Jump to content

Bensinforbruk gamle 4 taktere


MOW

Recommended Posts

Jeg var ute i 4 timer i dag og satte et par teiner - hadde ca 14 liter på tanken da jeg gikk ut (reservedunk på 5 liter med men den fikk jeg ikke bruk for) og motoren gikk i alle 4 timer.

 

I morgen vil jeg prøve å måle ca hvor mye jeg har tilbake på tanken med en peilepinn for jeg kunne ikke få noe fornuftig forbruksdata fra tidligere eier. ( Sleipner 6-7 HK - 2 syl - 4 takter - med den helt riktige lyd)

 

Noen her som kan gi meg litt input på hva jeg kan forvente av forbruk i timen på sånn ca halv gass?

Link to post
Share on other sites

øhh forstår kanskje ikke poenget.... du mener at det er mange typer så vanskelig å si noe fornuftig om bensinforbruket??

 

Vel min Sleipner også fra Frederikstad (dog ikke FM) er ca fra 1960-65... og altså bensiner og ikke diesel (som jo sviner for mye - bare spør i Wolfsburg  :rolleyes: 

Link to post
Share on other sites

MOW, jeg må innrømme at jeg forstår heller ikke hvor Knurrebart vil med denne linken. Vil han at vi skal lese gjennom hele denne nettsiden i håp om å finne noe som er relatert til bensinforbruk? Hva med å komme med noe mer konkret, ihvertfall si noe om hva som er poenget her :confused:

Link to post
Share on other sites

En kan nokk si at disse motorene ikke har særlig høy virkningsgrad sammenlignet med dagens motorer. Sideventilert motor bruker mye bensin men slår alt annet når det kommer ril fin lyd. Men hva er mye bensin, en regner ca 1/2 l/HK på en slik motor. Om motoren din er på 7 HK vil den bruke 3,5 l/t på full fart. På din 4t tur kjørte du vel neppe ful fart hele tiden. På tomgang klarer motoren seg sikkert med under en l/t. Så han som her tippet er snittforbruk på 2 l/t er sikkert ikke så langt unna sannheten.

Hadde det vært en ny og moderne motor ville den siker brukt 30% mindre drivstoff med samme effektuttaket, men hva betyr vel det en ny og moderne motor har jo ikke den riktige lyden og det må da vel være vært en liter bensin og få den. Forbruket er nå uansett til å leve med.

Link to post
Share on other sites

En kan nokk si at disse motorene ikke har særlig høy virkningsgrad sammenlignet med dagens motorer. Sideventilert motor bruker mye bensin men slår alt annet når det kommer ril fin lyd. Men hva er mye bensin, en regner ca 1/2 l/HK på en slik motor. Om motoren din er på 7 HK vil den bruke 3,5 l/t på full fart. På din 4t tur kjørte du vel neppe ful fart hele tiden. På tomgang klarer motoren seg sikkert med under en l/t. Så han som her tippet er snittforbruk på 2 l/t er sikkert ikke så langt unna sannheten.

Hadde det vært en ny og moderne motor ville den siker brukt 30% mindre drivstoff med samme effektuttaket, men hva betyr vel det en ny og moderne motor har jo ikke den riktige lyden og det må da vel være vært en liter bensin og få den. Forbruket er nå uansett til å leve med.

Nå har jeg foretatt et par rimelig presise målinger og jeg er endt opp med at den bruker ca 1.0 - 1.5 l/t og så går den altså ca halv fart. Jeg har funnet ut at den gir slett ikke så mye effekt over den farten og bruker sikkert mye mere bensin. Går vel ca 5 knop tenker jeg.... ( den forrige båt jeg hadde var en Bayliner med V8 som brukte litt mere og gikk lidt fortere  :rolleyes: 

Men du har HELT ret mht lyden. Min fetter har en åpen snekke - samme lengde men med moderne diesel som bare ikke har den riktige lyden. Snekken fikk iøvrig helt nytt komplett eksossystem nå i høst inklusiv ny gjennomgang i skroget... kostet over 4 trebåtpenger men duverden for en gromlyd  :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...