Båtsjuk Startet 11.September.2015 Del på Facebook Startet 11.September.2015 Hei, Skulle hente båten hos kalesje-maker i kveld og fikk da alarm ved "tenning på" og da motor var startet var det ikke lading. Normalt når jeg slår på tenning får jeg ikke alarm, så jeg skjønte umiddelbart at noe var "på gang". Etter oppstart får jeg en kort alarm før oljetrykket får bygget seg opp. Motor er en VP TAMD 31, jeg byttet dynamo og startbatterier i fjor - holder nå ca. 12,5 volt i hvilespenning. Forbruks-batteriene er dårlig, de holder lav hvilespenning og skal skiftes, men ser ikke at dette skal virke inn på ladingen. (Separat hovedstrømsbryter) Trenger innspill og tips til feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Fikk du alarm før du startet motoren? Har du ladelampe, og lyste den med tenning på, men uten motor startet? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Sjekk om ladelampa er gåen. Den må virke for at dynamoen skal lade. Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 12.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2015 (redigert) Jeg fikk alarm før oppstart ja, og ladelampa lyste... Den lyste ikke like sterkt som oljetrykkslyset, det syns jeg var litt rart? Alarmen var også litt "pulserende" - ikke jevn tone. Red: Alarmen ga seg når motoren startet. Redigert 12.September.2015 av Båtsjuk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 12.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2015 Da har jeg vært ombord og fått sett litt mer på dette i dagslys, og jeg ser nå at ladelampen ikke lyser skikkelig, bare gløder såvidt.... Sjekket med ny pære, ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Litt dårlig kontakt en plass kanskje☺ Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 12.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2015 Litt dårlig kontakt en plass kanskje☺ Redd for at det må være noe i den duren ja.... Men hvor? Får heller ikke turteller i drift ser jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Ser at ikke turteller virker heller. Da er dynamo hovedmistenkt! Disse motorene får turtall fra dynamoen. Regner med at du har sjekket reimene? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Kan også være dårlig kontakt i en av skjøtene i kabelstokken mellom motor og instrumentpanel. Finn fram multimeteret og mål på batteripolene før og etter at motoren startes. Om dynamoen ikke lader etter start prøv å ruse motoren til 1500 - 2000 omdreininger slik at dynamoen selvmagnetiserer. Dette vil avsløre om feilen er i dynamoen eller om det bare er instrumentene tuller med deg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MR Swe Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Hvor finner man ladelampen? Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Ladelampen har jeg i originalpanelet fra Volvo Penta, skal se om jeg får lastet opp ett bilde. Kjørte en runde med båten i kveld og fikk ved fullt gasspådrag lading igjen, og den vedvarte hele turen hjem. Startet og stoppet motoren noen ganger og hadde lading etterpå, men ett svakt pulserende ladelys på lavt turtall. Skal stramme over reimer i morgen og sjekke over kontaktpunkter igjen. Ett bilde av panelet Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 ok da er det likt display jeg har. er vel nr 3 fra venstre som er lade-- men min lyser ikke når motorgår.. trodde den bare lyste når den ikke ladade Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 ok da er det likt display jeg har. er vel nr 3 fra venstre som er lade-- men min lyser ikke når motorgår.. trodde den bare lyste når den ikke ladade stemmer det ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Selv om det er lenge siden nå, vil jeg skrive om løsningen på dette ladeproblemet. Det viste seg at når jeg skiftet de dårlige forbruksbatteriene var alt i skjønneste orden. Dynamoen var koblet slik at den fikk "induksjonsspenning" fra forbruksbanken, og dermed fikk jeg ikke i gang lading pga. lav spenning på disse batteriene. Alltid godt når man finner svaret og det løser seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.