Jump to content

Glemt å tømme septik. Båt på land


ehrnst

Recommended Posts

... er det ikke da man håper at noen "dieseltyver" skal møte opp med sugeslange?  :giggle::saint::giggle::saint:

 

Fra spøk til alvor. Hvis det er for store mengder til at drittjobben lar seg gjøre med kanner og håndpumpe, så burde en solid dose frostvæske kunne forhindre at det sprengfryser i løpet av vinteren. Men du bør kanskje være forberedt på at det "kaker" seg skikkelig i bunnen av tanken og dermed blir enda verre å få ut ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Båten kom opp litt plutselig ifjor, med full septik og tom diesel. 300 liter fylt med kanner tar litt tid, og septiken ville jeg ha ut.

 

Løsningen ble murerbøtte under båten som ble fylt og slept over til hestehagen ved siden av, i flere omganger. Når det ikke var mer dritt igjen, konserverte jeg.

 

Greit å ha rutine for bruk av sanitærvæske, så det var ikke så ille.

Link to post
Share on other sites

nå vet jeg ikke størrelsen på septiktanken din, men finn deg en grei størrelse dunke/fat, finn deg en egnet slange og dump i denne. Bruk mye vann så du får kjørt gjennom så mye som du orker. Deretter er det bare å finne en bobil tømmestasjon å kvitte seg med greiene etterpå! :)

Lykke til.

 

Ikke sikker du glemmer dette igjen ved senere opptak! :)

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor stor den er egentlig. Hadde håpet på at det ville gå greit med frostvæske... Det er absolutt mest nr1 der, og båten er ikke mye brukt i år. Båten står selvfølgelig på en full opplagsplass, så tømming er ingen hyggelig affære. Vanntanken er også proppfull med ødelagt pumpe. Hehe

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor stor den er egentlig. Hadde håpet på at det ville gå greit med frostvæske... Det er absolutt mest nr1 der, og båten er ikke mye brukt i år. Båten står selvfølgelig på en full opplagsplass, så tømming er ingen hyggelig affære. Vanntanken er også proppfull med ødelagt pumpe. Hehe

Kan virke som om du bør brette opp ermene og gjøre en jobb, ville vurdert det til at vanntanken er minst like prekær som gråvannet...

 

En vanntank vil neppe fryse i stykker dersom den ikke er ganske full. Det kan være verre med rør og kraner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor stor den er egentlig. Hadde håpet på at det ville gå greit med frostvæske... Det er absolutt mest nr1 der, og båten er ikke mye brukt i år. Båten står selvfølgelig på en full opplagsplass, så tømming er ingen hyggelig affære. Vanntanken er også proppfull med ødelagt pumpe. Hehe

bilde

Har du skroggjennomføring av denne typen er det ingen drittjobb.

Så spyl /vask den og tre inn en 2m slange med litt Tec 7 på, la det tørke et par dager.

Et liggende 200l fat tar  vel 160 l før det renner ut øvre spuns. 

Så er det bare og pumpe det ut i en eller to omganger, samme om du har frittfall system. .

 

Hvis du kopler på en vannslange på røret ut fra vanntanken og fyller opp vannslangen og

hiver enden over bord og ned på bakken så får du tømt vanntanken.

siden vannpumpa er gåen ta den ut åpne kranene så renner det nok vann ut til at de ikke fryser i stykker.

Husk og tømme varmtvannsberederen hvis du har. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vanntanken er for det meste tømt nå. Hele plassen trodde vel jeg stjal diesel. Testet pumpen direkte fra batteri, den startet, men stoppet igjen med en gang, selv om kranene var åpne. Etter dette sa den bare klikk. Rare greier.

 

Når det gjelder septik, så prøvde jeg å pumpe, men det kom jo bare luft ut. Hva er det jeg ikke skjønner? Jeg tok for sikkerhet skyld å kjørte igjennom frostvæske fra toalettet, men vil jo fortsatt ha det ut :)

 

For å svare litt spørsmål, så er begge tanker i plast, toalett skylles med saltvann og gjennomføringen ser riktig ut.

Redigert av ehrnst (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos meg skjer det samme hvis jeg pumper ut på land - trikset er å skape et mottrykk som gjør at vakumet pumpa trenger mellom hver gang du pumper, ikke forsvinner. I sjø løses dette av at sjøvannet holder igjen for at luft kommer inn gjennom sjøvannsinntaket. Eller noe i den duren.

 

Mottrykket, hvis man kan kalle det det, kan du skape ved å ikke åpne krana for utpumping mer enn litt på gløtt, inntil det kommer guffe, så åpner du krana helt.

 

Funker hos meg ivaffal!

Link to post
Share on other sites

Med ganske ny båt (2013) har vi fort fått lukt i båten av toalett-/septik anlegget. Har surret mye med det der,

 

Det som jeg syntes fungerer bra med falltank er å tømme tanken før vi kommer til havn, spyle mye med ferskvann både i toalettet og gjennom dekkavsuget. Et par tre ganger etter hver tur. Da står tanken med ferskvann til jeg tømmer den når vi drar på tur. Har ingen lukt problemer nå lengre.

 

Jeg tror ikke det er lurt å lagre båten med septik i tanken. Tror du skal få det ut asap. Bøtter / fat som er nevnt funker. Bestill en sugebil  :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...