aborgan Startet 27.September.2015 Del på Facebook Startet 27.September.2015 Heisann Har en skibsplast Vector 555 med en 2001 model suzuki df115 Ved maks hastighet kommer jeg opp i 5000 i turtall. Dette er med 1-2 mennesker i båten. Båt med motor veier ca 800kg. Ser at maks turtall på motoren er opp mot 6000. Propellen som står på har målene 3x14x23 Hvilken propell passer så jeg får motoren opp i 5600-5800? mvh André Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 14x21 alu Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Høres nesten ut som om det er noe feil eller motoren ikke får fullt gasspådrag. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Start med å sjekke drivstofftilførsel, filter, tennplugger... Sjekk maksturtall alene, ellers er det ikke maksturtall, det skal være ved lett belastning, ikke ha full tank heller. Optimer trimmen av motoren underveis, så du får maks fart, og maks turtall, uten at propellen mister grepet, selvsagt. Får du samme turtall da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aborgan Svart 28.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2015 Jeg har og tenkt tanken at den ikke får fullt gasspådrag, men det "virker" ikke sånn. Alt det du nevner ble sjekket/skiftet i våres da båten var ny for meg. Når det bare er meg i båten viser klokka bittelitt over 5000. Samlet vekt på kanskje 150 kilo i tillegg til båt og motor. Trimmen er da optimalisert maks. Farta er drøyt 34 knop. Tanken var vel at den bør klare 3-4 knop til med riktig turtall. Første som slo meg var propellen ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 hørtes snaut ut med 34 knop ja, men ser at skibsplast selv oppgir 34 m/ 100hk. Etpar knop til burde den klare og de kan komme når du får mer turtall http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_modell&p_id=14&tb=3&meny=5 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
aborgan Svart 28.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2015 (redigert) Er vel forsåvidt ikke det viktigste på jorda med par knop mer, men vil jo gjerne ha den noe opp i turtall. Tok kontakt med Skibsplast. De var usikre på hva som ble brukt når de ble levert med suzuki, men med 4-takt mercury var propellen på 13 1/4 16. Så han kunne ikke skjønne hvorfor jeg hadde 14 23 ... Med 115 skal den ligge på 37-39 knop. Når alt er nytt og helt plettfritt såklart ... Redigert 28.September.2015 av aborgan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 er vel litt forskjellig utveksling på motorene som gjør at suzukien må ha større propell Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Suzuki har 2,59:1 utveksling mens Mercury gjerne har 2,07:1 eller lavere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
trond.strom Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Hei skal ha ny propell til en Skibsplast Vector med 90 HK Suzuki Lurte på om en Ballistic 13,5x22 stålpropell hadde vært noe? http://www.michiganpropellers.co.uk/collections/ballistic-outboard-propellers/products/ballistic-953422-stainless-steel Ser at 14x23 kanskje var litt tung å drive med en 115 HK så mulig jeg heller burde gå for en mindre propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NoobMatrosen Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Hiver meg på her på tråden... Med noe mindre motor, Mercury F20. Har originalpropell hvor bladene ikke er like lange. Det kan vel ikke være helt heldig, eller? Jeg spekulerer på 4-blads propell, har lest det gir mer skyv med last. Båtvekt uten utstyr, men med motor er drøyt 260 kg. 17 fot, 2 meter bred. Alubåt uten konsoll. Totalvekt med utstyr, tank og folk blir fra 380 - 460 kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.