Jump to content

Hvordan unngå fukt i båt med krympeplast?


Andboats

Recommended Posts

Lufte godt før den plastes inn. Det er den fuktige "varme" luften som gir fra seg vanndamp når kulda setter inn. Det å lufte ut denne fuktige luften før den stenges inne er poenget. Eller legge inn et spann med salt for å ta opp den ekstra fuktigheten etterhvert som den frigis fra luften etterhvert som luften kjøles ned...

 

En fiskekasse med godt lag med salt er lurt!

Link to post
Share on other sites

Prøvde dette i fjor (altså gjorde det ikke selv), holdt helt til første snøfall, og raste så sammen. Var nok de som la på som ikke visste helt hva de drev med, hadde bygget opp med noen pinner som kom opp gjennom plasten når det ble for mye tyngde fra snøen. Dessuten løsnet den i brettene = mye mer jobb for meg enn å legge på en presenning ☺

 

Men har sett noen legge inn ventiler. Andre gjør ikke det. Aner ikke hva som er best. I år blir det vanlig presenning.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok forsøkt å få til en form for ventilering. Tipset fra alfaalfa om en god mengde salt som kan absorbere fuktighet er nok også smart.

 

Min bruktbåt ble lagret i krympeplast hos forhandler den vinteren jeg kjøpte den. Det var temmelig fuktig i båten og en del jordslag på puter i cockpit da den ble pakket ut på vårparten. Teakdørken var også preget av dette.

Jeg har blitt skeptisk til bruk av krympeplast etter denne episoden, men det fungerer sikkert greit hvis det blir gjort på riktig måte. 

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som krymper båten monterer normalt tilstrekkelig antall ventiler, man kan også få en dør med glidelås bak slik at det går an å komme inn og ut.

Normalt sett er det ikke noe problem med holdbarheten og det tåler snø også. Standardplasten er rundt 0,2 mm tykkelse men kan også fås tykkere for spesielt krevende forhold.

Den er også uvbeskyttet slik at det skal være mulig å ha den på i flere år for lagring.

Link to post
Share on other sites

Bare noen tanker rundt det med fukt.

 

På høsten er det høy relativ fuktighet. Alt ligger til rette for det. Både temperatur og duggpunkt.

 

Jeg tror at det er vanskelig å få ned den absolutte fuktighet i en godt ventilert båt. Enten det er med presenning eller krympeplast med god ventilasjon. Jeg ser på dette som å øse en båt som lekker. Jeg skjønner ikke at salt og andre luft avfuktere kan føre til at det blir vesentlig større forskjell på den relativ fuktigheten på den ene siden av ventilen. Jeg vil tro at når saltet/avfukteren har redusert fuktigheten under presenningen, så vil ny fuktig luft trekke inn under presenningen, til alt er i balanse.

 

Mitt inntrykk er at mange styrer med salt og annet, får ut masse vann første måned, så blir det mindre vann i avfukteren. Noe som fører til at for er svært tilfreds med saltet. Jeg tror det er som et resultat av at det er mindre fukt i lufta on vinteren en september, dette av metrologiske prinsipper, og ikke pga avfukteren.

 

Vil nok være andeledes hvis en har en elektrisk avfukter, eller varmeovn.

 

Som sagt dette er bare teorier, basert på min metropogiske forståelse. Fint om noen har litt mer tanker, fakta. Kanskje noen har en fuktmåler, så luftfuktigheten kan måles under en presenning på båt, med og uten avfukter. Fint om målinger kan gjøres i de forskjellige månedene gjennom høst,- vintermåneder.

Link to post
Share on other sites

Bare litt tillegginfo til overnevnte innlegg.

 

Var ute i en av mine garasjer, som er meget godt ventilert og stått tom siste 6 måneder.

 

Lå en del papir der. Kunne tydelig se det hadde trukket til seg fukt. Jeg tror ikke det hadde vært mindre fukt, prosentvis i lufta, på en septemberdag, hvis en hadde hatt to bøtter med salt i garasjen.

 

Men igjen, bare teorier fra meg. Hadde vært moro å sett hvordan fuktigheten hadde endra seg på en høstdag med bruk av avfuktere i et godt ventilert rom.

Link to post
Share on other sites

til Sørlandet 2:

Det må tettes igjen slik at ny luft ikke kan komme inn, ellers så er det riktig som du sier at det bare vil bli trukket inn ny luft som må avfuktes.

Den beste erfaringen jeg hadde var å bruke en tung presenning ytterst og en tynnere innerst (mot kondens), deretter tette skikkelig igjen både foran og bak.

Jeg satt inn noen bøtter med dørslag, oppi disse helte jeg noe jeg kjøpte på felleskjøpet, MSG tror jeg det het. (noen år siden dette)

Dette funket veldig bra og det ble store mengder vann i bøttene, båten var helt tørr også selv om det var høstvær ute.

Grunnen til at jeg sluttet med det var vedlikeholdet med å tømme bøttene og fylle på nytt salt.

Link to post
Share on other sites

Enten ventilasjon eller midler til å fjerne fukt i luften. Det er helt rett og lett å være enig i. ..men...

 

Men da snakker vi god lufting og litt avhengig av type båt. Det kan være lurt å vurdere fuktreduksjon i eventuelle tettere rom i båten der ventilasjonen ikke vil ha så god virkning. Så det kan være nyttig på sine plasser. Lite åpninger i en kabin eller oppbevaringsrom i kabiner kan ha nytte av fuktreduksjon i tillegg til ventilasjon.

Link to post
Share on other sites

Enten full lufting slik at utetemp og innetemp er lik eller helt tett og min 2gC høyere temp inne enn ute.

En stor bunke gamle aviser skader heller ikke!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ja, mange meninger. Og virker som forskjellige ting fungerer.

 

Skal selv ha båt under presenningm for første gang. Satser på litt gjennomtrekk. Men til TS, sikkert ikke dumt med tett plast og noen avfuktere.

 

Ser nye båter blir levert i krympeplast. Kunne jo være en ide å høre med en forhamdler hvordan de gjør det.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...