Førstefender Startet 12.September.2015 Del på Facebook Startet 12.September.2015 (redigert) Har testkjørt båt ikveld, 10tonn båt, med Volvo Penta Tamd 63P maskiner.. Båten gjorde 28knop på max, fikk max turtall på 2600omd, skal være 2800omd. Merket det var mye krefter for å si det slik :) Men synes farten var litt dårlig? Hva gjør båten din, med 2 x 63P? 2600omd er det samme vår og høst.. Litt rust flekker her og der, motorene svetter litt olje, men rent og pent ellers i maskinrommet. Redd for å kjøpe så stort gammelt maskineri, men 63P skal vel være skudd sikre?? 97 modeller med 1350 timer. Mye støy i åpen båt, er det mulig å isolere motorrom eller blir eksoslyden for dominerende? Redigert 12.September.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cheyenne Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 (redigert) Eksoslyden skal du ihvertfall ikke bekymre deg for. Har storebroren 70 motoren fra Volvo med en god lyddemper på. Når jeg sitter fremme på dekk under kjøring hører jeg bare klukking fra sjøen under baugen.Båten er en 32 foter.Når den går på tomgang høres den så og si ikke når du står på land foran baugen. Redigert 12.September.2015 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Det er meget gode maskiner Førstefender. Mangel på toppturtall kan være flere ting eller kombo av disse. Mer utstyr (vekt) enn da båten ble satt opp med disse propellene; mangel på luft (luftfilter/intercooler, groe etc. Har selv 61 maskinene (forgjenger) Gått ca 2700 timer. Jeg kjører også disse maskinene for full pupp en stund hver gang vi er ute. (For å blåse sot som det heter) Ingen problemer så langt. 1350 timer er ikke mye, men vedlikehold er uansett viktig. Disse har ikke vært utav båten på 24 år og ser fortsatt slik ut: Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 12.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2015 Hvordan er lydnivå i båten din Sobo? Jeg så store eksos potter i motorom, men svært "voksen lyd" når de startet opp og jeg sto på brygga.. Hørte turboer godt når vi begynte dra på, 23 knop på 2300-2400omd. Kan winrace gjøre noe med propellene eller må jeg evt kjøpe nytt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JørgenL Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 (redigert) Jeg har to av disse i min Princess 38 99' , et hav av krefter jeg blir imponert over hver gang jeg er ute. Toppturtall vår , litt under ved groe. Synes de støyer lite i forhold til mye annet. Det var mer bråk i min tidligere Bavaria 34 Sport med Kad44 motorer. Lydisolering og eksosdemping er sikkert viktig på disse og varierer selvsagt fra båt til båt. Mine har gått ca 1600t. Toppfart ca 30kn Redigert 12.September.2015 av JørgenL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andresh Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Nåværende båt har 2 stk 63P i kjelleren. Aldri hatt så avslappet forhold til motorer før ;-) Disse har ruslet feilfritt i snart 20 år og 2300 timer! Selvfølgelig fått god pleie i alle år og servicer fulgt. Går hovedsaklig på 1000omdr og 8,5 knop. Pleier ved jevne mellomrom å legge opp i god marsjfart samt sjekke at topp turtall 2800rpm og 30 knop er OK. Krefter i massevis ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Hva gjør dere av service da, utover olje/filter bytter? Renser dere kjølere ved jevne mellomrom, eller er ikke dette "overkill"? Båten ligger forøvrig i ferskvann.. Mulig den trenger nye propeller da, liker ikke at den ikke får max turtall, manglende 200omd blir ganske mye når max er 2800. Støyen var ikke akseptabel for å si det slik, potter og lydisolering av motorom vil vel fort beløpe seg på 15 store++ tenker jeg. 1000omd gav 7,3knop forresten, båten er 4,08m bred, mulig den er litt tungdreven. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 (redigert) Visst båten har lagt ute siden sesongen startet kan groe være nok til turtallet ikke blir nådd. Fikk bare 2500 på min etter den hadde lagt ute 1,5år. Tok opp båten og rengjorde den og polerte propeller. Fikk da 2900 omd. Kjølere ser jeg ingen behov for og rense da temp ligger mellom 80-83gr. Redigert 13.September.2015 av nor star 290.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SP400 Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Har selv disse motorene i båten og er veldig fornøyd. Mine har gått ca. 2500 timer uten problemer. ikke uvanlig med litt svette på disse. Dersom de har hatt jevnlig service, ville ikke jeg vært bekymret. Jeg har skiftet turboene på litt over 2000 timer på begge, det er alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Må innrømme at det er litt eksosbrumling på disse motorene tross store lydpotter baki der. Ja Winrace kan "justere" litt på propellene for å få de "letter" Service er olje, filter, girolje, impellere. Men kan være lurt å sjekke/kjøre systemrens på saltvannskretsen for skikkelig kjøling. Mye dreimoment på disse maskinene. En fordel er også at de er "seintgående" Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 (redigert) Hadde ikke vært bekymret for disse motorene, at de har mistet 200 omdreininger kan kun være at det er litt groe under på denne tiden av året. Har du fått sjekket drivlinjen kan også sitte noe der iom at den ikke klarer de siste 200. Hvis du klarer og vri akslingene for hånd er lagrene og linjeringen helt sunne. Hvis de sitter og du må bruke mye makt er det på tide og gjøre noe med linjeringen. Ved slitte cutlesslager vil aksling sitte mer på lagrene eller at propellene ikke har helt riktig pitch. Det er normLt at disse drar seg litt ut av stilling etter noen år og da kan du også miste noen turtallet. Mitt motto når det gjelder volvo er at hvis disse ikke svetter noe olje er de tomme for olje.