Jump to content

Boblehavn, drev og konservering


Sjøbliss

Recommended Posts

Nå har jeg lett og lett etter saltvanns-stoppekranen uten å finne den, og har nå kommet til at det har jeg ikke. Jeg skal ha båten i boblehavn i vinter og ser for meg to muligheter:

 

1. Ta opp båten nå med en gang og ta service på drev nå før vinteren. Jeg tror ikke jeg kommer til å få noen til å ta poleringsjobb, bunnstoff o.l. så det må jeg i tilfelle gjøre selv eller droppe det. Båten ble polert i vinter så det skal vel være greit å hoppe ver denne gangen. Evnt så må jeg hive meg rundt og ta den jobben selv. Når jeg har båten oppe tar jeg da å monterer en ventil på saltvannsinntaket så er konserveringen en lek etterpå. 

 

2. Jeg legger båten i boblehavna med en varmekabel tullet rundt sjøvannsinntaket og motoren som holder den varm gjennom vinteren. Kobler også opp en strømbruddsalarm med SMS varsling i tilfelle strømmen går. På denne måten sikrer jeg at jeg ikke får frostskader. 

 

Alternativ nummer to er det enkleste, det 1. sikrest. En verksmester sa det var smart å skifte olje på drevet på høsten dersom den skal ligge ute da det er mindre sjanse for frostskader på drevet. Noen tanker om det? Noen som har tanker om alternativ 1 vs 2? 

 

Takk for refleksjoner! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det gjelder vel å drive service fordi alternativet kan bli dyrere. Slik at service på drev som oljeskift er for å sjekke om det finnes vann i drevoljen. Dersom dette fryser kan det bli dyrt. Dersom det ikke finnes vann i oljen  - ok for selve vinteren. Men skal du la det være og satse på at det ikke har skjedd noe vanninntregning? Ditt valg.

 

MEN du må huske at du må skifte eller ihvertfall sjekke anoder i motoren. Og muligens også skifte dem ila vinteren. Ellers kan du få korrosjon i det dyreste du har i båten - innmaten på motoren.

 

Jeg har kjøpt rimelig båt der motoren ble full av vann grunnet manglende stoppekran på sjøvannsinntaket. De fikk heverteffekt inn i sylindrene pga vanninntak som kom litt lavere enn det var designet for. Og ingen stoppekran som ble brukt. Resultat ble defekt motor. Så på vegne av bruktbåtkjøperne vil jeg takke deg dersom du lar den ligge uten å få innstallert stoppekran!

 

Men har du en velinnstallert motor der denne er montert høyt i forhold til vannspeilet på utsiden. Så kan det gå bra!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :) 

 

Jeg var ikke klar over at det var fare for vann i oljen på drevet, dette kom meg for øre i dag når jeg snakket med en verksmester. Han mente det var liten sjanse for det på et DPH drev men likevel. Det eneste jeg ønsker å unngå er å måtte ta opp båten nå, og så ta den opp enda en gang til våren, men jeg gjør selvsagt det om det kreves! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Du må bytte bremseklosser på bilen av og til, selv om den får regelmessig service.

 

Simmeringer slites etter hvert slik det skjer på eldre bilmotorer også. Så, ja selv med regelmessig service så må de byttes etter noen år. Spørsmålet blir da, hva er noen år????, eller anbefalt timeantall???

Jeg har ikke svaret på det, men det har kanskje noen andre?

Link to post
Share on other sites

Ok skjønner, det betyr at vi må ta den opp nå i høst. Jeg skal ta noen telefoner og høre hvem som kan ta den opp og gjøre service på den. Takk for tips! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...