Jump to content

Erfaringer med Volvo Tamd 63P?


Førstefender

Recommended Posts

Har testkjørt båt ikveld, 10tonn båt, med Volvo Penta Tamd 63P maskiner.. Båten gjorde 28knop på max, fikk max turtall på 2600omd, skal være 2800omd. Merket det var mye krefter for å si det slik :) Men synes farten var litt dårlig? Hva gjør båten din, med 2 x 63P? 2600omd er det samme vår og høst.. Litt rust flekker her og der, motorene svetter litt olje, men rent og pent ellers i maskinrommet. Redd for å kjøpe så stort gammelt maskineri, men 63P skal vel være skudd sikre?? 97 modeller med 1350 timer. Mye støy i åpen båt, er det mulig å isolere motorrom eller blir eksoslyden for dominerende?

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eksoslyden skal du ihvertfall ikke bekymre deg for. Har storebroren 70 motoren fra Volvo med en god lyddemper på. Når jeg sitter fremme på dekk under kjøring hører jeg bare klukking fra sjøen under baugen.Båten er en 32 foter.Når den går på tomgang høres den så og si ikke når du står på land foran baugen.

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er meget gode maskiner Førstefender.   Mangel på toppturtall kan være flere ting eller kombo av disse.  Mer utstyr (vekt) enn da båten ble

satt opp med disse propellene; mangel på luft (luftfilter/intercooler, groe etc.

 

Har selv 61 maskinene (forgjenger) Gått ca 2700 timer. Jeg kjører også disse maskinene for full pupp en stund hver gang vi er ute. (For å blåse sot som det heter)  Ingen problemer så langt.  1350 timer er ikke mye, men vedlikehold er uansett viktig.

 

Disse har ikke vært utav båten på 24 år og ser fortsatt slik ut:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hvordan er lydnivå i båten din Sobo? Jeg så store eksos potter i motorom, men svært "voksen lyd" når de startet opp og jeg sto på brygga.. Hørte turboer godt når vi begynte dra på, 23 knop på 2300-2400omd. Kan winrace gjøre noe med propellene eller må jeg evt kjøpe nytt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har to av disse i min Princess 38 99' , et hav av krefter jeg blir imponert over hver gang jeg er ute. Toppturtall vår , litt under ved groe. Synes de støyer lite i forhold til mye annet. Det var mer bråk i min tidligere Bavaria 34 Sport med Kad44 motorer. Lydisolering og eksosdemping er sikkert viktig på disse og varierer selvsagt fra båt til båt. Mine har gått ca 1600t. Toppfart ca 30kn

Redigert av JørgenL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nåværende båt har 2 stk 63P i kjelleren. Aldri hatt så avslappet forhold til motorer før ;-)

Disse har ruslet feilfritt i snart 20 år og 2300 timer! Selvfølgelig fått god pleie i alle år og servicer fulgt.

Går hovedsaklig på 1000omdr og 8,5 knop. Pleier ved jevne mellomrom å legge opp i god marsjfart samt sjekke at topp turtall 2800rpm og 30 knop er OK. Krefter i massevis ;-)

Link to post
Share on other sites

Hva gjør dere av service da, utover olje/filter bytter? Renser dere kjølere ved jevne mellomrom, eller er ikke dette "overkill"? Båten ligger forøvrig i ferskvann.. Mulig den trenger nye propeller da, liker ikke at den ikke får max turtall, manglende 200omd blir ganske mye når max er 2800.

 

Støyen var ikke akseptabel for å si det slik, potter og lydisolering av motorom vil vel fort beløpe seg på 15 store++ tenker jeg.

 

1000omd gav 7,3knop forresten, båten er 4,08m bred, mulig den er litt tungdreven.

Link to post
Share on other sites

Visst båten har lagt ute siden sesongen startet kan groe være nok til turtallet ikke blir nådd. Fikk bare 2500 på min etter den hadde lagt ute 1,5år. Tok opp båten og rengjorde den og polerte propeller. Fikk da 2900 omd.

Kjølere ser jeg ingen behov for og rense da temp ligger mellom 80-83gr.

Redigert av nor star 290.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må innrømme at det er litt eksosbrumling på disse motorene tross store lydpotter baki der.

