Jump to content

Hva slags sjøvannsfilter bør jeg velge til VP KAMD43P?


Gabi

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte sjøvannsinntak og sjøvannsfilter på min KAMD43P-motor. Idag har jeg Volvo sitt svarte filter. Den er ikke 100% frisk så noe nytt er til vurdering. Jeg tror og mener at selve inntaksslangen er 50mm inn til filteret og 38mm ut til motor. Første tanke går til Volvo sitt nyere sjøvannsfilter med gjennomsiktig lokk, men jeg har lest her på forumet at enkelte kanskje ikke mener det er bra kvalitet på det. Hvilke erfaringer har folket med det?

 

Neste spørsmål er om det finnes andre sjøvannsfilter på markedet som er bedre? Jeg ser at man får filter til over 4-6000,- kr som ser bra ut men det er en stiv pris å betale. Er disse bra og er det verdt prisen i forhold til feks Volvo filteret? Fant ikke prisen på Volvo filteret, mulig jeg er dårlig til å lete.

 

Andre aktuelle kandidater er:

Vetus filter til kr 2600,- http://shop.univa.no/vetus/sjovannsfilter/sjovannsfilter-ftr1320

 

Messingfilter fra Marineshop til kr 4100,- https://www.marineshop.no/Opplagsutstyr/Vedlikehold-av-motor/Sj%C3%B8vannsfilter/Sj%C3%B8vannsfilter-213-l-min-2-Messing-u-slangekobling-sidefeste106514-p0000071486

 

Hva bør jeg velge?

 

Andre på markedet fra feks Maritim etc til en billig penge er uansett uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har muligens en størrelse større enn den som er avbildet. Hos meg er det fire skruer med 13 mm sekskant. Og tappeplugg med 17 mm sekskant. Det tar meg noen få minutter å rense filteret. Jeg har montert det nedstrøms pumpen. Hvilket medfører at jeg må rense ofte slik at pumpen ikke tørrkjører. Hittil i år har jeg hatt sjøgress til en hel middag, blåskjell og tre omganger med brennmanetpurrè i tillegg til sand og søle da vi var i Limfjorden. Samlet erfaring over en del år, kunne ikke tenke meg å montere noe plastgreier.

 

Stenge sjøvannsventilen, drenere fra tappepluggen, av med lokket, ut med kurven, inn på brygga og spyl rent, tilbake. Et kvarter så er alt som nytt, gang etter gang, år etter år. Bare pass på å ikke trekke til skruene for hardt. Det er en o-ring, fremdeles den originale, som skal tette.

Link to post
Share on other sites

Begge dei filtera du linka til er gode filter. Kva du bør velga er kanskje mest avhengig av montasje,

Messingfilteret er tungt og bør vel helst stå nedpå eit fast underlag. Ser dei fins i vegghengte modellar også, så det er sikkert mulig med ein slik installasjon.

Eg kjøpte to nye filter frå Univa til mine motorar, ( den typen du linka til ) har KAMD 42 der volvofiltera var godt brukt.

Robuste og greie filter i bruk. Spesielt montasjevennlige sidan du kan velga kva side du vil ha utløpet på.

Link to post
Share on other sites

Hva i allverden skal alt dette mikkmakket du har laget rundt dette filteret være godt for.? Her risikerer du jo å slå av hele installasjonen inkludert bunnventil og skroggjennomføring om noe kommer borti dette greiene med et litt kraftig og uheldig støt.

 

Filteret skal jo fortrinnsvis stå montert på labber ved bruk av innfestingsutsparringene nede i filterhuset og ikke henge i ventiler/fittings. A'la metoden filtrene under er festet gjennom sine respektive braketter med.

 

 

: maskinromsventilasjon.jpg

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. Jeg fikk veldig tiltro til det "dyre" filteret som jeg forstår at flere av dere som har hatt båt en stund og har erfaring med båtutstyr benytter. Har noen forresten erfaring med til KAMD43P motor om det holder med 1,5'' filter eller om jeg bør gå opp til 2'' filter?

 

Jeg har også funnet ut at billige ting til båt dessverre litt for sjelden er vellykket, og at det ofte er lønnsomt å gjøre ting skikkelig når man først gjør noe. Slik som når jeg byttet vannslanger i båten til drikkevannsgodkjente meierislanger som tåler 160grader og høyt trykk-tvilsomt om jeg trenger å bytte de på endel år....og dermed har jeg ett punkt jeg iallefall kan føle meg trygg på å ikke få særlig problemer med.

 

En siste vurdering skal jeg gjøre nå med hvilke prosjekter jeg skal prioritere i høst/vinter/vår men nytt inntak og ventil med sjøvannsfilter står høyt på lista.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gabi: Det blir jo din vurdering hvilket kvalitetsnivå du mener du har behov for. Filteret jeg referer til ligger vel i det øvre kvartil når det gjelder kvalitet. Filteret er i bronse og rustfrie kvaliteter. De tilkoblinger jeg har foretatt til filteret er i AISI 316L eller avsinkingsherdet messing. Galvanisk matcher det godt nok. På vann inn til brukere, og vannslanger under vannlinjen benytter jeg aldri plastslanger, kun gummislanger av god kvalitet.

 

Chiefengineer: Dine kunnskaper om prosessdesign er overbevisende, jeg skal ikke kaste bort spalte plass med å prøve å lære deg noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...