Jump to content

Indra 28 fot fra 1968, hvordan reparere sprukket gelcoat på dekk?


Indra 28

Recommended Posts

Hei

 

Er ny båteier, har fått meg en Indra fra 1968 på 28 fot.

 

På dekk er gelcoaten, laget oppå glassfiberen, sprukket opp og noen små steder flasset av. Kan vann trenge igjennom hvis dette laget er skadet? Jeg frykter og at vann trenger igjennom i gjennomføringer for støttevaierene (stagene?) til masten.

 

Hvordan går jeg frem for å ordne opp i dette? Slipe alt som er løst ned til glassfiberen? Og så legge på hva da? Gelcoatsparkel? Og så male over det?

 

Kan jeg løsne vaierne til masten og utbedre festene? Eller gjør jeg det vanskelig for meg selv da? Dette blir i vinter/ vår, på land.

 

Jeg er ny på båter, men har gjort en del garasjejobber på bil.

 

Takknemlig for alle råd!

 

 

Link to post
Share on other sites

Det må da være en svært sjelden båt, selv ikke Google kjenner den!

Sprekker i gelcoat er vanligvis kun et estetisk problem men det er jo greit å sjekke at det ikke går innover i laminatet. Det enkleste er å frese noe dypere spor langs sprekkene, fylle i gelcoatsparket og slipe og polere. Vaanninntrenging ville jeg ikke være redd for om det kun er i gelcoat. Det vannet tørker nok første soldag etter det har regnet.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er vel ikke den vanligste båten... http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=716

 

Så lenge glassfiberen er hel vill ikke vann trenge igjennom? Da er det nok i gjennomføringene at vannet kommer inn.

I de områdene hvor topplaget er krakkelert blir det i overkant mye fresing :) Dessuten sitter det ikke helt godt fast der, glassfiberen er bar på små områder. Føles som at å slipe bort alt er det som gjelder.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har krakkelering i dekket jeg også. 

Planen er å en vakker dag legge syntetisk teak oppå, etter at jeg har utbedret delamineringen. 

 

Det er jo gjerne fukt i kjernemateriale, frostsprengning og delaminering som gir svikt og påfølgende krakkelering. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...