☺ Redigert 13.September.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Båten ligger i ferskvann så lite groe ;) Men lagrene er jo noe og tenke på, helt likt turtall på begge maskinene da. Prøvd samme båt type i dag med 2×420hk, det var stor forskjell, cruise på 26.5knop i forhold til 23knop med 63P. Synes båten støyet noe mindre også, noe som tyder på manglende potter på 63P. Litt avhvert å gjøre med begge båtene, så valgets kvaler... Holder vel en knapp på Volvo i forhold til Caterpillar, men farten i sistnevte var imponerende :) Dog hadde stb. og bb motor forskjellig oljetrykk ca 0.5bar. Uff, ikke lett! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Er det mulig og spørre om type båt? Det med oljetrykket betyr ikke så mye. Bare det ligger innenfor spesifikasjonen til fabrikanten. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 (redigert) Båten er Sunseeker Portofino 400, oppgitt vekt er 10-10,5tonn men mistenker at dem veier noe mer.. 40fot og 4.08m bred. Store motorrom med V-gear, kan "gå" rundt motorene på begge sider. Hadde motorommet vært like strøkent som ditt Sobo, tror jeg jeg skulle handlet :) Redigert 13.September.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JørgenL Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Flott båt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Ligger den permanent i ferskvann? Hvis propeller er tunet for sjøvann vil det være noe lavere toppfart i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Sunseeker portofino er en fin båt. Tror nok den veier noe mer enn 10 tonn ja. Miss Biancaen er nok over 9 tonn. Blir spennende å se hva du ender opp med. Uansett lykke til. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Det kan muligens være behov for oppretting av motorer. Om de legger press på akslingene, så kan man vel fort miste noen RPM. Oppretting gjelder vel både drev og aksling, og bør gjøres en gang i blant. Sitér dette innlegget 2 smekk på en flue... Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 Ja jeg liker løsningene på Portofino 400, kunne ønsket oss litt mer skap-plass på soverom ellers stortsett fornøyd med løsningene. Litt mer "sjel" enn Princess V40/42 synes vi, men kommer det en fin V40 til riktig pris kjøper vi gjerne den, men da med drev.. :) Vanskelige valg, utstyr og motorer begynner å bli gammelt, men prisene er høye ;) Spennende og være på båtjakt! Kanskje det blir noen bud til uka :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Man får også V40 med aksel drift, dersom det er det du er ute etter. Fortsatt god jakt Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 (redigert) Er ikke så fanatisk opptatt av drev eller aksling. På V40 er det visst veldig trangt rundt spes en motor ved akseldrift, så den utgår. Når det er sagt så var det herlig å kjøre stor båt med akseldrift :) Så jakten pågår! Nesten litt i overkant spennende, mye penger og gammelt utstyr.. Redigert 15.September.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 Da er kontrakt skrevet, men ikke overtatt ennå.. Henting Søndag er planen. Ble ikke Sunseeker gitt, selv om vi prøvde hardt! Ikke Volvo 63P heller... Men det ble en engelsk dame Kanskje et bilde eller 2 når båten er overtatt, vi gleder oss som små unger! Uff, nok en lang vinter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Så gøy. Gratulere Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
SP400 Svart 19.September.2015 Del på Facebook Svart 19.September.2015 Har selv en Portofino 400 med P63 motorer og vekten er 11,5 tonn.. Er det lov å spørre om hva som var prisforlangende på den du så på`? Vurderer å bytte båt og så for meg en pris på 950 til 1 ill som utgangspunkt ved salg. min er en 97 mod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 19.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2015 (redigert) Sunseeker 400 med 63P maskiner, hadde vært annonsert for 1.24mil i fjor eller året før, eier var inneforstått med at dette var en pris markedet ikke ville gi nå.. Jeg var på visning av 3 stk. Portofino 400, alle trengte i våre øyne påkost mellom 50-70 tusen kr. Alt fra kalesjer, omtrekking av puter osv osv. Skal jeg gi 1mil +- for en 90'talls båt skal den gi et særdeles godt inntrykk, både på finish inne og ute, samt godt inntrykk i motorrom. Ingen jeg så på skapte den riktige go'følelsen. Den med 63P motorer var den jeg var nærmest å legge inn bud på, i mitt hode skulle den havne på 950' etter påkostninger.. Redigert 19.September.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.