Jump to content

Ny bruktmotor, valget mellom 115, 125, 135 og 150HK


GlennIversen

Recommended Posts

Hei
Nå er min gode gamle Evinrude 1981mod 70hk, solgt og jeg er på jakt etter en litt nyere motor til min 17fot Nordkapp.
Har tittet litt på noen Mercury motorer fra rundt 2000tallet
Jeg har nå valgt meg ut 4motorer det står i mellom alle ser veldig bra ut og prisen er rimelig lik på alle motorene.
Vi snakker om 2takt 115hk, 125hk, 135hk og 150hk.
Er det noen av disse jeg burde styre unna, med tanke på kjente feil osv?
Hvem ville du ha valgt og hvorfor?
Noen som vet vektforskjellen på disse motorene?

Toppfarten er ikke det viktigste her, men marsjfart og bensinforbruk, spesielt med tanke på at vi til tider er både 5 og 6 personer i denne lille båten.
Akterspeilet er forsterket både på yttersiden og innsiden med innstøpt 2mm rustfritt stål på begge sider, så jeg er ikke redd for at dette skulle ryke.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Velg en som har fulgt alle servicer iht servicebok - spesielt mht kontroll og bytte av offeranoder INNVENDIG i motoren!

Så kan du velge mellom Yamaha, Honda eller Suzuki :-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

 

 

115 hk vil jeg tro må være nok på den 17 foteren til og med med 6 mann ombord? Vil tro du bikker 40 knop da alene. Tenker du forbruk må du over på 4-takter eller direkte innsrøytet 2-takter.

Jo større motor jo mindre forbuk i samme hastighet er det ofte, men det er marginaler. Her er forskjellene større fra undermotorisert til passelig motorisering, vil jeg tro.

115 og 125 mercury veier ca 160kg, 135 og 150 ca 190 kg.

For lavt forbruk og lavt støynivå hadde jeg gått for 115 4-takter, alternativt optimax eller e-tec 115, de to sistnevnte ca samme forbruk+2totaktsolje, en anelse mer støy.

135 og 150 er v6 motorer som støyer betydelig som optimax utgaver. Er usikker om det gjelder forgasser utgaver også, tøff lyd men....

Edited by Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis toppfarten ikke er viktig, så er nok motorvekten desto viktigere.

V6-motorene er nok ikke å anbefale vektmessig selv om båten er forsterket. Vekt, forbruk og støy taler jo i mot et slikt valg.

 

Om du må ha gammeldags 2-takt så er jo Yamaha 90 blant de letteste i klassen over 70 hk. Veier vel ca 120 kg.

Mens Evinrude E-tec 90 er jo en mere moderne konstruksjon med merkbart lavere forbruk og støy. Vekt 145 kg.

 

Skulle du hatt helt ny motor og 164 kg ikke er for tungt, så er jo den nye Mercury F115 2,1 liters 4-takter et klart valg.

Optimax 90/115 veier noen få kg mere men er jo også et greit valg på bruktmarkedet.

Andre bruktalternativer kan være Suzuki DF90A veier 155 kg og Honda BF90D veier 165 kg.

E-tec 115/130 V4 er jo ganske sterke men veier vel 177 kg.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

tror denne båten takler litt vekt i hekken, ble jo også levert originalt med innenbords motor (vet ikke hvor mye f.eks en volvo aq115 veier med drev..?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har lagt av 30-35båtlapper til motor og må nok holde meg til under det skal husfreden vare, og jeg har funnet flere motorer som kan virke greie til den prisen, men falt litt for en 115hk og en 135hk Merkury som jeg har fått tilbud om, men så ser jeg litt på diverse nettsteder at det også ligger 125hk og 150hk til rundt samme prisen.
Eldste motoren er en 1999mod og den "nyeste" er en 2001 modell.
Jeg regner med at en V6 er litt mer tørst enn en V4, men ligger man i en transportfart på rundt 18-22kn så er vel ikke forskjellen på forbruket stor kanskje?
40kn hvis båten klarer det så går det jo bra unna og da vil jeg velge å tro at V6 2takter er tørst ja.
både 115hk og 135hk som jeg har fått tilbud på er motorer som har fin historikk fra autoriserte verksteder, og de er godt tatt vare på, men 125Hk og 150Hk vet jeg ikke så mye om da det kun har vært en rask telefon til selgerene, og selvfølgelig så sier det akkurat hva en kjøper ønsker å høre.
30kg vektforskjell er jo en del det ja, men jeg tror ikke det skal være så stor fare for at båten synker, da det knapt nok er noen forskjell på hvor dypt den ligger bak med 2 voksene i sofaen bak kontra ingen i sofaen bak

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Er det en slik 17 HT som er omtalt her du har? https://baatplassen.no/i/topic/47252-nordkapp-17-ht-m90-mercury-synspunkter/

 

bilde

 

Min 18-foter greier 42-43 knop med ny Mercury 115 hk 4-takt (har ikke optimal propell for toppfart men for god marsjfart). 

Transportfart er 20-40 knop, ikke så enorm forskjell i forbruket egentlig.

Bruker ca 70% mere bensin pr. nautisk mil i 40 knop men man kommer jo 100% lengre på samme tid.

Forbruk ca 0,5 liter/nm i 20 knop og 0,85 liter/nm i 40 knop.

 

Å betale 35 båtlapper for en 15 år gammel sjøvannskjølt 2-taktsmotor i 2015 syns jeg er relativt dyrt om man ser på forbruk, støy, risiko for tæringsskader osv.

Du får nok tak i en nyere motor på 90-115 hk for noen få tusenlapper ekstra, med mere forbruksvennlig og komfortabel teknologi.

De tusenlappene du evt. sparer på å kjøpe en ca 15 år gammel motor i forhold til en 8-10 år gammel motor vil trolig fort spises opp ved høyere forbruk og større vedlikeholds og reparasjonskostnader.

 

Med 90 hk fikk jeg 38 knop alene, men naturlig nok noe mindre om jeg skulle ha 4-5 personer med.

Hvis du syns transportfart på rundt 20 knop er greit og ønsker rundt 40 knop toppfart så rekker det vel fint med 100-115 hk uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er en 2007 E-tec 90, ikke den aller sprekeste 90 hk riktignok, men relativt lett og gunstig forbruk.

Sikkert prutbar også, siden den har lagt en stund. Men den er jo her i nordnorge da...

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=62159187&searchclickthrough=true

 

Men utvalget øker nok etterhvert, kanskje ikke beste tiden akkurat nå.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...