Jump to content

Bygging / Oppgradering av elektrisk anlegg


CaptnT

Recommended Posts

Hei! 

 

I forbindelse med en planlagt tur til karibien må det elektriske anlegget få seg en aldri så liten overhaling. I dag ser anlegget ut som på bildet under.

 

bilde

bilde

 

Jeg lager et helt nytt panel i teak også, og borer selv ut hull til brytere osv...

Som dere ser er det en del streker som mangler på koblingsskjema mitt - her trenger jeg altså hjelp! Jeg tror jeg har god kontroll på det som skjer borte ved brytere og slikt, men båten har aldri hatt annen form for lading enn motoren - det får den nå, i form av solceller (kanskje også vindgenerator senere). det jeg vil frem til:

 

- separert forbruk og start. Med bryter mellom start og forbruk slik at ekstra kraft kan hentes derfra OM nødvendig.

- Lading fra solceller (flere paneler) - trengs laderegulator?

- Trengs batterilader? kobles alt som lader noe som helst inn på denne, før det går til batteriene?

- Vil ha lading av begge banker fra motor, med prioritet å start.

 

Ser vel allerede at voltmeteret til startbatteriet og batterimonitoren er koblet feil....

 

 

Setter pris på all hjelp - her fungerer kanskje teskjed-metoden best :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Første innspill:

Jeg tror ikke jeg ville valgt glasssikringer om jeg skulle lagt opp nytt opplegg. Enten flatstift, eller automatsikringer. Tror jeg.

 

Solceller ville jeg koblet til forbruksbanken, det samme med evt lader. Og koblet sammen forbruk og start med en Spenningsstyrt Rele (VSR).

 

Og 220 volt inverter ville jeg koblet rett på batteriet, evt kuttet ut.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill!  Hvorfor ikke glassikringer? Panelet i dag har glassikringer som kan fjernes fra utsiden av panelet, er forsovet bare derfor jeg tenkte å videreføre det...

 

Spenningsstyrt rele, er det den som bestemmer hvilken bank som lades? Ville jeg da koblet lading fra motor inn i en rele, så hatt en kobling til start og en til forbruk på andre siden? EVT en regulator til solcellene mellom rele og forbuksbank?

Link to post
Share on other sites

Nærmest mulig + kabelen til batteriet (hvor det er praktisk mulig).

Hvis du skal ha en diodeskiller eller spenningssensitivt relé mellom batteribankene så kan det være praktisk å plassere sikring på tilførselskabelen som går til forbruker etter denne

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg mener flatsikringer eller automatsikringer er bedre enn glasssikringer. Har opplevd dårlig kontakt, og varmgang med glassikringer.

 

Spenningsstyrt skillerele ville jeg hatt mellom batteribankene, kanskje helst med mulighet for at at releet kobler fra når du slår av tenningen. Og gjerne med mulighet for ekstern diode. Så det enkleste da er vel BEP. Eller kanskje noe av det som Jørg selger.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...