Jump to content

Skibsplast Vector 555 med Suzuki df115, valg av propell


aborgan

Recommended Posts

Heisann

 

Har en skibsplast Vector 555 med en 2001 model suzuki df115

 

Ved maks hastighet kommer jeg opp i 5000 i turtall. Dette er med 1-2 mennesker i båten. Båt med motor veier ca 800kg.

 

Ser at maks turtall på motoren er opp mot 6000. Propellen som står på har målene 3x14x23

 

Hvilken propell passer så jeg får motoren opp i 5600-5800?

 

mvh

André

 

 

Link to post
Share on other sites

14x21 alu

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Høres nesten ut som om det er noe feil eller motoren ikke får fullt gasspådrag.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Start med å sjekke drivstofftilførsel, filter, tennplugger... Sjekk maksturtall alene, ellers er det ikke maksturtall, det skal være ved lett belastning, ikke ha full tank heller. Optimer trimmen av motoren underveis, så du får maks fart, og maks turtall, uten at propellen mister grepet, selvsagt.

Får du samme turtall da?

Link to post
Share on other sites

Jeg har og tenkt tanken at den ikke får fullt gasspådrag, men det "virker" ikke sånn.

 

Alt det du nevner ble sjekket/skiftet i våres da båten var ny for meg. Når det bare er meg i båten viser klokka bittelitt over 5000. Samlet vekt på kanskje 150 kilo i tillegg til båt og motor. Trimmen er da optimalisert maks. Farta er drøyt 34 knop.

 

Tanken var vel at den bør klare 3-4 knop til med riktig turtall. Første som slo meg var propellen ...

Link to post
Share on other sites

hørtes snaut ut med 34 knop ja, men ser at skibsplast selv oppgir 34 m/ 100hk.  Etpar knop til burde den klare og de kan komme når du får mer turtall 

 

http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_modell&p_id=14&tb=3&meny=5

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er vel forsåvidt ikke det viktigste på jorda med par knop mer, men vil jo gjerne ha den noe opp i turtall.

 

Tok kontakt med Skibsplast. De var usikre på hva som ble brukt når de ble levert med suzuki, men med 4-takt mercury var propellen på 13 1/4 16. Så han kunne ikke skjønne hvorfor jeg hadde 14 23 ...

 

Med 115 skal den ligge på 37-39 knop. Når alt er nytt og helt plettfritt såklart ...

Edited by aborgan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er vel litt forskjellig utveksling på motorene som gjør at suzukien må ha større propell

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Suzuki har 2,59:1 utveksling mens Mercury gjerne har 2,07:1 eller lavere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei

skal ha ny propell til en Skibsplast Vector med 90 HK Suzuki

 

Lurte på om en Ballistic 13,5x22 stålpropell hadde vært noe?

http://www.michiganpropellers.co.uk/collections/ballistic-outboard-propellers/products/ballistic-953422-stainless-steel

 

Ser at 14x23 kanskje var litt tung å drive med en 115 HK så mulig jeg heller burde gå for en mindre propell?

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på her på tråden...

Med noe mindre motor, Mercury F20. Har originalpropell hvor bladene ikke er like lange. Det kan vel ikke være helt heldig, eller? Jeg spekulerer på 4-blads propell, har lest det gir mer skyv med last.

 

Båtvekt uten utstyr, men med motor er drøyt 260 kg. 17 fot, 2 meter bred. Alubåt uten konsoll. Totalvekt med utstyr, tank og folk blir fra 380 - 460 kg.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...