Jump to content

Plasting av skadet kjøl på plastbåt.


Svein34

Recommended Posts

Jeg har, med vellykket resultat, reparert nesten identisk skade (slitasje) med noen glassfiberremser og epoxy. Skrap vekk alt som minner om maling og gjør ordentlig rent (aceton). Legg godt på med glassfiber og epoxy. Med samme bruksmønster for båten er det godt å ha endel å slite på. Det blir nok bra. Lykke til.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Epoxy og glassfiberremser holder. Jeg ville slipt ned litt til ca 10 cm på utsiden av sprekkene slik at du får bra hold for remsene. 

 

Ha det helt rent. Vask med aceton før du limer/ støper. Ikke bruk mengder aceton, bare fuktig og ren fille/ klut. Noe som ikke loer. 

 

Prøv å få ut all luft av epoxy. Etter herding slip ned slik at du får bort alle opphøyninger. Deretter bruk fin (2-komponents) sparkel til å jevne det mest mulig, får du sliper det jevnt igjen).

 

Etter ferdig planet overflate, smør på flere lag med primer. Primer er vanntett, og dersom det skulle være rom for vann å trekke inn et setd så vil primer stenge lekkasjen (åpne glassfiberbiter eller annet). 

 

Jeg ville vurdert å legge på slik kjølbeskytter etterpå. Enten i plast, eller i stål. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte ekspert, men dersom det er et sett med polyester med tilhørende glassfiberremser så høres det riktig ut. Jeg har brukt både polyester og epoxy til utbedring av skader på glassfiberbåt. 

 

Fjern alt løst (med mindre det er store deler som evt kan fungere som støtte under), rens godt bort skadet / grå glassfiber. Sørg for at alt er tørt. Puss vekk bunnstoff overalt der du vil bruke polyester oppå. Bruk gjerne litt grovt pussepapir for å få bedre heft der det er polyester fra før (i utkant av såret). 

 

Jeg hadde gått over først og sett om jeg kunne lagt på litt polyester i eksisterende sår bare for å se om jeg kunne bundet sammen evt løse fiber. Spesielt litt "inni" såret. Deretter lagt på polyester, duk, polyester, duk - vått i vått. Se på forpakningen hvor mange lag som anbefales.

 

Puss gjerne mellom polyester og finsparkel, slik at du får god vedheft. En gummisparkel kan være grei å bruke når det er krummede flater du skal sparkle ut. ) Får dem overalt der de selger sparkel til bilkarrosseri). Det er ikke så veldig farlig med finish der under kjølen, men det er bra dersom du slipper utstikkere som bremser båten i vannet.

 

Tips:

- Sørg for god lufting! (Ikke bra å puste inn de gassene...)

- Ikke bland opp mer polyester enn du trenger om gangen.

- Bruk hansker

- Hard rulle for å væte remsene godt (med polyester) , og få bort luftlommer.

- Pussekloss til å pusse finsparkel. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Når man plaster med polyester å glassfiber strimler, må man plaste ferdig alle lagene med en gang, eller kan man plaste oppå ijenn etter at de første lagene har tørket.

går fint det. Du har ca 48 timer på deg. Venter du lenger bør du slipe/rubbe ned litt på det du har plastet for og få heft ☺
Link to post
Share on other sites

Vi gjorde samme jobben på en båt og reparerte da bare fra utsiden pga ikke tilgang fra innsiden...gikk veldig bra det og skadestedet ble meget sterkt.Det var første gangen for oss og med prøving / feiling går det helt fint.Båten har blitt brukt hele denne sesongen uten noen tegn til lekkasjer eller svikt.

Link to post
Share on other sites

Å reparere denne skaden fra utsiden er helt kurant. Det som er viktig er å fjerne skadet laminat og all gelcoat der nytt og eksisterende laminat skal overlappe. (ca 10 cm ut fra skaden).

5" Vinkelsliper med 24 korning rondell er helt ideell til sliping av skadeområdet men du må være lett på hånden med slikt verktøy.

jeg mener at bruk av epoxy til å reparere en slik skade er unødvendig dyrt. Polyester og  300-450 grams glassfibermatte fungerer helt fint til en slik reparasjon. (En slik matte bygger ca. 1,5 mm pr.lag.)

Hvis båten skal bunnsmøres etter reparasjonen er det tilstrekkelig å sparkle med finsparkel, slipe og grunne med to-komponent primer samtidig som resten av båten grunnes. Hvis båten ikke skal bunnsmøres smøres skadeområdet med topcoat i samme farge som skroget.

 

 

bilde

 

 

 

 

Noen bilder av utvendig reparasjon av skade i kjøl på en større båt:

 

 

bilde

 

Skadeområdet før sliping. Det var delaminering gjennom kjøllaminatet med en liten lekkaje inn i båten.

 

 

 

bilde

 

Grovsliping av skade. Det var tilkomst innvendig slik at jeg fikk fjernet gelcoat og støpt 3 lag før fjerning av resten av det skadede laminatet.

 

 

 

bilde

 

Ferdig slipt skadeområde.

 

 

 

bilde

 

ferdig laminat.

 

 

bilde

 

Ferdig spaklet og pusset

 

 

bilde

 

Ferdig primet.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...