Jump to content

Hvordan trimmer jeg Suzuki DF15 15HK?


NidelvWilliam

Recommended Posts

Hei, lurer på hvordan (helst detaljert) hvordan jeg trimmer en Suzuki DF15 15hk. Blir veldig glad for svar og du kan godt komme med tips for båt og motor.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig HVORDAN TRIMMER JEG SUZUKI DF15 15HK hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Er det den nyere Lean Burn injectionmotoren?? I såfall får du bra mer med effekt om du bytter ut luftstrupinga med gitteret som du ser i linken her:

 

http://www.toppfritid.no/verksted/Diverse1/13710-89L00-ARRESTER-COMP-FLAME-DF20A-Passer-Suzuki-DF20A101325-p0000002330

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Er det den nyere Lean Burn injectionmotoren?? I såfall får du bra mer med effekt om du bytter ut luftstrupinga med gitteret som du ser i linken her:

 

http://www.toppfritid.no/verksted/Diverse1/13710-89L00-ARRESTER-COMP-FLAME-DF20A-Passer-Suzuki-DF20A101325-p0000002330

 

Er dette noe du har testet selv med godt resultat? i såfall må jeg prøve den ut selv tror jeg.

Link to post
Share on other sites

En liten forklaring:

9,9 og 15 er identiske med unntak av restriktoren i luftinntaket 9,9 ca 9mm hull, 15hk ca 17mm hull. Turtall 5000-6000. 20 hk er identisk med 9,9 og 15 med unntak av restriktoren, på 20 hk sitter det bare et gitter og 20 hk har 300 rpm høyere maksturtall (5300-6300). Det har blitt sagt at eneste forskjellen på ecu er høyere turtall, motoren måler jo selv hvor mye luft som går inn og tilsetter jo fuel i forhold til det. Som sagt min originale 15hk fikk betydelig effektøkning ved å bytte ut restriktor med 20 hk gitter. på max så er jeg tett opp mot 6000 rpm og da også godt innenfor turtallsområdet for 20 hk. Har ingen planer om og heller ingen forventning om å få mer effekt med 20 hk ecu. men for å få det avklart en gang for alle så kan vi gjerne gjøre et forsøk om noen har en 20 hk ecu.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Den jeg har er en 20 hester, vet du om det vil utgjøre noen forskjell på denne, eller er 15 hesteren som blir 20 ved denne endringen? Trodde det var CDI boksene som forskjellige på disse 3 utgavene.

Om du har original 20 hk så har du allerede dette gitteret i innsuget, det er originalt på 20 hk.

om du skal ha mer effekt i 20 hk så må det nok mer drastiske tiltak til, men Lundin i Sverige er flinke med motorelektronikk, så kan jo være verdt å høre med de!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Så man må ikke bytte CDI boks? Snakket med forhandler, han sa at han aldri hadde prøvd uten, men kunne godt bare bytte luftstruperinga. Er det samme CDI boks på 9.9, 15, 20 evt delenr. til boksen? Kommer det til å bli noen skade på motor/stempel og blokk hvis ikke? Går det ann å gjøre det selv? Har 10 pich propeller nå, må den evt byttes? Takker for svar:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...