Jump to content

Kan motoren konserveres med båten på land?


plotte

Recommended Posts

Jeg ville ha gjort det før opptak. Jeg liker ikke å starte motoren når båten står på land kun støttet opp av fire bukker. Måtte konservere på land en gang, og da blåste jeg frostvæskeblandingen gjennom systemet manuelt for å unngå oppstart.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Blåse i gjennom, noen motorer kan sveives for hånd og et alternativ er vel kanskje å dra den på starteren med stopphendelen ute, hvis man står i stativ. 

 

Ser på opplagsplassen at mange lar motoren gå grådig lenge mens de holder på. Vet ikke hvor lenge man må drive på men skulle jo tro det var relativt kjapt gjort å skylle gjennom egentlig..?

 

Kan hende de varmer opp motoren for å ta oljeskift i samme slengen..?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Alle" med motorbåter som lagrer på land starter motor med båten i krybba. Steng inntaksventil til motor, skru opp grovfilter og legg vannslange oppi grovfilter, start opp og la motor gå en liten stund. Bland frotsvæske og vann i en 10l bøtte, hell blandingen i grovfilter mens motor går, når blandingen kommer ut eksos, stopp motor.

Tøm vanntank, skru fra pentrypumpe, åpne varmvannsbereder. Så kan vi vente på at sola skal snu. :)

Link to post
Share on other sites

De fleste tar vel konservering/frostsikring i samme forbindelsen med oljeskift etc. før vinteropplag. Derfor putrer vel en del motorer noen minutter extra med "ferskvannskjøring" for å få olja varm i samme slengen, og derved lettere og pumpe ut. Etter olje/filter etc er skiftet kjøres jo en ny liten runde på motoren med ny olje, og frostvæske kjøres inn på "sjøvannsiden" før motoren stoppes.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har forberedt deg litt og har tilgang til ferskvann mens du ligger og venter på krane/truck, så er det ganske fort gjort å ferskvannskjøre motoren 10-15 minutter, for så å avslutte med å la motoren slurpe i seg tilstrekkelig mengde frostvæskeblanding.
Mindre søl og klin på opplagsplassen blir det jo også ved å gjøre dette slik. 

Link to post
Share on other sites

Har hatt Marex Holiday selv og jeg vinterkonserverte alltid på land. Oljebyttet tar jeg alltid før opptak etter at motoren er kjørt varm. Varmkjøring får du ikke til på land, men oljebytte inngår ikke i begrepet vinterkonservering heller.

Ta oljebytte på høsten. Dette er viktig fordi gammel olje inneholder en del kondens etter sesongen. Denne kondensen kan skpae korrosjon innvendig. Bytt oljen og kjør noen minutter slik at ny olje med gode smøreegenskaper og uten kondenspartikler kommer rundt i hele systemet.

 

Husk også å vinterkonservere ferskvannssystemet om bord!

Link to post
Share on other sites

Har hatt Marex Holiday selv og jeg vinterkonserverte alltid på land. Oljebyttet tar jeg alltid før opptak etter at motoren er kjørt varm. Varmkjøring får du ikke til på land,

.

 

Husk også å vinterkonservere ferskvannssystemet om bord!

Klarer vel å kjøre motoren på land såpass varm at oljen blir varm, og tyntflytende, før ut- pumping. Hadde aldri problem med det på min lille Yanmar. Måtte som regel heller vente litt med olje skiftet etter jeg hadde kjørt motoren, slik at oljen ikke var så veldig varm å hanskes med.

Link to post
Share on other sites

På min tidligere båt gjorde jeg dette selv. Det enkleste var å gjennomføre konservering umiddelbart etter at båten er plassert i krybba og motoren er fortsatt varm. Satte en stamp opp under drevet og fylte vann til over vanninntaket. Startet og kjørte med anbefalt turtall og anbefalt tid (manual). Deretter klokke med slangestuss og trakt til å helle frostveske gjennom. Deretter skifte olje. Ferdig.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Gode lunger holder. Ta av slangen ut fra impellerpumpa, og blås til vannet er ute. Fylle på rent vann, gjenta. Til slutt, fyll på frostvæskeblanding og blås til det kommer ut eksosen. Fyll litt til.

 

Jeg har kun gjort dette en gang, skulle egentlig bare på land en ukes tid for å montere badeplattform men være slo om fra 7-8 pluss til 14 minus nesten over natten. Og med 1,2m dyp kjøl og løse trebukker tok jeg ikke sjansen på å starte opp. Gikk fint det. Men bunnsmøring I 14 minus ble en selsom opplevelse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser at en del skriver at det er mulig å manuelt blåse gjennom frostvæske i motoren. Dvs uten å starte motoren.

Hvordan gjør man det og hvilken type utstyr behøves?

Jeg har dette på min motor. http://www.maltaboating.com/superflush_flush_engine.htm

 

 (Mercruiser med drev) Min båt står på land mellom bruken og skyller motor med ferskvann ettwer bruk og bruker også dette systemet til å fylle opp blokka med frostveske. Alt gjøres uten at motor trenger å startes.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten at jeg skal påberope meg all verdens kunnskaper (har lært utrolig mye av å selv legge inn tråder og lese andres tråder her på Forumet :smiley: ) vil jeg anta det er like mange muligheter å vinterkonservere en båtmotor som det er antall motortyper.

Når det gjelder min FM - som står i en båt som nå står i krybbe i hagen- fulgte jeg "index" sin oppskrift:

 

"Gode lunger holder. Ta av slangen ut fra impellerpumpa, og blås til vannet er ute. Fylle på rent vann, gjenta. Til slutt, fyll på frostvæskeblanding og blås til det kommer ut eksosen. Fyll litt til."

 

Mitt "problem" er at mine lunger ikke er like bra som "index" sine, så jeg brukte kompressoren og blåste til alt sjøvannet var ute.

Kobla på en liten slangebit til impellerpumpa- satte på en hurtigkobling - type Gardena - og satte på hageslangen og "spylte" grundig gjennom motoren.

Tok av "Gardenakoblingen" - satte på ei trakt i slangen, og fylte på med frostvæskeblanding - brukte forsiktig luft fra kompressoren - og fikk fylt opp motoren med frostvæskeblandingen.

 

Men som sagt - det finnes sikkert mange andre måter å gjøre dette på - alt avhengig av hva slags motor du har......

Link to post
Share on other sites

Hei Lippert,

Dette er helt kurant. Var sammen med proff mekaniker om dette ved opptak i fjor og det første han gjorde var å plukke av drevene.

Når KADdene skulle konserveres og frostsikres satte han en trakt på inntakslangen og helte nedi når jeg startet en og en motor. Kjørte bare til han hoiet at det kom frostvæske ut av eksosen.

Går helt sikkert like bra å forlenge slangen nedi ei bøtte. Impelleren suger jo godt så du får nok ingen problemer med å tømme bøtta. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...