Jump to content

Hvit røyk fra eksos, thornycroft 37 hk


alnorbåt

Recommended Posts

Hei har nettopp sjøsett alnorbåt,maskinen er fortsatt thornycroft 37 hk,nå uten luft i systemet.Det som jeg lurer på nå er mye røyk,veldig mye røyk fra eksosen.Røyken er gråhvit,den røyklegger hele havnen,men når motoren er blitt varm avtar røyken en del,men ikke nok syntes jeg.Motoren er overhalt for ca 2 år siden,følger med kvitteringer på nye dyser og de har vært trykktestet.Forrige eier sier at etter overhalingen har motoren knapt gått 50 timer.Sakl denne kjøres inn eller noe,kan det være vann i eksospotten?Er det noen som har synspunkter på dette,eller har vært borti noe lignende.Oljen er fin,og vannforbruket minker ikke.

Link to post
Share on other sites

...... er mye røyk,veldig mye røyk fra eksosen. Røyken er gråhvit,den røyklegger hele havnen, men når motoren er blitt varm avtar røyken en del,men ikke nok syntes jeg...........

Er det noen som har synspunkter på dette........

Hei alnorbåt!

Ser at ingen har svart deg enda. Er selv litt i tvil om dette med røyk og farge. Til mitt eget bruk har jeg en gang lastet ned noe fra internet, som kanskje kan hjelpe. Tror at jeg fant dette på Båtbørsen. Jeg tar dog ikke noe ansvar for hva som står der - og eventuelle feil i observasjoner og diagnoser:

Har en generell håndbok om feilsøking på dieselmotorer. Denne beskriver en del feilmuligheter ved å se på eksosfarge. Lista er sikkert ikke komplett, men et utgangspunkt.

 

Hvit eller gråhvit røyk:

Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.

Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.

Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

Sort eller mørk grå røyk:

Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.

Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.

Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.

Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.

Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.

Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.

Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.

Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

Blå eller gråblå røyk:

Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.

Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.

Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.

Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

 

Kanskje dette kan hjelpe deg litt på vei? Lykke til med diagnosen! :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det som Walter_S anfører er sikkert sant. Generelt tyder hvit røk på uforbrent diesel, d.v.s. en del diesel passerer rett gjennom sylindrene uten å tenne. Dette er noe jeg ofte la merke til på anleggsmaskiner ved oppstart kald motor. Etter noen minutter ville denne røken forsvinne. Hvis du nå går tilbake til det Walter_S skriver, vil anslagsvis feil tenning kunne være en plausibel årsak.

 

Hulda ryker en del gråblått. Nyboret motor, nye ringer, stempler, ventiler, styringer etc. Motoren har driftstemp. på over 80 grader. Eksosanlegget er langt. Når temperaturen ute stiger, forsvinner røyken. I hvert fall neste.

 

Pass på at det går nok kjølevann i eksosen. Hos Hulda går eksosen litt varm, omtrent maks. 40- til 50 grader. Denne temperaturen gir en del damp i kaldt og/eller fuktig vær.

Link to post
Share on other sites

takker for svar walter og hulda.Det som walter hadde funnet på nettet var interessant,det er kraftig gråhvit røyk ved tomgang på kald motor,når motoren er blitt varm og turtallet økes ,forsvinner mesteparten av røyken,når motoren blir gasset ned kommer det masse røyk igjen,hele tiden snakker jeg om gråhvit røyk.tyder jo på ubrent diesel,det kan jo være en mulig feil.hulda nevnte noe om tenning,hvordan kan dette sjekkes.?

Link to post
Share on other sites

Du kan ha feil på en eller flere dyser. Hvis du, med motoren i gang, løsner et og et dyserør og observerer motorgangen kan du lete deg frem til hvilke(n) dyse som er dårlig. Når du løsner dyserøret kobles denne sylinderen ut (der blir litt dieselsøl av det så ha filler klar). Om en eller flere sylindre påvirker motorgangen betydelig MINDRE enn de andre er der noe feil med denne. Det kan være dysa men også andre ting som stempelfjører eller ventiler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

høres greit ut det svein ha,men som nevnt tidligere sa forrige eier at dysene var nye for 2 år siden og trykktestet,han sier også at motoren etter overhaling er gått max 50 timer,da tok han i som han sa,hvis jeg gjør som du foreslår,vil da røyken forsvinne eller minkes hvis en av dysene ikke er helt ok?

