Henrik Johansen Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Hei du Hadde samme problemet på en 6,5 l nå i går.Den røykla hele båthavna.Motoren skulle være overhalt slik som din.Etter vi hadde jobbet en del med gode tanker slik som toppakning og dyser osv var der en luring som vridde på dieselpumpa og da forsvant røyken.Prøv å stille tenninga.Når motoren er overhalt må også tenninga stilles Hei, vet dette er en gammel tråd men forsøker allikevel. Har det samme problemet på min BMC, vet du hvor han justerte dette? Bilder? Send meg gjerne en PM Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Gammel tråd ja, og omtrent like lenge siden de som gjorde dette har vært innom forumet kan det se ut som. Men hvilken type BMC er det snakk om ? Det som gjelder for alle er at tenninga etter hvert kan bli for sein pga. slitasje på kjede, tannhjul osv. Som beskrevet over her så må pumpa alltid da dreies mot den rotasjonsretningen pumpa har, når motoren går. Pumpa er festet normalt med tre muttere, men avhengig av motortype da. Disse mutterne løsnes, og pumpa kan da dreies litt, da det er ovale spor der pumpa er festet som gir justeringsmuligheter. Men lag først et merke (strek) på pumpa og en strek på motoren som stemmer over ett. Gjerne med et skrujern. Dette for at du kan dreie den tilbake nøyaktig der den sto hvis det viser seg at det ikke er tenninga som er feil. Så løsnes pumpa og dreies 2 til 4 mm. i forhold til strekene du har laget, mot rotasjonsretning. Det kan være litt størt å dreie den pga. dieselrøra som er festet til pumpa, men litt forsiktig hjelp med noe du kan tvinge med så bør det gå. Du kan gjerne dreie den mens motor går, for da har du bedre kontroll, slik at det ikke blir for mye. Uansett så vær forsiktig og ta litt om gangen, og sjekk at den går fint uten røyk både på tomgang og under belastning. Hjelper ikke dette så setter du den tilbake der den sto. Sikkert flere som reagerer på en så enkel måte å stille på, men skal dette gjøres etter boka er det ganske omfattende så det gidder jeg ikke forklare. Dessuten er det vel grenser for hvor mye tid og penger man vil spandere på en eldre motor, og i tillegg må da ofte motoren ut også. Tanken min er at blir det mindre røyk, lettere start og finere gange, ja, så tipper jeg den har det bedre enn før du stilte på pumpa. Gå inn i dokumentarkivet og så motorer her på forumet. Der finner du håndbøker til de fleste BMC motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Gammel tråd ja, og omtrent like lenge siden de som gjorde dette har vært innom forumet kan det se ut som. Men hvilken type BMC er det snakk om ? Det som gjelder for alle er at tenninga etter hvert kan bli for sein pga. slitasje på kjede, tannhjul osv. Som beskrevet over her så må pumpa alltid da dreies mot den rotasjonsretningen pumpa har, når motoren går. Pumpa er festet normalt med tre muttere, men avhengig av motortype da. Disse mutterne løsnes, og pumpa kan da dreies litt, da det er ovale spor der pumpa er festet som gir justeringsmuligheter. Men lag først et merke (strek) på pumpa og en strek på motoren som stemmer over ett. Gjerne med et skrujern. Dette for at du kan dreie den tilbake nøyaktig der den sto hvis det viser seg at det ikke er tenninga som er feil. Så løsnes pumpa og dreies 2 til 4 mm. i forhold til strekene du har laget, mot rotasjonsretning. Det kan være litt størt å dreie den pga. dieselrøra som er festet til pumpa, men litt forsiktig hjelp med noe du kan tvinge med så bør det gå. Du kan gjerne dreie den mens motor går, for da har du bedre kontroll, slik at det ikke blir for mye. Uansett så vær forsiktig og ta litt om gangen, og sjekk at den går fint uten røyk både på tomgang og under belastning. Hjelper ikke dette så setter du den tilbake der den sto. Sikkert flere som reagerer på en så enkel måte å stille på, men skal dette gjøres etter boka er det ganske omfattende så det gidder jeg ikke forklare. Dessuten er det vel grenser for hvor mye tid og penger man vil spandere på en eldre motor, og i tillegg må da ofte motoren ut også. Tanken min er at blir det mindre røyk, lettere start og finere gange, ja, så tipper jeg den har det bedre enn før du stilte på pumpa. Gå inn i dokumentarkivet og så motorer her på forumet. Der finner du håndbøker til de fleste BMC motorene. Ja gikk nesten et år siden jeg svarte her, hehe, men takk for tips, skal ta en titt. Vurderer å få noen til å gjøre det for meg da jeg er litt skeptisk til å få gjort det selv, motoren er er en BMC 1800, men hvis jeg skal stille den så blir det mot høyre hvis jeg ser mot flensen på pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Kan ikke svare deg, kjenner ikke denne 1800 så godt. Vet den har kjede mellom veiv og kamaksel så kamaksel går vel samme vei som veivaksel, men hvordan driften av pumpa er laget er jeg usikker på, så det er jo 50% sjanse for å dreie riktig retning. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Kan ikke svare deg, kjenner ikke denne 1800 så godt. Vet den har kjede mellom veiv og kamaksel så kamaksel går vel samme vei som veivaksel, men hvordan driften av pumpa er laget er jeg usikker på, så det er jo 50% sjanse for å dreie riktig retning. får nesten bare teste litt med motoren på tomgang ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.