Jump to content

Ny AIS-oppgradering har allerede betalt seg!


Zitt

Recommended Posts

støtter den!

 

er det noen som vet lagringsrutinen på fritidsbåter?

klasse a tror jeg lagres ganske lenge. tror ikke klasse b lagres av kystverket.

 

marine traffic er jeg litt usikker på. kan virke som at den lagrer "siste tur"?

 

(må innrømme at jeg ikke har forsøkt å google dette ?)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Bra at basestasjonene blir bedre, men synes det virker litt merkelig at Teknisk Ukeblad hevder at denne utbedringen reddet livet til mannskapet til Magnus Zaremba.  Seiler man så langt ut at VHF ikke lengre kan regnes som rimelig sikker kommunikasjon bør en nødpeilesender være obligatorisk, og jeg vil tro de hadde en.  En annen ting er at mannskapet hvis ikke jeg husker feil var noe motvillige til å la seg bli reddet fra en båt som ikke så ut til å ville gå ned med det første.  Kystvakten tauet MZ inn etter et par dager hvis ikke jeg husker feil, og de kan nok ha hatt nytte av AISén for lettere å finne båten.

Link to post
Share on other sites

De hadde jo ikke forsikring, så det er jo ikke så rart de ikke ville ha assistanse..  men de hadde jo ikke kontroll på båten. Som du sier så er jo AIS beregnet for kystseilas og ikke havkryssninger, da er det jo andre systemer som gjelder.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Å kunne bruke SRM med "vanlige" klasse-B transpondere er vel ikke vanlig? Jeg tror ikke jeg har sett noe om det i manualen for min Raymarine 650 transponder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke mer sannsynlig at de hadde AIS-SART

 

http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_454/sevenstars-ais-sart-p-4371

 

SRT, som lager innmaten til de fleste merkene sine AIS'er, har en AIS-SART som er tilgjengelig som OEM slik at den nå finnes under mange merkenavn. Den som Seatronic selger er en Sabre SART fra SRT.

 

http://www.srt-marine.com/products/oem/sabre-sart/

Link to post
Share on other sites

Jo da, det kunne de nok, men med AIS får mottakeren kontinuerlig oppdatering av posisjonen. Er du imot AIS systemet? Er det ikke et bra system? At de i det hele tatt hadde telefonkontakt der ute på havet er jo bare flaks.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har AIS selv, men godtar ikke påstanden om at forbedringen av AIS infrastrukturen har reddet livet til dette mannskapet. Virker som det er noen som er litt for opptatt av å vise nytteverdien av investeringen som er gjort. Siden de varslet over telefon kunne redningsskøyta eller redningshelikopteret uansett brukt AIS til nøyaktig å bestemme nøyaktig posisjon når de kommer innen rekkevidde.

 

Vanlig AIS er ikke en del av maritim GMDSS, bare et nyttig komplement.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten telefonkontakt hadde de ikke fått varslet og da hadde AIS vært verdiløs, jeg kjenner ikke til at "vanlige" Class B AISer kan sende SRM. Jeg har en Em-trak B100 som har samme innmat fra SRT som de nyeste fra Raymarine, Simrad, Digital Yacht, Si-Tex og flere, har studert manualen nøye men har ikke sett at brukeren kan sende noe som helst av meldinger.

Link to post
Share on other sites

Apropos AIS: Har lagt merke til at skip, hvis det er komfortabelt for dem, skrur av AIS. Jeg kan nevne noen eksempler: Kongeskipet, skipet som fraktet hjem "Wyvern" da det lå til kai utenfor Randaberg for å "time" innseilingen, av og til ferjene til Fjord1. Er dette noe de kan gjøre, eller bryter de reglementet ved å gjøre det ?

 

For ikke å snakke om fiskerne, når de er på vift etter damer i fremmed havn  :giggle:

 

Fiskebåter uten AIS får i hvertfall ganske raskt besøk når de er ute på feltet. Da har dem sjeldent rent mel i posen.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

For hvalfangere er det nok dessverre en nødvendighet å slå av AISén, men for de aller fleste av oss er det med på å gjøre båtlivet sikrere ved at vi gjør oss mere synlig eller oppdager annen skipstrafikk før vi ser dem visuelt.  Kystvakten er en annen aktør som i blant vil slå av AIS for ikke å avsløre sin posisjon når de er ute på inspeksjon.  

 

Men at AISén berget mannskapet på MZ tviler jeg sterkt på.  Båten fløt jo flere dager etter at mannskapet ble evakuert, men i det de ble heiset opp i redningshelikopteret var det nok ingen som kunne se 12 timer frem og hvordan situasjonen kunne bli.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...