Link to post
Share on other sites

...,hvis jeg gjør som du foreslår,vil da røyken forsvinne eller minkes hvis en av dysene ikke er helt ok?

<{POST_SNAPBACK}>

Du hører det på motorgangen/lyden i motoren. Hvis røyken skal forsvinne/avta går der noe tid men løsner du et dyserør så hører du det momentant og skrur det til igjen med en gang. Prøv evt flere ganger. Normalt når en frisk sylinder kobles ut på denne måten vil du miste turtall og TYDELIG høre at en sylinder faller ut. Det du må høre etter er forskjell mellom sylindrene, om 3 sylindre gir en tydelig og lik endring i motorgangen mens den siste ikke gjør så stort utslag vet du hvilken sylinder som har et problem. Som sagt trenger det ikke være dysen men det kan du også sjekke, bytt om 2 dyser og se om feilen flytter seg......

 

Når du jobber med ALT dieselsystem etter siste filer kan det ikke sies for tydelig at 100% renslighet 100% nødvendig. Hullene i dysene er så små at selv et lite rustkorn som du knapt nok ser vil tette hullet...........

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siden dette er en BMC 1,5 l har denne motoren noen svakhetspunkter. Vinkeldrevet som driver dieselpumpen kan være slarkete, ta ut pumpen fil opp de 3 hullene som fester pumpen slik at pumpen kan dreies mot dreieretningen, i mange tilfeller for du da riktigere tenning og motoren slutter å røyke.

" var registerkjeden i motoren skiftet ved overhalingen??? hvis ikke kan denne ha slakk og forskyve tenningstidspunktet slik at motoren røyker.

Link to post
Share on other sites

stemmer det modellbetegnelsen er 108,det står oppgitt iboken 37 hk,men er den større så er det selvsagt bedre,har ikke funnet ut noe om registerreimen enda,skal sjekke opp med forrige eier,men er usikker på hvordan man stiller tenningen,finner ikke noe om det i boken,tips,kdt?

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Hulda,dette er ting som er viktig for oss det gjelder,og som kanskje ikke har så altfor mye teknisk innsikt,så sirdalsrypa kunne heller komme med noe konstruktivt,hvis det finnes da.

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager om jeg virket fleipete gutter... det var da langt fra meningen.

Men det med den sorte/hvite røyken.... osv..

Lykke til videre med feilsøkingen - ser ut for at du får god hjelp.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

JIPPI,røyken er forsvunnet,men det er andre problemer.

Først til røyken,det viste seg at tenningen måtte stilles,takk hulda,med en gang vi vrei på dieselpumpen forsvant all røyken og motoren gikk også finere.dette var selvsagt en lettelse etter å ha prøvet en del andre ting,men jeg måtte ha en mekaniker ombord da dette ikke ligger helt for meg.Det som skjedde var at da røyken forsvant,ble turtallet for høyt på tomgang,sjekket i instruksjonsboken til tornycroften,og der stod det at ved tomgangskjøring hvis det kom røyk kunne man stille på "butterflyen" sommerfuglen,det stod også tegning men vi fant ikke butterflyen,det resulterte i at vi måtte stille pumpen tilbake igjen,problemet er funnet,men han røyker igjen,det er bare å finne den "butterflyen"noen som har vært borti dette tidligere og som kan komme med tips.?Motoren går som en klokke,det er bare å finne butterflyen.

Link to post
Share on other sites

Hei du

Hadde samme problemet på en 6,5 l nå i går.Den røykla hele båthavna.Motoren skulle være overhalt slik som din.Etter vi hadde jobbet en del med gode tanker slik som toppakning og dyser osv var der en luring som vridde på dieselpumpa og da forsvant røyken.Prøv å stille tenninga.Når motoren er overhalt må også tenninga stilles

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...