plotte Startet 24.September.2015 Del på Facebook Startet 24.September.2015 må en ta å konservere på vann, eller kan en ta det når en har fått båten i krybba? en fersking lurer :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Det blir det samme. Om du tar det ved bryggekanten rett før opptak, eller venter til båten ligger i krybba. Sitér dette innlegget Link to post
plotte Svart 24.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2015 takk :) da blir det på land :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Spørs jo på litt av hvert. Hadde seilbåt i Lambertseterstativ og tosylindra motor. Jeg startet ikke motoren i stativet. Hadde vel antagelig gått helt fint men liker å være på sikre siden og likte ikke helt det stativet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Jeg ville ha gjort det før opptak. Jeg liker ikke å starte motoren når båten står på land kun støttet opp av fire bukker. Måtte konservere på land en gang, og da blåste jeg frostvæskeblandingen gjennom systemet manuelt for å unngå oppstart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 (redigert) Blåse i gjennom, noen motorer kan sveives for hånd og et alternativ er vel kanskje å dra den på starteren med stopphendelen ute, hvis man står i stativ. Ser på opplagsplassen at mange lar motoren gå grådig lenge mens de holder på. Vet ikke hvor lenge man må drive på men skulle jo tro det var relativt kjapt gjort å skylle gjennom egentlig..? Kan hende de varmer opp motoren for å ta oljeskift i samme slengen..? Redigert 25.September.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 "Alle" med motorbåter som lagrer på land starter motor med båten i krybba. Steng inntaksventil til motor, skru opp grovfilter og legg vannslange oppi grovfilter, start opp og la motor gå en liten stund. Bland frotsvæske og vann i en 10l bøtte, hell blandingen i grovfilter mens motor går, når blandingen kommer ut eksos, stopp motor. Tøm vanntank, skru fra pentrypumpe, åpne varmvannsbereder. Så kan vi vente på at sola skal snu. :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 De fleste tar vel konservering/frostsikring i samme forbindelsen med oljeskift etc. før vinteropplag. Derfor putrer vel en del motorer noen minutter extra med "ferskvannskjøring" for å få olja varm i samme slengen, og derved lettere og pumpe ut. Etter olje/filter etc er skiftet kjøres jo en ny liten runde på motoren med ny olje, og frostvæske kjøres inn på "sjøvannsiden" før motoren stoppes. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Hvis du har forberedt deg litt og har tilgang til ferskvann mens du ligger og venter på krane/truck, så er det ganske fort gjort å ferskvannskjøre motoren 10-15 minutter, for så å avslutte med å la motoren slurpe i seg tilstrekkelig mengde frostvæskeblanding.Mindre søl og klin på opplagsplassen blir det jo også ved å gjøre dette slik. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Motorfabrikantene anbefaler bytte på høsten, ved opptak. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Har hatt Marex Holiday selv og jeg vinterkonserverte alltid på land. Oljebyttet tar jeg alltid før opptak etter at motoren er kjørt varm. Varmkjøring får du ikke til på land, men oljebytte inngår ikke i begrepet vinterkonservering heller. Ta oljebytte på høsten. Dette er viktig fordi gammel olje inneholder en del kondens etter sesongen. Denne kondensen kan skpae korrosjon innvendig. Bytt oljen og kjør noen minutter slik at ny olje med gode smøreegenskaper og uten kondenspartikler kommer rundt i hele systemet. Husk også å vinterkonservere ferskvannssystemet om bord! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 Har hatt Marex Holiday selv og jeg vinterkonserverte alltid på land. Oljebyttet tar jeg alltid før opptak etter at motoren er kjørt varm. Varmkjøring får du ikke til på land, . Husk også å vinterkonservere ferskvannssystemet om bord! Klarer vel å kjøre motoren på land såpass varm at oljen blir varm, og tyntflytende, før ut- pumping. Hadde aldri problem med det på min lille Yanmar. Måtte som regel heller vente litt med olje skiftet etter jeg hadde kjørt motoren, slik at oljen ikke var så veldig varm å hanskes med. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Ser at en del skriver at det er mulig å manuelt blåse gjennom frostvæske i motoren. Dvs uten å starte motoren. Hvordan gjør man det og hvilken type utstyr behøves? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 På min tidligere båt gjorde jeg dette selv. Det enkleste var å gjennomføre konservering umiddelbart etter at båten er plassert i krybba og motoren er fortsatt varm. Satte en stamp opp under drevet og fylte vann til over vanninntaket. Startet og kjørte med anbefalt turtall og anbefalt tid (manual). Deretter klokke med slangestuss og trakt til å helle frostveske gjennom. Deretter skifte olje. Ferdig. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
index Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Gode lunger holder. Ta av slangen ut fra impellerpumpa, og blås til vannet er ute. Fylle på rent vann, gjenta. Til slutt, fyll på frostvæskeblanding og blås til det kommer ut eksosen. Fyll litt til. Jeg har kun gjort dette en gang, skulle egentlig bare på land en ukes tid for å montere badeplattform men være slo om fra 7-8 pluss til 14 minus nesten over natten. Og med 1,2m dyp kjøl og løse trebukker tok jeg ikke sjansen på å starte opp. Gikk fint det. Men bunnsmøring I 14 minus ble en selsom opplevelse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TerjeFjern Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 (redigert) Ser at en del skriver at det er mulig å manuelt blåse gjennom frostvæske i motoren. Dvs uten å starte motoren. Hvordan gjør man det og hvilken type utstyr behøves? Jeg har dette på min motor. http://www.maltaboating.com/superflush_flush_engine.htm (Mercruiser med drev) Min båt står på land mellom bruken og skyller motor med ferskvann ettwer bruk og bruker også dette systemet til å fylle opp blokka med frostveske. Alt gjøres uten at motor trenger å startes. Redigert 28.September.2015 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Uten at jeg skal påberope meg all verdens kunnskaper (har lært utrolig mye av å selv legge inn tråder og lese andres tråder her på Forumet ) vil jeg anta det er like mange muligheter å vinterkonservere en båtmotor som det er antall motortyper. Når det gjelder min FM - som står i en båt som nå står i krybbe i hagen- fulgte jeg "index" sin oppskrift: "Gode lunger holder. Ta av slangen ut fra impellerpumpa, og blås til vannet er ute. Fylle på rent vann, gjenta. Til slutt, fyll på frostvæskeblanding og blås til det kommer ut eksosen. Fyll litt til." Mitt "problem" er at mine lunger ikke er like bra som "index" sine, så jeg brukte kompressoren og blåste til alt sjøvannet var ute. Kobla på en liten slangebit til impellerpumpa- satte på en hurtigkobling - type Gardena - og satte på hageslangen og "spylte" grundig gjennom motoren. Tok av "Gardenakoblingen" - satte på ei trakt i slangen, og fylte på med frostvæskeblanding - brukte forsiktig luft fra kompressoren - og fikk fylt opp motoren med frostvæskeblandingen. Men som sagt - det finnes sikkert mange andre måter å gjøre dette på - alt avhengig av hva slags motor du har...... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Hvis man ikke bruker motoren til dette må det ikke være svanehals eller vannlås på eksosen - da kan motoren fylles med vann (!). Samler forøvrig opp frostvæsken som kommer ut eksosen på land. Trenger ikke spre mer gift enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Hvordan er det å konserver motor, KAD44, etter at drev er tatt av? Er det bare å forleng inntakslangen ned i bøtta og starte opp? Eller får jeg noe problemer med sensorer som ikke har riktig signal? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
WGM Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Hei Lippert, Dette er helt kurant. Var sammen med proff mekaniker om dette ved opptak i fjor og det første han gjorde var å plukke av drevene. Når KADdene skulle konserveres og frostsikres satte han en trakt på inntakslangen og helte nedi når jeg startet en og en motor. Kjørte bare til han hoiet at det kom frostvæske ut av eksosen. Går helt sikkert like bra å forlenge slangen nedi ei bøtte. Impelleren suger jo godt så du får nok ingen problemer med å tømme bøtta. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Takk. Da blir det nok slik i år. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mons Olav Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Hvilke krybber/bukker er det dere har dere som ikke tør å starte motoren når båten ligger på land lurer jeg på??? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
LM 605 Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Hvilke krybber/bukker er det dere har dere som ikke tør å starte motoren når båten ligger på land lurer jeg på??? Må si jeg har lurt på det samme. ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 KAD serien: https://baatplassen.no/i/topic/95856-howto-demontere-drev-dpe-og-frostsikre-kad32424344/ Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Hvilke krybber/bukker er det dere har dere som ikke tør å starte motoren når båten ligger på land lurer jeg på??? Med Seilbåt i lambertseterstativ på grus lot jeg være. Så får andre gjøre sine valg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.