Svein34 Startet 13.September.2015 Del på Facebook Startet 13.September.2015 Noen som har forslag for hvordan denne skaden kan repareres på en enklere måte? Det er slit skuret hull langs kjølen på plastbåten å de kommet vann derifra. Er de nokk å plaste utvendig, eller må man skjære opp dørken å plaste innvendig også? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Hva slags båt er dette? Kan hende det er like lønnsomt å skrote skrogen og kjøpe noe i bedre stand. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 De er en 14 fot Lami 420 fra 80 tallet. Båten er i veldig bra stand bortsett fra akkurat dette, så de er ikke aktuelt å skrote den. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Jeg har, med vellykket resultat, reparert nesten identisk skade (slitasje) med noen glassfiberremser og epoxy. Skrap vekk alt som minner om maling og gjør ordentlig rent (aceton). Legg godt på med glassfiber og epoxy. Med samme bruksmønster for båten er det godt å ha endel å slite på. Det blir nok bra. Lykke til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Ja de er de jeg håper på at de er godt nokk å slipe ned å plaste utvendig. Båten brukes en kort periode på sommeren bare. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 jepp, slip ned skadet laminat, kan jo se ut til at det kan holde å plaste utvendig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Epoxy og glassfiberremser holder. Jeg ville slipt ned litt til ca 10 cm på utsiden av sprekkene slik at du får bra hold for remsene. Ha det helt rent. Vask med aceton før du limer/ støper. Ikke bruk mengder aceton, bare fuktig og ren fille/ klut. Noe som ikke loer. Prøv å få ut all luft av epoxy. Etter herding slip ned slik at du får bort alle opphøyninger. Deretter bruk fin (2-komponents) sparkel til å jevne det mest mulig, får du sliper det jevnt igjen). Etter ferdig planet overflate, smør på flere lag med primer. Primer er vanntett, og dersom det skulle være rom for vann å trekke inn et setd så vil primer stenge lekkasjen (åpne glassfiberbiter eller annet). Jeg ville vurdert å legge på slik kjølbeskytter etterpå. Enten i plast, eller i stål. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Svein34 Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Jeg har ett polyester reparasjonssett med remser å de hele her og en pakke med "epoxy filler" fra hempel her. Hvis jeg sliper ned/ renser og legger på remser med polyester strimler, å til slutt bruker epoxy filler som jeg pusser ned, blir de bra? Grunning til slutt da. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Jeg er på ingen måte ekspert, men dersom det er et sett med polyester med tilhørende glassfiberremser så høres det riktig ut. Jeg har brukt både polyester og epoxy til utbedring av skader på glassfiberbåt. Fjern alt løst (med mindre det er store deler som evt kan fungere som støtte under), rens godt bort skadet / grå glassfiber. Sørg for at alt er tørt. Puss vekk bunnstoff overalt der du vil bruke polyester oppå. Bruk gjerne litt grovt pussepapir for å få bedre heft der det er polyester fra før (i utkant av såret). Jeg hadde gått over først og sett om jeg kunne lagt på litt polyester i eksisterende sår bare for å se om jeg kunne bundet sammen evt løse fiber. Spesielt litt "inni" såret. Deretter lagt på polyester, duk, polyester, duk - vått i vått. Se på forpakningen hvor mange lag som anbefales. Puss gjerne mellom polyester og finsparkel, slik at du får god vedheft. En gummisparkel kan være grei å bruke når det er krummede flater du skal sparkle ut. ) Får dem overalt der de selger sparkel til bilkarrosseri). Det er ikke så veldig farlig med finish der under kjølen, men det er bra dersom du slipper utstikkere som bremser båten i vannet. Tips: - Sørg for god lufting! (Ikke bra å puste inn de gassene...) - Ikke bland opp mer polyester enn du trenger om gangen. - Bruk hansker - Hard rulle for å væte remsene godt (med polyester) , og få bort luftlommer. - Pussekloss til å pusse finsparkel. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Svein34 Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Når man plaster med polyester å glassfiber strimler, må man plaste ferdig alle lagene med en gang, eller kan man plaste oppå ijenn etter at de første lagene har tørket. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Se på denne linken.......http://www.alfasolution.no/index.php?sideID=2960&ledd2=2958&ledd1=312 Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Jeg har kjøpt båten med skaden på, så de blir ikke samma bruksmønster som de har vert med tidligere eier. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Når man plaster med polyester å glassfiber strimler, må man plaste ferdig alle lagene med en gang, eller kan man plaste oppå ijenn etter at de første lagene har tørket. går fint det. Du har ca 48 timer på deg. Venter du lenger bør du slipe/rubbe ned litt på det du har plastet for og få heft ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Vi gjorde samme jobben på en båt og reparerte da bare fra utsiden pga ikke tilgang fra innsiden...gikk veldig bra det og skadestedet ble meget sterkt.Det var første gangen for oss og med prøving / feiling går det helt fint.Båten har blitt brukt hele denne sesongen uten noen tegn til lekkasjer eller svikt. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 (redigert) Å reparere denne skaden fra utsiden er helt kurant. Det som er viktig er å fjerne skadet laminat og all gelcoat der nytt og eksisterende laminat skal overlappe. (ca 10 cm ut fra skaden). 5" Vinkelsliper med 24 korning rondell er helt ideell til sliping av skadeområdet men du må være lett på hånden med slikt verktøy. jeg mener at bruk av epoxy til å reparere en slik skade er unødvendig dyrt. Polyester og 300-450 grams glassfibermatte fungerer helt fint til en slik reparasjon. (En slik matte bygger ca. 1,5 mm pr.lag.) Hvis båten skal bunnsmøres etter reparasjonen er det tilstrekkelig å sparkle med finsparkel, slipe og grunne med to-komponent primer samtidig som resten av båten grunnes. Hvis båten ikke skal bunnsmøres smøres skadeområdet med topcoat i samme farge som skroget. Noen bilder av utvendig reparasjon av skade i kjøl på en større båt: Skadeområdet før sliping. Det var delaminering gjennom kjøllaminatet med en liten lekkaje inn i båten. Grovsliping av skade. Det var tilkomst innvendig slik at jeg fikk fjernet gelcoat og støpt 3 lag før fjerning av resten av det skadede laminatet. Ferdig slipt skadeområde. ferdig laminat. Ferdig spaklet og pusset Ferdig primet. Redigert 15.September.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 17.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2015 Takker alle for gode svar å råd, de ser ut for at Lamien blir klar for neste sesong. Må vel ordne meg med varme i garasjen pga herding av folyester å topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.