Jump to content

Draco 20, OMC 140 hvilken propell?


Bohlin

Recommended Posts

Hei! 

Min bror har kjøpt seg en Draco 20, OMC 140 med OMC cobra Drev!

Han har problemer med å få båten over 1900rpm! 

Tok en titt på propellen, og det er da en 4 bladers plastikk propell, med vridbare vinger! De har jeg vridd så langt det går(motoren gikk max på 1700rpm før jeg stilte propellen).

Får da motoren opp i ca 1900rpm med kun 1person ombord! 

Utenom dette så er motoren og drevet nylig overhalet, så dette er strøkent!

Min bror fikk ikke med noe som helst papirer på båten, kun det som er oppgitt her!

 

Noen som har vært borti lignende problem, eller som har noe peiling på propeller og hva slags cobra drev som er standard på disse båtene?

 

Mvh Glenn Bohlin

Link to post
Share on other sites

Jada, har sjekket alt som har med motor osv å gjøre! Har vært 2 mekanikere som har sett på den! og med tanke på at når jeg vrir propellen og får positive resultater, så vil jeg gå utifra at det må være der problemet ligger!

Man kan også høre til en viss grad at han ikke klarer å gå høyere på turtallet! Når man setter den i fri, så går turtallet så høyt man bare ønsker selv,men med en gang man setter den i gir å gir gass, så stopper det på 1900! 

Link to post
Share on other sites

Da må ny propell beregnes ut fra motorens anbefalte maxturtallsområde,girutveksling og realistisk forventet toppfart, for å finne et utgangspunkt. Winrace propellers eller progressive ing. vil kunne hjelpe.

Kan godt hende at størrelsen som er oppgitt over vil passe. Men det må vel stå noe på propellen som står på?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...