Jump to content

Nordkapp 17 HT m/90 Mercury, synspunkter?


Brodern

Recommended Posts

Jeg henter denne på Onsdag http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Mener selv at prisen er grei. Båten ser ok ut. litt slitt inni selvfølgelig, men helt grei. Motor ser bra ut, Merc 90 fra 89 ca (powertrim) Skal bytte ut førerstol med ny hvit stol, som jeg har stående og ellers sette på lanterner og kompass samt ekkoldd. Siden båten skal være en turbåt/fiskebåt, primært 1-2 personer.

 

Denne modellen har hardtop, akkurat hva jeg har lett etter i ca 2 år, synes den er veldig fin å se på samt at hardtopen er kjekk hvis været blir litt ugreit. Ny kalesja skal bestilles selvfølgelig, grå eller blå ?

 

Noen som har synspunkter eller meninger om denne båten ? Tror ikke dette er noen dårlig båt, til mitt bruk, og generellt ellers da :)

 

90hk, 35 knop kansje ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Gratulerer med ny båt. :flag:

 

Farge, blå!

 

Fart tja sikkert noe i den duren ja. (uten at jeg vet noe om rpm, propell, høydemontering på akterspeil, vekt på båten, mm)

 

Linken virker forresten ikke.

Link to post
Share on other sites

Nei fant ut det jeg også :)

 

Legger ved noen bilder her da. Hentet båten i dag, og begynner småfikset i morgen. Testtur skjer på Søndag (jada, ikke kjøp båt uprøvd :) )

 

Skal sette på nye sidelanterner, orginal front og akterlanterne skal jeg shine med litt stålull. Fine lanterner. Og skal selvfølgelig bytte alt alektrisk med nytt (kabler og bryterpanel) samt få inn cb og VHF radio, samt ny radio/cd, da den som sitter der er druknet (båten har vært på bunnen)

 

Merklig at jeg kun har båter som har lekt ubåter. Nidelven min har vært sunket den også :)

 

Men denne båten, med hardtop er akkurat den jeg har ønsket meg. Og litt småpuss og fikkel er helt greit. Må jo gjøre litt selv også :)

 

 

nordkapp_2.jpg

nordkapp_4.jpg

nordkapp_5.jpg

nordkapp_7.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gratulerer med båten. Kjekke disse her.

 

Jeg hadde en slik, bare med 115HK innenbordsmotor. De er særdeles kraftige i skroget og tåler mye bank. Klarte ca 27 knop, men da med anslagsvis 200kg ekstra uønsket ballast i mellomskroget.

 

Det er nettopp en viktig ting å være klar over med disse båtene. De kan lekke inn i mellomskroget. Der inne er det et skummateriale som gjør at du ikke klarer å drenere vannet. Hvilket igjen betyr at hvis du vil bli kvitt de ekstra kiloene, må åpne bunnen innvendig og spa ut, for så å lappe det sammen igjen.

 

Torkjel

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Se her ja, svar jo :)

 

Ja båten er grei den. Var ute en tur, men blei litt skuffet (tror jeg) over toppfarten. klarte nesten 30 knop med 2 personer, og 26.5 med 5 personer, 4 voksne og en unge. Med 90 hk.

 

Vurderer en 150hk som står på Finn, maken motor. Gjør at jeg slipper å flytte over masse dill som styring og kabler etc.

 

Båten er godkjent for 140hk, står på ei plate ved venstre benken foran.

 

At båter med skum kan bli litt ugreie vet jeg, så det følger jeg med på :) Denne har stått inne i 2 år og det har vært borret hull bakerst slik at det har vært lufting/drenering. Satt i plugg nå selvfølgelig. Båten kjennes ikke tung ut. Hverken på vannet eller på hengeren, så hvis det er vann i den er det ihvertfall ikke så mye.

 

Bilen ja, så noen kjenner den, huffda :) Den som er så anonym og sånn.............

 

Ligger noen klipp her. Og jada, vet jeg kjørte for fort så nærme land og sånt. Er klar over de fleste reglene, men en liten test måtte til slik at vi fikk det på film. Og dessuten, var svært lite båter ute, så 3-4 på hele dagen. Men igjen, vet knopsbestemmelse der, og skammer meg litt over dette. Er ellers flink til å holde de. Og dessuten, farten er ikke så viktig heller.

 

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har har hatt maken båt i tre sesonger nå. Jeg har en 90 mod. Johnson 60 hk. på hekken, og jeg klarer 28 knop med to voksne i båten hvis jeg trimmer den godt. Dette er i ferskvann! Med denne motoren fungerer båten også godt til dorging. Med ca. 1000 o/min gjør den ca. 4 knop.

Jeg planlegger å selge båten min til våren. Vurderer å kjøpe en 20-21 foter med kabin foran slik at ungne kan sitte der og kose seg mens de voksne sitter ute og dorger. Vurderer Skibsplast 600, KMV 2000, Fjord 21 eller Draco 21, men blir stadig mere usikker. Noen som har gode råd?

