Jump to content

Intelligent regulator for lading fra Påhengsmotor?


Krimart

Recommended Posts

Da ble det Honda 8HK (manuell start, 2006-modell  http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=64740548)på seilbåten. Jeg planlegger å ta strøm fra denne for å lade forbruksbatteriet, motoren skal gi 12V 6A.

 

Er usikker på hvor god regulatoren er på en slik motor. Finnes det/er det noen vits med intelligent 4-trinns regulatorer til dette formålet?  Kan jeg bruke en regulator som egentlig er beregnet for solcelle (som klarer 6A eller mer)  f.eks. denne ? : 

http://www.seatronic.no/solcellepaneler-regulatorer-c-422_423/sunwind-regulator-12a-p-3178

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du trenger regulator i det hele tatt dersom du har litt stoerrelse paa batteribanken.  Dynamoen gir 6A ved 12V.  For aa koke batteriene, maa du opp paa mer en 15V. Ved denne spenningen tviler jeg paa at dynamoen leverer noe saerlig stroem, dersom du skal gaa for motor i timevis og batteriet er fulladet kan du jo bare slaa paa litt forbruk.

 

Dersom du insisterer paa regulator ser jeg ihvertfall ingen vits med en avansert regulator, en enkel regulator som begrenser max spenning til ca 14.5 volt vil holde. Den du linket til maa da vaere vaere fullt brukbar ?

 

Er du forresten sikker paa at motoren leverer likestroem ?  Noen av disse smaa paahengerne leverer bare vekselstroem, da maa du ha en likeretter i tillegg.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den regulatoren så jo fin ut, men det er et par ting du bør sjekke

Noen påhengsmotorer kan levere mer en 30 volt på høyt turtall når generatoren er helt ubelastet. Nå skal det ikke rare belastningen før spenningen kommer under 30 volt så dette kan løses på flere måter. En liten shunt med eller uten zenerbarriere

Husk som andre nevner sjekk at påhengsmotoren har intern likeretter. Dette løses også enkelt med en ekstern regulator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...