Jump to content

Forskning på ubemannet fartøy


arkmarin

Recommended Posts

Det er ingen grenser. Den dagen vi setter grenser og sier at nå har den teknologiske utviklingen gått langt nok stagnerer vi.

 

Noen tekniske nyvinninger bør stanses og stagnere, som f.eks. atombomben. Så blir spørsmålet hvor langt teknikere kan gå i å erstatte mennesker. Det er en mer flytende grense, men jeg mener den er der. Jeg er forresten selv en tekniker som har bidratt vesentlig til å eliminere min egen yrkesgruppe. Med åpne øyne.

 

Jeg mener det samme bør gjelde for automatisk registrering og logging av menneskelige aktiviteter, hvis dette har til hensikt å manipulere, eller innskrenke friheten til de registrerte individer.

Noen ganger går informasjonsbehandlign og adferds-kontroll / -styring sammen. Og det er nnoen ganger et spørsmål om det er vi mennesker som er roboter styrt av datamaskinier elelr om vi fortsatt har en fri  vilje. (Jeg lurer av og til på det samme, når det gjelder meg og hunden min: -Er det jeg som har kontrollen der, eller har han begynt å dressere meg?)

 

Alt det jeg sier i denne tråden, er i grunnen ikke en teknologifrykt eller konservatisme. Jeg vil bare at vi skal tenke over hva vi gjør, og unngå fremtidig etterpåklokskap. Det er nå kortene deles ut, og da er det viktig å vite hva man har på hånden. Og ikke  minst, følge litt med på hvem som melder GRAND i spillet. Det er nå vi kan tenke over det, så overtar de store systemene vi vleger å implementere.

 

Jeg synes det er en interessant utvikling med automatiserte -og gjerne intelligente- styringssystemer innen transport/logistikk, og roboter i miljøer mennesker likevel ikke tåler. Men som Hawkings sa i programmet jeg linket itl ovenfor: Når vi utvikler kunstig intelligens og roboter med evnen til å formere seg, vil de ha en evolusjonsevne som overgår vår egen, fordi vi mennesker har en langsommere, biologisk evolusjonsevne. Så da vil robotene overta, hvis vi gir dem lov. I tillegg kommer det en vurdering av hva som gir livet innhold. Roboter har ikke emosjoner (det er i såfall bare på film), det har vi. Og det bør vurderes som et fortrinn, i hvertfall av oss selv.

 

Dette kan selvfølgelig ikke diskuteres i det enkle perspektivet, at jeg tar gjerne imot "mer fritid til å stelle med båten". Og jeg forstår at noen (mange) synes det er brysomt å tenke særlig lenger enn det.

 

Hvis det er noen som dermed får lyst til å si at jeg "kanskje skriver på feil forum", så er ejg åpen for at de har antagelig rett.

:wink:  :saint:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen som dermed får lyst til å si at jeg "kanskje skriver på feil forum", så er ejg åpen for at de har antagelig rett.

:wink:  :saint:

Du er definitivt ikke på feil forum.

 

Som jeg forsøker å påpeke ovenfor, vi omgir oss til daglig med det som er den moralske problemstillingen uten at vi tenker over det. Hvor mange ganger leser vi ikke om uheldig båteiere som stifter bekjentskap med moder jord fordi de har tatt i bruk den teknologien som denne tråden handler om - automatiserte/autonome navigasjonssystemer.

 

Det er ingen forskjell på den teknologien som NRK programmet handlet om og den teknologien som vi båteiere omgir oss med til daglig - autopiloter og kart plottere. De fleste bruker maritim teknologi som et hjelpmiddel for å komme fra A til B, mens andre av oss lar teknologien føre skuta mens skipper er opptatt med andre ting.

 

Vi vil i større grad ta i bruk ny teknologi i årene fremover, også i ombord i fritidsflåten. Teknologi som vil gi en sikrere og mer behagelig tid ombord. Det som er felles for alle systemene som vi monterer, er at de har en form for KI. Jeg ser problemstillingen, men jeg ønsker ny teknologi velkommen.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen grenser. [....]

Tja, de kule tingene går foreløpig enten på skinner/veier eller fjernstyres. Hva disse farkostene klarer autonomt er ganske begrenset og jeg tror vi skal vente leeenge på at særlig mye blir styrt av en autonom AI (KI på norsk). I helt spesielle situasjoner med en enkel fail-safe vil vi sikkert se mer av (som alt på skinner og det meste på vei, der er det bare å stoppe (evt kjøre til siden og stoppe) om noe skjærer seg, eller AUV-er som bare kan flyte til overflaten om ting går feil), og det inkluderer sikkert noen få fergestrekninger og noen sære fraktruter. Derimot vil det helt sikkert bli veldig mye mer av ytterligere automatisering av enkeltoppgaver slik at bemanning kan reduseres og den bemanningen som er kan ha lavere beredskap og/eller følge dårligere med og i  noen tilfeller sitte ett annet sted med en fjernkontroll.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...