Jump to content

Hvordan utvide et hull i syrefast targabøyle?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg skal montere radar på min Nimbus 30S. Targabøylen her er et rør med ca 5 cm i diameter, godset ser ut til å være ca 2-3 mm tykt.

 

Det er et hull fra fabrikk her på ca 14 mm som er plassert slik at jeg kan dra kabelen gjennom det.

 

For å få radarkabelen inn i targaen må hullet være minst 19 mm stort. Pluggen i enden av kabelen har diameter på 18mm.

 

Det er to andre kabler inni targabøylen. VHF coaxial og strøm til topplanterna. 

 

Noen tips om hvordan jeg enklest kan utvide hullet?

 

Link to post
Share on other sites

Stregbor har jeg - men ikke spesialherdet for syrefast. Vil det funke om jeg smører godt med borolje?

 

Ja - bor for stål og syrefast til hobbybruk er gjerne vanlig HSS, da kan du skjære maks 7 meter i minuttet i syrefast (forutsetter kjøling/olje). Da blir det diameteren som bestemmer hvor mange rpm du kan benytte. Det kan gjerne være plundrete å vite med en drill. Sørg for lav hastighet og hold et jevnt trykk for mating så går dette fint. Hvis du ikke mater nok kan det også slite veldig på bor. Ellers - for kortsponet materiale som messing og støpejern trenger du ikke kjøling og kan bruke rett vinkel på selve skjæret på boret, i aluminium med normalt bor er sprit supert å bruke for kjøling (husk å ta boret ut og inn jevnlig så sponet bryter og kommer ut). 

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det funka med stegbor og god borolje :-)

Fikk trekt kabelen gjennom så langt det gikk. Desverre er åpningen i bunnen av targabaøylen for trang til å gå kabelen med plugger gjennom, så jeg må trekke radarkabelen utvendig siste biten og sette på en gjennomføring for komme på innsiden av skroget, men det løser seg greit tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...