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en 20-21 foter med kabin foran slik at ungne kan sitte der og kose seg mens de voksne sitter ute og dorger. Vurderer Skibsplast 600, KMV 2000, Fjord 21 eller Draco 21, men blir stadig mere usikker. Noen som har gode råd?

 

Hva med en Nor-Dan 610 quatro? (21 foter med kabin og godt utstyrt)

Sjekk min som ligger for salg på markedet her.. :-) (link i signaturen)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt :)

Synes du har mye båt til størrelsen i disse.

 

Var jeg deg tror jeg at jeg ville sjekket den motoren.

Synes den burde gå fortere med 90 hk.

 

Jeg har en kamerat som hadde en slik med 65 hk eller var det 55? Husker ikke men jeg mener vi logget den til 27 knop med 2 personer om bord.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg også trodde den skulle gå fortere med 90hk. Det står 90 på motoren også, men skal krype innunder "vinterhuset" så jeg får titta litt nøyere på den.

 

Mulig den trenger nye stempelringer og en justering.

 

Men er veldig fornøyd uansett. Det er tross alt en båt til 25.000 da :) Og selv om den bare er 2 fot lenger enn Nidelven min så er den mye større oppi. Den er jo mye bredere også. Og den går godt i sjøen. Så fornøyd er jeg :)

 

Driver å kjøper inn litt småtteri som skal på til våren, litt lys og ekkolodd + litt tjafs

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt :)

Synes du har mye båt til størrelsen i disse.

 

Var jeg deg tror jeg at jeg ville sjekket den motoren.

Synes den burde gå fortere med 90 hk.

 

Jeg har en kamerat som hadde en slik med 65 hk eller var det 55? Husker ikke men jeg mener vi logget den til 27 knop med 2 personer om bord.

 

Denne gjør jo neeesten 27 med 5 da :) Men litt mer fres trodde jeg at det skulle være.

 

Kan selvfølgelig ha mye med propellvalg å gjøre, men der er jeg helt grønn når det gjelde stigninger og ditt/datt :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Min har en innenbords gammel 240 hester volvo penta

etter at jeg fikk kost litt med motoren av noen kyndige hender så gikk den opp i 28 knop

men det skal legges til at den ikke er helt ferdig pussa/kost med og trenger nok litt mere kjærligheit

men den kommer seg

går stadig bedre

regner med og pasere 30 til sommeren

men men lykke til

Link to post
Share on other sites

Kan selvfølgelig ha mye med propellvalg å gjøre,
Det har du jo rett i...

Følte du at du nådde toppfart veldig fort?

Og at den gikk på høyt turtall eller sperret?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det har du jo rett i...

Følte du at du nådde toppfart veldig fort?

Og at den gikk på høyt turtall eller sperret?

 

Njææ, synes den virket "normal" På filmen ser man hvordan den går, og jeg synes det virket helt greit. Den var litt treg opp i fart med 5 stk i båten, men klarte fint 26.5 knop da. Målt på GPS.

 

Virker ikke som turtallet er for høyt, kanskje det kunne vært øket litt, men uten turteller blir det bare gjetninger. Vet ikke hva det skal ligge på heller. Motoren skal være fra 89 og har oil injection, 90hp 3 syl/3 gassere.

 

Glante inn på gassera og de åpner fullt, og motoren går greit.

 

Nå har jeg skaffa meg pumpedass da, kjøpt av en på forumet her. Ga 150 kr for den med ny pumpe. Og det kule var at han kun bodde noen få hus lenger opp i gata her :) Jeg bor i nr 30, og han i nr 68 hehe, snakk om tilfeldigheter.

 

Videre på båten skal den få lanternemast. Skal ha antenner oppi der. Har sett på en i syrefast til ca 800 kroner, ny. Synes ikke det var så ille egentlig. Skal jo ha topplanterna der også selvfølgelig da båten primært blir fiskebåt og blir liggende i ro utover kveldene :)

 

Grunnen til dassen er enkel. Spiser jeg må jeg drite, og har lest at 75% av menn som drukner blir funnet med åpen smekk. Og en av de skal jeg ikke bli.

 

Turteller kommer + volt

Ekkolodd kommer

Arbeid/søkelys kommer

Nye lanterner kommer

Ny kalesje kommer

Ny vinduspussermotorer kommer (hvis ikke de som er der funker da)

Båthorn kommer

innvendig LED belysning kommer

Solcellepanel kommer

Dassen monteres

Holdere til kart7kikkert kommer

Kompass kommer

 

 

Og sikkert litt stangholdere og sånt.

 

Har lyst på slik kappe/støyskjerm rundt motoren, men vet ikke om det vl se jalla ut ?

 

Tar imot alle tips jeg kan få ang båten ihvertfall. Har jo ikke hatt den så lenge og bare prøvd den en gang.

 

Men denne skal jeg beholde, og da er det greit å få på plass det småtteriet jeg trenger, men skal ikke "jåles" opp, kun det mest nødvendige.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...