfo/EEA-SPRAY/

 

rust kan feks fjernes med ferro-bet rustfjerner 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tradisjonelt har det vært brukt hammerslaglakk! http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/utendorsmaling/rustbeskyttelsesmaling/hammerslaglakk-623012/. Den skal være noe rusthindrenede. Men det ar selvfølgelig avgjørende at rust er pusset vekk før påføring.

Om malingen likevell flasser, så kan det tyde på tett kjølekappe og at motoren går for varm!

Mal støpegodset med den, og la kobber og messingdelene stå ubehandlet, evt poler dem opp.

Farven bør være lys grønn (ikke volvo grønn!). Med hammerite your collor kan de evt velge farge! : http://www.hammerite.no/product/hammerite-smooth-finish-your-color/

Har den vært malt med bengalakk, så flasser det av!

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

 

Tradisjon......

 

Det er fint det du skriver, men jeg har ennå ikke sett en forhandler her i Danmark som har annet enn svart, hvit, rød eller sølv farger på Hammerite lakkene...

 

Prøv Ta kontakt

 

Akzo Nobel Decorative Coatings AS

Postboks 565

1411 KOLBOTN

 

Tel 66 81 94 00

Fax 66 81 95 52

Email: post@nordsjo.no

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Ville ikke brukt Bengalak. Bruk en som tåler litt varme.

 

Trygve

 

Bengalakk tåler opp mot 150 grader. Jeg har malt flere motorer med denne, og de holder seg godt. Om motoren din blir over 150 grader har du større problemer enn lakken....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bengalakk tåler opp mot 150 grader. Jeg har malt flere motorer med denne, og de holder seg godt. Om motoren din blir over 150 grader har du større problemer enn lakken....

Den kjøper jeg! Men men så skal jeg vel grunne med en eller anden form for primer for det er jo bart metall flere steder, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

En god metallgrunning må til, helt klart! Da holder den seg pen mye lengre!

 

Det finnes også en variant av bengalakk som kan males rett på rust, denne trenger ikke grunning først. Bare en grundig avfetting og at du slipper bort løs rust.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Arcanol du tenker på?   

 

Har ellers god erfaring med Owatrol olje blandet i maling, men usikker på hvordan den er å bruke på varme ting...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...