Jump to content

Hvit røyk fra eksos, thornycroft 37 hk


alnorbåt

Recommended Posts

Hei du Hadde samme problemet på en 6,5 l nå i går.Den røykla hele båthavna.Motoren skulle være overhalt slik som din.Etter vi hadde jobbet en del med gode tanker slik som toppakning og dyser osv var der en luring som vridde på dieselpumpa og da forsvant røyken.Prøv å stille tenninga.Når motoren er overhalt må også tenninga stilles

Hei, vet dette er en gammel tråd men forsøker allikevel. Har det samme problemet på min BMC, vet du hvor han justerte dette? Bilder? Send meg gjerne en PM

Link to post
Share on other sites

Gammel tråd ja, og omtrent like lenge siden de som gjorde dette har vært innom forumet kan det se ut som. Men hvilken type BMC er det snakk om ?

Det som gjelder for alle er at tenninga etter hvert kan bli for sein pga. slitasje på kjede, tannhjul osv. Som beskrevet over her så må pumpa alltid da dreies mot den rotasjonsretningen pumpa har, når motoren går.

Pumpa er festet normalt med tre muttere, men avhengig av motortype da. Disse mutterne løsnes, og pumpa kan da dreies litt, da det er ovale spor der pumpa er festet som gir justeringsmuligheter.

Men lag først et merke (strek) på pumpa og en strek på motoren som stemmer over ett. Gjerne med et skrujern. Dette for at du kan dreie den tilbake nøyaktig der den sto hvis det viser seg at det ikke er tenninga som er feil.

Så løsnes pumpa og dreies 2 til 4 mm. i forhold til strekene du har laget, mot rotasjonsretning. Det kan være litt størt å dreie den pga. dieselrøra som er festet til pumpa, men litt forsiktig hjelp med noe du kan tvinge med så bør det gå.

 

Du kan gjerne dreie den mens motor går, for da har du bedre kontroll, slik at det ikke blir for mye. Uansett så vær forsiktig og ta litt om gangen, og sjekk at den går fint uten røyk både på tomgang og under belastning. Hjelper ikke dette så setter du den tilbake der den sto.

 

Sikkert flere som reagerer på en så enkel måte å stille på, men skal dette gjøres etter boka er det ganske omfattende så det gidder jeg ikke forklare. Dessuten er det vel grenser for hvor mye tid og penger man vil spandere på en eldre motor, og i tillegg må da ofte motoren ut også.

 

Tanken min er at blir det mindre røyk, lettere start og finere gange, ja, så tipper jeg den har det bedre enn før du stilte på pumpa.

 

Gå inn i dokumentarkivet og så motorer her på forumet. Der finner du håndbøker til de fleste BMC motorene.

 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Gammel tråd ja, og omtrent like lenge siden de som gjorde dette har vært innom forumet kan det se ut som. Men hvilken type BMC er det snakk om ?

Det som gjelder for alle er at tenninga etter hvert kan bli for sein pga. slitasje på kjede, tannhjul osv. Som beskrevet over her så må pumpa alltid da dreies mot den rotasjonsretningen pumpa har, når motoren går.

Pumpa er festet normalt med tre muttere, men avhengig av motortype da. Disse mutterne løsnes, og pumpa kan da dreies litt, da det er ovale spor der pumpa er festet som gir justeringsmuligheter.

Men lag først et merke (strek) på pumpa og en strek på motoren som stemmer over ett. Gjerne med et skrujern. Dette for at du kan dreie den tilbake nøyaktig der den sto hvis det viser seg at det ikke er tenninga som er feil.

Så løsnes pumpa og dreies 2 til 4 mm. i forhold til strekene du har laget, mot rotasjonsretning. Det kan være litt størt å dreie den pga. dieselrøra som er festet til pumpa, men litt forsiktig hjelp med noe du kan tvinge med så bør det gå.

 

Du kan gjerne dreie den mens motor går, for da har du bedre kontroll, slik at det ikke blir for mye. Uansett så vær forsiktig og ta litt om gangen, og sjekk at den går fint uten røyk både på tomgang og under belastning. Hjelper ikke dette så setter du den tilbake der den sto.

 

Sikkert flere som reagerer på en så enkel måte å stille på, men skal dette gjøres etter boka er det ganske omfattende så det gidder jeg ikke forklare. Dessuten er det vel grenser for hvor mye tid og penger man vil spandere på en eldre motor, og i tillegg må da ofte motoren ut også.

 

Tanken min er at blir det mindre røyk, lettere start og finere gange, ja, så tipper jeg den har det bedre enn før du stilte på pumpa.

 

Gå inn i dokumentarkivet og så motorer her på forumet. Der finner du håndbøker til de fleste BMC motorene.

Ja gikk nesten et år siden jeg svarte her, hehe, men takk for tips, skal ta en titt. Vurderer å få noen til å gjøre det for meg da jeg er litt skeptisk til å få gjort det selv, motoren er er en BMC 1800, men hvis jeg skal stille den så blir det mot høyre hvis jeg ser mot flensen på pumpa? 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare deg, kjenner ikke denne 1800 så godt. Vet den har kjede mellom veiv og kamaksel så kamaksel går vel samme vei som veivaksel, men hvordan driften av pumpa er laget er jeg usikker på, så det er jo 50% sjanse for å dreie riktig retning. :smiley:

får nesten bare teste litt med motoren på tomgang ;) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...