Zitt Startet 16.September.2015 Del på Facebook Startet 16.September.2015 En god og fornuftig investering, og fem personer ble reddet; http://www.tu.no/industri/2015/09/16/installerte-nytt-system---to-dager-senere-reddet-det-fem-liv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 nettopp, ingen tvil om at AIS-tranceiver er et svært nyttig hjelpemiddel ombord i fritidsbåter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 støtter den! er det noen som vet lagringsrutinen på fritidsbåter? klasse a tror jeg lagres ganske lenge. tror ikke klasse b lagres av kystverket. marine traffic er jeg litt usikker på. kan virke som at den lagrer "siste tur"? (må innrømme at jeg ikke har forsøkt å google dette ?) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Jeg fulgte faktisk med båten på AIS (marinetraffic) dagene før den kullseilte.. spekulerte litt på hva den gjorde ut i stormen i havet utenfor Kristiansund/Smøla! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Nevermind Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Bra at basestasjonene blir bedre, men synes det virker litt merkelig at Teknisk Ukeblad hevder at denne utbedringen reddet livet til mannskapet til Magnus Zaremba. Seiler man så langt ut at VHF ikke lengre kan regnes som rimelig sikker kommunikasjon bør en nødpeilesender være obligatorisk, og jeg vil tro de hadde en. En annen ting er at mannskapet hvis ikke jeg husker feil var noe motvillige til å la seg bli reddet fra en båt som ikke så ut til å ville gå ned med det første. Kystvakten tauet MZ inn etter et par dager hvis ikke jeg husker feil, og de kan nok ha hatt nytte av AISén for lettere å finne båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 De hadde jo ikke forsikring, så det er jo ikke så rart de ikke ville ha assistanse.. men de hadde jo ikke kontroll på båten. Som du sier så er jo AIS beregnet for kystseilas og ikke havkryssninger, da er det jo andre systemer som gjelder. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 AIS må jo være flott ved havkryssinger, da man ser båter i nærheten. Jeg savnet det når jeg seilte hjem fra Shetland i sommer. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Hadde de AIS-SART eller hvordan ble det varslet at de trengte assistanse? Er jo ikke vanlig AIS, men VHF med DSC som er systemet som er beregnet til å påkalle hjelp samt informere om posisjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Du kan sende en broadcast med en SRM for å tilkalle asistanse over AIS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Å kunne bruke SRM med "vanlige" klasse-B transpondere er vel ikke vanlig? Jeg tror ikke jeg har sett noe om det i manualen for min Raymarine 650 transponder. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Nei, det er ikke vanlig på klasse B. Men siden MZ tilkalte hjelp ved hjelp av AIS, så er å kringkaste en SRM måten å gjøre det på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Er det ikke mer sannsynlig at de hadde AIS-SART http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_454/sevenstars-ais-sart-p-4371 SRT, som lager innmaten til de fleste merkene sine AIS'er, har en AIS-SART som er tilgjengelig som OEM slik at den nå finnes under mange merkenavn. Den som Seatronic selger er en Sabre SART fra SRT. http://www.srt-marine.com/products/oem/sabre-sart/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hev Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Nødmeldinga vart nok ikkje sendt verken via AIS-SART eller SRM, den kom inn via telefon iflg. LGQ si FB-side . Men at skuta hadde AIS-transceiver var god hjelp ifm. lokalising, så slik sett så har kanskje Kystverket sine ord i behold Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Da kunne de vel også oppgitt posisjonen over telefonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 (redigert) Jo da, det kunne de nok, men med AIS får mottakeren kontinuerlig oppdatering av posisjonen. Er du imot AIS systemet? Er det ikke et bra system? At de i det hele tatt hadde telefonkontakt der ute på havet er jo bare flaks. Redigert 17.September.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 (redigert) Har AIS selv, men godtar ikke påstanden om at forbedringen av AIS infrastrukturen har reddet livet til dette mannskapet. Virker som det er noen som er litt for opptatt av å vise nytteverdien av investeringen som er gjort. Siden de varslet over telefon kunne redningsskøyta eller redningshelikopteret uansett brukt AIS til nøyaktig å bestemme nøyaktig posisjon når de kommer innen rekkevidde. Vanlig AIS er ikke en del av maritim GMDSS, bare et nyttig komplement. Redigert 17.September.2015 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Uten telefonkontakt hadde de ikke fått varslet og da hadde AIS vært verdiløs, jeg kjenner ikke til at "vanlige" Class B AISer kan sende SRM. Jeg har en Em-trak B100 som har samme innmat fra SRT som de nyeste fra Raymarine, Simrad, Digital Yacht, Si-Tex og flere, har studert manualen nøye men har ikke sett at brukeren kan sende noe som helst av meldinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Apropos AIS: Har lagt merke til at skip, hvis det er komfortabelt for dem, skrur av AIS. Jeg kan nevne noen eksempler: Kongeskipet, skipet som fraktet hjem "Wyvern" da det lå til kai utenfor Randaberg for å "time" innseilingen, av og til ferjene til Fjord1. Er dette noe de kan gjøre, eller bryter de reglementet ved å gjøre det ? For ikke å snakke om fiskerne, når de er på vift etter damer i fremmed havn Fiskebåter uten AIS får i hvertfall ganske raskt besøk når de er ute på feltet. Da har dem sjeldent rent mel i posen. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Nevermind Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 For hvalfangere er det nok dessverre en nødvendighet å slå av AISén, men for de aller fleste av oss er det med på å gjøre båtlivet sikrere ved at vi gjør oss mere synlig eller oppdager annen skipstrafikk før vi ser dem visuelt. Kystvakten er en annen aktør som i blant vil slå av AIS for ikke å avsløre sin posisjon når de er ute på inspeksjon. Men at AISén berget mannskapet på MZ tviler jeg sterkt på. Båten fløt jo flere dager etter at mannskapet ble evakuert, men i det de ble heiset opp i redningshelikopteret var det nok ingen som kunne se 12 timer frem og hvordan situasjonen kunne bli. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.