Jump to content

VP TAMD 31 - Lader ikke - tips til feilsøking?


Båtsjuk

Recommended Posts

Hei, 

 

Skulle hente båten hos kalesje-maker i kveld og fikk da alarm ved "tenning på" og da motor var startet var det ikke lading. Normalt når jeg slår på tenning får jeg ikke alarm, så jeg skjønte umiddelbart at noe var "på gang". Etter oppstart får jeg en kort alarm før oljetrykket får bygget seg opp. 

 

Motor er en VP TAMD 31, jeg byttet dynamo og startbatterier i fjor - holder nå ca. 12,5 volt i hvilespenning. Forbruks-batteriene er dårlig, de holder lav hvilespenning og skal skiftes, men ser ikke at dette skal virke inn på ladingen. (Separat hovedstrømsbryter)

 

Trenger innspill og tips til feilsøking.

Link to post
Share on other sites

Kan også være dårlig kontakt i en av skjøtene i kabelstokken mellom motor og instrumentpanel.

 

Finn fram multimeteret og mål på batteripolene før og etter at motoren startes. Om dynamoen ikke lader etter start prøv å ruse motoren til 1500 - 2000 omdreininger slik at dynamoen selvmagnetiserer. Dette vil avsløre om feilen er i dynamoen eller om det bare er instrumentene tuller med deg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ladelampen har jeg i originalpanelet fra Volvo Penta, skal se om jeg får lastet opp ett bilde. 

 

Kjørte en runde med båten i kveld og fikk ved fullt gasspådrag lading igjen, og den vedvarte hele turen hjem. Startet og stoppet motoren noen ganger og hadde lading etterpå, men ett svakt pulserende ladelys på lavt turtall. Skal stramme over reimer i morgen og sjekke over kontaktpunkter igjen. 

 

Ett bilde av panelet

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Selv om det er lenge siden nå, vil jeg skrive om løsningen på dette ladeproblemet.

 

Det viste seg at når jeg skiftet de dårlige forbruksbatteriene var alt i skjønneste orden. Dynamoen var koblet slik at den fikk "induksjonsspenning" fra forbruksbanken, og dermed fikk jeg ikke i gang lading pga. lav spenning på disse batteriene. 

 

Alltid godt når man finner svaret og det løser seg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...