Jump to content

Vann under motor i bunnen på Rinker 280


R_Arendal

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har sett på en Rinker 280 som jeg synes det var forholdsmessig mye vann i bunnen på (5-10 cm?).

 

Eieren sier det bare er regnvann, noe som kanskje kan stemme. Er det noen andre som har erfaring med slik båt eller som vet at dette er helt "normalt"?

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke uvanlig med litt vann i kjølsvinet på de fleste båter....

 

Men hvis jeg skulle se på en båt der selger ikke engang har giddet å lense ut vannet i kjølen før visning, kan man jo gjøre seg mange tanker om hvordan selger har tatt vare på båt, motor og drev.

 

Hvis selger har rett i at det bare er regnvann, må det jo lekke inn en plass. Hvorfor har ikke selger identifisert og tettet denne lekkasjen?

Edited by Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • Jeg har en USA båt(Sey Ray) dog noen år eldre en Rinkeren du har sett på men den tar også inn mye regnvann.

    Faktisk så mye at jeg har montert nivå sensor på lennsepumpen.

    I tilegg har jeg montert en vindusspylerpumpe og slange for i få ut mest mulig av vannet.

    Kalesjen har vært litt løen de siste årene så har trodd endel har kommet den veien men etter å ha fått ny kalesje i år er båten knusk tør innvendig men fortsatt mye vann i motorbrønn.

    Tenkte jeg skulle forske videre på dette til våren med å feks bruke vannsprederen hjemme for å finne ut mere hvor dette kommer i fra.

    Mistenker en dreggluke på dekk som er uten pakkning men utifra mengde må det komme inn flere steder.

    Bare for å ha nevnt det har jeg smakt på vannet i kjølesvinet en rekke ganger og det er uten tvil ferskvann.

    Det kommer heller ikke vann i kjølesvinet i de periodene det ikke regner så lekkasje fra ferskvann tank er utelukket

     

Edited by pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får også noe vann inn bunnen av motorrommet på min Monterey. Trodde først det var en lekkasje en plass da jeg har fått installert ny motor og transom i år, men når jeg smakte på vannet var det ferskvann, så jeg ble litt lettet der.

 

Det viser seg at på min båt er det lagt inn dreneringsslanger fra oppbevaringsrommet i hekken som løper ut inn i motorrommet slik at eventuelt regnvann og slikt som måtte komme inn der renner ned i motorrommet.

Mulig det er samme opplegg på denne Rinkeren også?

Link to post
Share on other sites

Tett drenering fra kanten rundt motorromsluken, bare å stake opp. Lett å komme til.

Det var det i hvert fall hos meg på min Rinker 260. Er 2 dreneringer helt i bakkant av "karmen" rundt motorrommet, i hvert fall på 260.

 

Opplevde også at lokket til dusjepumpe-boksen lå løst på, så mistenker at det kan ha kommet en skvett fra den også i blant.

Edited by oysti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Skal man liksom styre unna alle båter med fuktighet i kjølsvinet er det jaggu ikke mange igjen...

 

 

Samme tanken slo meg også. Jeg har alltid hatt vann I kjølen I båtene mine, ser ikke helt problemet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min Princess tar også inn regnvann. Ett dårlig knappepatent på Targaen må ta skylden, det renner inn i sprekkene mellom knappene. Dette vannet samler seg så i motorrom da konstruksjonen er slik at det må samle seg der.

Jeg vil si til deg smak på vannet. Saltvann er litt mer bekymringsfult, da dette kommer ifra lekkasje i båt, luftespjell eller motor. Ferskvann, sannsynlig regnvann. Ikke mange kalesjebåter som er 100% tette, ta det med i vurdering.

Edited by Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 months later...

Hadde samme problemet på min Mariah, Det første jeg oppdaget var at dreneringen fra baugluken gikk rett i kjølen, det ble løst med en ny skroggjennomføring. 

 

Men mesteparten av vannet kom inn via luftinntakene til motoren ( innenbordsmotor ) det er slike kasser som ligger bak ventilristen som man fester ventilasjonsslanger til. Disse kassene hadde slangene festet på undersiden, og når skrogsiden på båten heller litt så renner vannet ned gjennom slangene og inn til kjølen. Løsningen ble å ta ut disse kassene og snu dem slik at slagene ble festet på oversiden. 

 

Men har et generelt inntrykk av at Amerikanske båter vil få en del ferskvann i kjølen gr design og konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

på amerikanske båter elsker de å drenere alt ned i kjølen, ganske teit.

 

*absolutt hele båten min* vi snakker 30 fot, drenerer ned, istedenfor å selvlense, absolutt alle rom også, inkludert fiskekasser. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...