Jump to content

Suzuki DT25 02503 131054 starter ikke


Duck Donald

Recommended Posts

Har en Suzuki DT25 som jeg prøver å få liv i.

Tidligere eier fortalte at motoren ble veldig tungstartet på slutten så han valgte å gå for en nyere firetakter.

Jeg har renset forgasser og reed ventiler.

Satt på ny CDI unit da det ikke var gnist på plugger.

Jeg har nå gnist men motoren tenner ikke selv med startgass.

Hva har jeg oversett?

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å starte med litt bensin rett i plugghullet men ikke tegn til liv.

Ser heller ikke det helt store problemet med å prøve å starte med startgass da det i så fall er snakk om noen korte sekunder.

Jeg vet ikke hva mer ifo jeg kan gi.

Jeg har gnist, jeg har bensin.

Når jeg tenker meg om fikk jeg et lite "puff" nesten som et tilbakeslag i går men det er eneste lille tegn jeg har hørt som har vert antydning til tenning

Link to post
Share on other sites

Feilsøkings-fil i denne lenken hos forum-medlem Droll: : Link

 

2-eller 4-takter?

 

De er mye å opplyse om:

Hvis du ikke får antydning til tenning med start-gass så spørs det jo hvor kraftig gnisten er.

Kommer det noe startgass gjennom forgasseren?

Kanskje er forgasser-spjeldet fast i lukket posisjon / irret/tett, så tett at start-gassen ikke kommer forbi?

 

"Har bensin", hvor da?, hvordan testet?

Hvordan har du målt gnisten?

 

Er det noe i tiden etter måling av gnisten du har gjort?

Tenker f.eks på dødmannsfunksjonen med bryter som kortslutter tenningen slik at gnist ikke oppstår.

Der kan det være vakkel, eller gaffelen som holder knappen ute av dødmannsposisjon er for liten/stor/smal/bred.

Skal ikke mer til....

 

Du har visst ikke svart på om du har (for)byttet tennpluggledningene.

(Noen motorer tenner visstnok på begge takter på begge sylindre slik at dt ikke spiller noen rolle.)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Firetakts motor.

Tennplugger er byttet. 

Jeg ser tydelig gnist på begge plugger. Startgassen har jeg prøvd både via forgasser som forøvrig er ny overhalt

og rett inn i sylinder via plugghullet.

Har målt dødmansfunksjonen og denne fungerer som den skal.

Koilen står sånn at det ikke er mulig å bytte om. (oppe er oppe)

Link to post
Share on other sites

Kanskje du har bytta om sånn at øvre coil får strøm når nedre skulle hatt og vice versa?

Om pluggledningene er lange nok så bytt om plugghettene, fyrer den da så har du bytta om inn på cdi eller coiler

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Høres jo da ut som den ikke får bensin,men da er det rart den ikke fyrer med startgass\bensin i plugghullene.

Kan pluggene ha blitt  blitt druknet\sure mens du har holdt på?

Tenker da på problem med bensinpumpe\forgasser\reedventiler, sikker på at alt er iorden her?

 

Har selv en sånn motor,1999 mod. Alt er jo veldig enkelt på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Sikker og sikker fru Blom.

Jeg har skrudd på en del motorer etter vert og ikke opplevd dette før.

Jeg får kanskje starte fra start å begynne med reed-ventiler og forgasser på nytt.

Pluggene er fine, ikke druknet.

Tenker at når motoren har gnist på begge plugger og får bensin/startgass rett i sylinder så er det noe jeg ikke skjønner 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...