Ja Winrace kan "justere" litt på propellene for å få de "letter"

Service er olje, filter, girolje, impellere.  Men kan være lurt å sjekke/kjøre systemrens på saltvannskretsen for skikkelig 

kjøling.  Mye dreimoment på disse maskinene.  En fordel er også at de er "seintgående"

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke vært bekymret for disse motorene, at de har mistet 200 omdreininger kan kun være at det er litt groe under på denne tiden av året. Har du fått sjekket drivlinjen kan også sitte noe der iom at den ikke klarer de siste 200. Hvis du klarer og vri akslingene for hånd er lagrene og linjeringen helt sunne. Hvis de sitter og du må bruke mye makt er det på tide og gjøre noe med linjeringen.

Ved slitte cutlesslager vil aksling sitte mer på lagrene eller at propellene ikke har helt riktig pitch. Det er normLt at disse drar seg litt ut av stilling etter noen år og da kan du også miste noen turtallet. Mitt motto når det gjelder volvo er at hvis disse ikke svetter noe olje er de tomme for olje.☺

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Båten ligger i ferskvann så lite groe ;) Men lagrene er jo noe og tenke på, helt likt turtall på begge maskinene da. Prøvd samme båt type i dag med 2×420hk, det var stor forskjell, cruise på 26.5knop i forhold til 23knop med 63P. Synes båten støyet noe mindre også, noe som tyder på manglende potter på 63P. Litt avhvert å gjøre med begge båtene, så valgets kvaler... Holder vel en knapp på Volvo i forhold til Caterpillar, men farten i sistnevte var imponerende :) Dog hadde stb. og bb motor forskjellig oljetrykk ca 0.5bar. Uff, ikke lett!

Link to post
Share on other sites

Er det mulig og spørre om type båt? Det med oljetrykket betyr ikke så mye. Bare det ligger innenfor spesifikasjonen til fabrikanten.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Båten er Sunseeker Portofino 400, oppgitt vekt er 10-10,5tonn men mistenker at dem veier noe mer.. 40fot og 4.08m bred.

Store motorrom med V-gear, kan "gå" rundt motorene på begge sider.

Hadde motorommet vært like strøkent som ditt Sobo, tror jeg jeg skulle handlet :)

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg liker løsningene på Portofino 400, kunne ønsket oss litt mer skap-plass på soverom ellers stortsett fornøyd med løsningene. Litt mer "sjel" enn Princess V40/42 synes vi, men kommer det en fin V40 til riktig pris kjøper vi gjerne den, men da med drev.. :) Vanskelige valg, utstyr og motorer begynner å bli gammelt, men prisene er høye ;) Spennende og være på båtjakt! Kanskje det blir noen bud til uka :)

Link to post
Share on other sites

Er ikke så fanatisk opptatt av drev eller aksling. På V40 er det visst veldig trangt rundt spes en motor ved akseldrift, så den utgår. Når det er sagt så var det herlig å kjøre stor båt med akseldrift :) Så jakten pågår! Nesten litt i overkant spennende, mye penger og gammelt utstyr..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er kontrakt skrevet, men ikke overtatt ennå.. Henting Søndag er planen. Ble ikke Sunseeker gitt, selv om vi prøvde hardt! :wink: Ikke Volvo 63P heller... Men det ble en engelsk dame  :smiley: Kanskje et bilde eller 2 når båten er overtatt, vi gleder oss som små unger!  :lol: Uff, nok en lang vinter...

Link to post
Share on other sites

Sunseeker 400 med 63P maskiner, hadde vært annonsert for 1.24mil i fjor eller året før, eier var inneforstått med at dette var en pris markedet ikke ville gi nå.. Jeg var på visning av 3 stk. Portofino 400, alle trengte i våre øyne påkost mellom 50-70 tusen kr. Alt fra kalesjer, omtrekking av puter osv osv.

Skal jeg gi 1mil +- for en 90'talls båt skal den gi et særdeles godt inntrykk, både på finish inne og ute, samt godt inntrykk i motorrom. Ingen jeg så på skapte den riktige go'følelsen. Den med 63P motorer var den jeg var nærmest å legge inn bud på, i mitt hode skulle den havne på 950' etter påkostninger..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...