Jump to content

Suzuki DT25 02503 131054 starter ikke


Duck Donald

Recommended Posts

Har en Suzuki DT25 som jeg prøver å få liv i.

Tidligere eier fortalte at motoren ble veldig tungstartet på slutten så han valgte å gå for en nyere firetakter.

Jeg har renset forgasser og reed ventiler.

Satt på ny CDI unit da det ikke var gnist på plugger.

Jeg har nå gnist men motoren tenner ikke selv med startgass.

Hva har jeg oversett?

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke noe tyverisperre på denne.

Motoren er vel fra ca 1990.

Så lenge jeg har gnist på pluggene og gir motoren bensin/startgass rett i sylinder bør den vel starte?

Link to post
Share on other sites

Prøvd med en skvett bensin i plugghullene? 

Startgass er egentlig ikke noe særlig å bruke i en totakter,siden motoren da ikke får smøring.

 

Regner med du har satt pluggledningene på rett plass?

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å starte med litt bensin rett i plugghullet men ikke tegn til liv.

Ser heller ikke det helt store problemet med å prøve å starte med startgass da det i så fall er snakk om noen korte sekunder.

Jeg vet ikke hva mer ifo jeg kan gi.

Jeg har gnist, jeg har bensin.

Når jeg tenker meg om fikk jeg et lite "puff" nesten som et tilbakeslag i går men det er eneste lille tegn jeg har hørt som har vert antydning til tenning

Link to post
Share on other sites

Feilsøkings-fil i denne lenken hos forum-medlem Droll: : Link

 

2-eller 4-takter?

 

De er mye å opplyse om:

Hvis du ikke får antydning til tenning med start-gass så spørs det jo hvor kraftig gnisten er.

Kommer det noe startgass gjennom forgasseren?

Kanskje er forgasser-spjeldet fast i lukket posisjon / irret/tett, så tett at start-gassen ikke kommer forbi?

 

"Har bensin", hvor da?, hvordan testet?

Hvordan har du målt gnisten?

 

Er det noe i tiden etter måling av gnisten du har gjort?

Tenker f.eks på dødmannsfunksjonen med bryter som kortslutter tenningen slik at gnist ikke oppstår.

Der kan det være vakkel, eller gaffelen som holder knappen ute av dødmannsposisjon er for liten/stor/smal/bred.

Skal ikke mer til....

 

Du har visst ikke svart på om du har (for)byttet tennpluggledningene.

(Noen motorer tenner visstnok på begge takter på begge sylindre slik at dt ikke spiller noen rolle.)

Edited by småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Firetakts motor.

Tennplugger er byttet. 

Jeg ser tydelig gnist på begge plugger. Startgassen har jeg prøvd både via forgasser som forøvrig er ny overhalt

og rett inn i sylinder via plugghullet.

Har målt dødmansfunksjonen og denne fungerer som den skal.

Koilen står sånn at det ikke er mulig å bytte om. (oppe er oppe)

Link to post
Share on other sites

Bare et skudd i blinde: Kan du ha bytta om noen ledninger inn eller ut av  CDI uniten?? En totakter med gnist, kompresjon og bensin skal jo i teorien starte den!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ja det er faktisk mulig da jeg har fått tak i en nyere CDI unit der fargene ikke helt stemmer med den gamle.

Jeg får kanskje få min service elektroniker kone til å ta med Fluken å måle litt.

Men om jeg så har gjort. Hvordan kan jeg da ha gnist på begge plugger?

Link to post
Share on other sites

Kanskje du har bytta om sånn at øvre coil får strøm når nedre skulle hatt og vice versa?

Om pluggledningene er lange nok så bytt om plugghettene, fyrer den da så har du bytta om inn på cdi eller coiler

Edited by Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Utenom bensin og gnist, må du ha kompresjon. Har du målt denne ?

 

Dessuten må gnisten komme på rett tidspunkt. Sjekket kile i svinghulet ? Er der en pulsteller på disse motorene ??

Link to post
Share on other sites

Høres jo da ut som den ikke får bensin,men da er det rart den ikke fyrer med startgass\bensin i plugghullene.

Kan pluggene ha blitt  blitt druknet\sure mens du har holdt på?

Tenker da på problem med bensinpumpe\forgasser\reedventiler, sikker på at alt er iorden her?

 

Har selv en sånn motor,1999 mod. Alt er jo veldig enkelt på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Sikker og sikker fru Blom.

Jeg har skrudd på en del motorer etter vert og ikke opplevd dette før.

Jeg får kanskje starte fra start å begynne med reed-ventiler og forgasser på nytt.

Pluggene er fine, ikke druknet.

Tenker at når motoren har gnist på begge plugger og får bensin/startgass rett i sylinder så er det noe jeg ikke skjønner 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...