Duck Donald Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Har en Suzuki DT25 som jeg prøver å få liv i. Tidligere eier fortalte at motoren ble veldig tungstartet på slutten så han valgte å gå for en nyere firetakter. Jeg har renset forgasser og reed ventiler. Satt på ny CDI unit da det ikke var gnist på plugger. Jeg har nå gnist men motoren tenner ikke selv med startgass. Hva har jeg oversett? Quote Link to post
småbåtentusiasten Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 (edited) Du må nok fortelle mer hva du har undersøkt rundt bensintilførsel etc. Kjenner ikke motoren - den CDI-enheten må ikke giftes inn med annen elektronikk - tyverisperre ? Edited September 10, 2015 by småbåtentusiasten (see edit history) Quote Link to post
Duck Donald Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Er nok ikke noe tyverisperre på denne. Motoren er vel fra ca 1990. Så lenge jeg har gnist på pluggene og gir motoren bensin/startgass rett i sylinder bør den vel starte? Quote Link to post
Lars K Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Prøvd med en skvett bensin i plugghullene? Startgass er egentlig ikke noe særlig å bruke i en totakter,siden motoren da ikke får smøring. Regner med du har satt pluggledningene på rett plass? Quote Link to post
småbåtentusiasten Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Du skriver ikke noe om du hører antydning til tenning og gir for lite informasjon til å svare. Quote Link to post
Duck Donald Posted September 11, 2015 Author Share Posted September 11, 2015 Jeg har prøvd å starte med litt bensin rett i plugghullet men ikke tegn til liv. Ser heller ikke det helt store problemet med å prøve å starte med startgass da det i så fall er snakk om noen korte sekunder. Jeg vet ikke hva mer ifo jeg kan gi. Jeg har gnist, jeg har bensin. Når jeg tenker meg om fikk jeg et lite "puff" nesten som et tilbakeslag i går men det er eneste lille tegn jeg har hørt som har vert antydning til tenning Quote Link to post
småbåtentusiasten Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 (edited) Feilsøkings-fil i denne lenken hos forum-medlem Droll: : Link 2-eller 4-takter? De er mye å opplyse om: Hvis du ikke får antydning til tenning med start-gass så spørs det jo hvor kraftig gnisten er. Kommer det noe startgass gjennom forgasseren? Kanskje er forgasser-spjeldet fast i lukket posisjon / irret/tett, så tett at start-gassen ikke kommer forbi? "Har bensin", hvor da?, hvordan testet? Hvordan har du målt gnisten? Er det noe i tiden etter måling av gnisten du har gjort? Tenker f.eks på dødmannsfunksjonen med bryter som kortslutter tenningen slik at gnist ikke oppstår. Der kan det være vakkel, eller gaffelen som holder knappen ute av dødmannsposisjon er for liten/stor/smal/bred. Skal ikke mer til.... Du har visst ikke svart på om du har (for)byttet tennpluggledningene. (Noen motorer tenner visstnok på begge takter på begge sylindre slik at dt ikke spiller noen rolle.) Edited September 14, 2015 by småbåtentusiasten (see edit history) Quote Link to post
pacuare Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 DT= totakt. (DF er firetakt). Har du byttet tennplugger? Det er det første jeg gjør, men ut i fra det du beskriver har du sikkert gjort det. Quote Link to post
Duck Donald Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Firetakts motor. Tennplugger er byttet. Jeg ser tydelig gnist på begge plugger. Startgassen har jeg prøvd både via forgasser som forøvrig er ny overhalt og rett inn i sylinder via plugghullet. Har målt dødmansfunksjonen og denne fungerer som den skal. Koilen står sånn at det ikke er mulig å bytte om. (oppe er oppe) Quote Link to post
Duck Donald Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 (edited) Det er selvfølgelig en to takt motor Feilsøkings-fil i lenken hos forum-medlem Droll: : Link var bra men ingenting om Yamaha og Suzuki. Edited September 14, 2015 by Duck Donald (see edit history) Quote Link to post
Christensen Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Bare et skudd i blinde: Kan du ha bytta om noen ledninger inn eller ut av CDI uniten?? En totakter med gnist, kompresjon og bensin skal jo i teorien starte den! Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Duck Donald Posted September 15, 2015 Author Share Posted September 15, 2015 Ja det er faktisk mulig da jeg har fått tak i en nyere CDI unit der fargene ikke helt stemmer med den gamle. Jeg får kanskje få min service elektroniker kone til å ta med Fluken å måle litt. Men om jeg så har gjort. Hvordan kan jeg da ha gnist på begge plugger? Quote Link to post
Christensen Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 (edited) Kanskje du har bytta om sånn at øvre coil får strøm når nedre skulle hatt og vice versa? Om pluggledningene er lange nok så bytt om plugghettene, fyrer den da så har du bytta om inn på cdi eller coiler Edited September 15, 2015 by Christensen (see edit history) Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Duck Donald Posted September 15, 2015 Author Share Posted September 15, 2015 Noe rart er det så jeg er åpen for alle forslag. Reiser bort å ser an koilen og koblingene i dag eller i morgen Quote Link to post
Skrotnisse Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Utenom bensin og gnist, må du ha kompresjon. Har du målt denne ? Dessuten må gnisten komme på rett tidspunkt. Sjekket kile i svinghulet ? Er der en pulsteller på disse motorene ?? Quote Link to post
Duck Donald Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Har nå testet å bytte om på pluggledninger. Ingen forskjell, dvs helt død. Målt kompresjon til ca 100 PSI på begge sylindre. Fortsatt god gnist på begge plugger. Quote Link to post
Lars K Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Hvordan ser pluggene ser ut etter at du har kjinnet og holdt på? våte\tørre farge? Er dette 3syl eller 2syl modellen? Quote Link to post
Duck Donald Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Pluggene er nye så de er like blanke. Vil vel si de virker tørre 2 syl Quote Link to post
Lars K Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Høres jo da ut som den ikke får bensin,men da er det rart den ikke fyrer med startgass\bensin i plugghullene. Kan pluggene ha blitt blitt druknet\sure mens du har holdt på? Tenker da på problem med bensinpumpe\forgasser\reedventiler, sikker på at alt er iorden her? Har selv en sånn motor,1999 mod. Alt er jo veldig enkelt på denne motoren. Quote Link to post
Duck Donald Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Sikker og sikker fru Blom. Jeg har skrudd på en del motorer etter vert og ikke opplevd dette før. Jeg får kanskje starte fra start å begynne med reed-ventiler og forgasser på nytt. Pluggene er fine, ikke druknet. Tenker at når motoren har gnist på begge plugger og får bensin/startgass rett i sylinder så er det noe jeg ikke skjønner Quote Link to post
Lars K Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Jeg vet det,men hvis man kjører motoren over lengre tid ved å kun mate startgass kan det være skadelig. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.