Jump to content

tips til billig selvsugende lensepumpe


Mr Old Cod

Recommended Posts

Hei! Jeg leter etter en billig selvsugende lensepumpe med 25mm tilkobling.

Hva er å anbefale?

Har planer om å benytte et elektronisk rele. Derfor er ikke sensor viktig. Pumpen må tåle noen min med tørrkjøring.

Takker veldig for en pekepinn i rett retning ?

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

BILLIG!!!!!! Gjenganger på båtplassen! Det snakkes om sikkerhet i hue og ræva her på forumet, men billige lenseløsninger er en grov synder mot sikkerhet. SORRY.......kan gi deg masse sikre lenseløsninger...men.. sikkerhet er aldri billig. Beregn skrog-gjennomføringsvolumene  dine først og beregn lensekapapasitet ut fra det. Ikke sats på at det blir greit å matche resultet med "BILLIG"!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Tanken min er ikke sikkerhet denne gangen. Jeg har ca 10 liter i døgnet som kommer inn gjennom kjølen. Jeg er i båten hver dag. Jeg er bare lei av å måtte lense manuelt. Gjennomføring og slanger er allerede på plass. ?

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Sikkert ei grei pumpe hakkanen, for å ta unna for litt svetting og kondens. Men en tommes brudd bare 10cm under overflata krever mer enn ett par bøtters kapasitet pr min, og det er hva jeg kanskje overreagerer litt på. Jeg vet med bestemthet at svært få av oss har tenkt på vår egen lensekapasitet i forhold til hva vi kan forvente av volum ved et vanninbrudd. Disse gutta som elsker å samenligne bil og båt slår på blinklyset og stopper på veikanten for å vente på RS, .....funker dårlig, og jeg ser muligheten for å slå ett slag for ett skikkelig lensesystem. Beregn inbrudd i største inntak og kjøp pumpe deretter.........ikke gå for billig løsning.

Link to post
Share on other sites

Til trådstarters problemstilling - jeg skiller mellom "finlensing" og "nødlensing". For å håndtere en liten lekkasje tenker jeg at et viktig kriterie er at det skal være minst mulig vann igjen i kjølsvinet når pumpa må gi opp.

 

Jeg har prøvd en automatisk lensepumpe fra Biltema, den var jeg ikke så fornøyd med, i tillegg til at vannstanden skal være relativt høy før pumpa slår inn mangler det tilbakeslagsventil, slik at vannet i utløpsslangen renner raskt tilbake til kjølsvinet når pumpa stopper.

 

Dersom du allerede har noe slags ordning med vannstandssensor og relé, anbefaler jeg denne pumpa:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-2000017741/

 

Den er selvprimende og tåler en del tørrkjøring, men det er 18mm-tilkobling (standard hageslange), og den mangler tilbakeslagsventil.

 

BILLIG!!!!!! Gjenganger på båtplassen! Det snakkes om sikkerhet i hue og ræva her på forumet, men billige lenseløsninger er en grov synder mot sikkerhet. SORRY.......kan gi deg masse sikre lenseløsninger...men.. sikkerhet er aldri billig. Beregn skrog-gjennomføringsvolumene  dine først og beregn lensekapapasitet ut fra det.

Det er ikke nødvendigvis alltid sammenheng mellom pris og kvalitet, men det er vel rimelig å forvente at de dyreste løsningene er litt mer robust enn de billigste løsningene. Jeg ble litt skremt av historien hvor hverken biltemalesepumpen eller rulelensepumpen ville virke når det plutselig var mye vann i båten. Moralen er at man må ha minst tre elektriske pumper i båten? Samt prøve å fylle kjølsvinet med vann med jevne mellomrom og se hvor mange pumper som fortsatt virker?

 

Jeg har ikke helt troen på å ha så god lensepumpekapasitet ombord at de skal tåle at den største skroggjennomføringen (typisk kloakken eller kjølevannet) plutselig ryker helt av, ser for meg at vanninnstrømmingen da blir ganske så voldsom. Løsningen i et slikt scenario blir å lokalisere skaden og prøve å dempe innstrømmingen f.eks. ved å dytte inn et håndkle, en konisk treplugg e.l. (og hva om man ikke er ombord når det skjer? vel ... though luck. Heldigvis er slike plutselige og fatale skroggjennomføringsbrudd relativt sjeldne).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sorry Sigurd. Lensekapasitet er sikret på andre pumper, men siste rest av vatn nedi kjølen ligg for djupt for vanlig lensepumpe skal rekke nedi. Vist du ein gang får anledning å komme ombord i ein båt så kan du kikke litt og spørre nokon som har litt greie på ting om å vise deg korleis forskjellige skrog er utformet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Brukte engang ei pumpe fra en oppvaskmaskin til slikt, men da må du ha 230 volt og isolere/jorde den riktig. Holder kanskje ikke så mange år, men er helt gratis på fyllinga.

Men selvsugende er disse skovlepumpene definitivt ikke og det var vel det TS var ute etter. Da må du over på impeller eller membranpumpe.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...