Jump to content

Overoppheting av Yanmar 6LP, kjølevannsslange løsnet, defekt alarm


Sulamitt

Recommended Posts

Fikk overoppheting og varmgang i min Yanmar 6LP-STE (2004 modell) uten at temperaturalarmen gikk. Årsaken viste seg å være at slangen mellom varmeveksleren og termostathuset hoppet av samtidig med at ledningen til temperaturalarmen ikkje var tilkoblet. Slangenklemmen på den aktuelle slangen har sannsynligvis ikkje blitt ettertrekt i forbindelse service (lakken er helt inntakt), og skruen som fester ledningen til temperaturgiveren hadde løsnet og låg løs i gummihetta. Er det andre som har erfart at slangen til termostathuset har hoppet av og/eller at ledningen til temperaturgiveren har løsnet? Hvordan kan dette skje?

 

Varmgangen har ført til så store skader på motoren at det ikkje lønner seg å reparere.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen..

 

Nei, aldri opplevd. Hos meg er slangen av slik kvalitet og pasning, at om jeg skal ha dem av, må jeg skjære dem løs med kniv. Og erstatte slangen. De er kul kramp å få av med håndmakt. Nå har jeg motor fra USA, uten at det skal ha noen betydning. Om ledningen til temperaturgiveren hopper av, detter måleren til null, som tilsier at ting må fikses.

Link to post
Share on other sites

Tempalarmen må da vel være en normalt lukket krets, som gir lyd og lysvarsling når den(temp.styrt bryter) åpner ved f.eks. 105-110 grader? Og varsellys skal indikere ved tenning på før start når kretsen er ok. Vil da løse ut når forbindelsen er dårlig.

Tempgiveren/måleren er nok en separat krets.

Har ikke opplevd noen av delene, og kondolerer med havariet.. dette er nok enda en god grunn til å ha en vannvarsler i kjølsvin oppe å kjøre, og sjekke at varsel/indikatorlamper er ok ved start.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos meg på min lille 4jh3 så tror jeg temp alarm føler aktiverer når man kobler ledning til jord. Lamptetesten tror jeg bare tenner lampen og alarm så den sier ikke noe om føleren. Så faller ledningen på føler av hos meg får jeg ingen alarm .Mulig dette er annerledes på nyere motorer, min er jo fra 2001.

Ang. slangestusser så er jeg ikke nøgd med konstruksjonen på stussene på sjøvannsiden på varmeveksler. Først og fremst i bakkant som er kobla på anti hevert ventil er det ikke mulig å kjøpe orginal slanger. Std. slanger blir noe romslige på stussene og det er ikke plass til 2 stk. slangeklemmer med skikk, så jeg har gått en god stund med tau sikring på denne slangen i tilegg til en god slangeklemme. Disse stussene har helller ikke riller og heller ikke motkant på enden. Dette er faktisk laga slik orginalt men yanmar har endra dette på nyere motorer, de kan kun tilby ny veksler til 25 lapper eller noe slikt. Jeg kommer nok til å lodde på en kant på denne i vinter da jeg tror det blir for tynnt å krympe på noe utenpå eksisterende stuss. Hadde tenkt å sølvlodde men er det noen som vet eksakt material her, vi snakker nok om en alu. bronse eller noe i den retning vil jeg tru?

bilde

 

Forslag til løsning? Alt. forslag til ekstra gode slangeklemmer? Gjerne også en lysere yanmar farge også da denne er for mørk til min motor.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en kollega med en Yanmar hvor akkurat det same skjedde i sommer. Ikke under full fart, så der gikk det bra.

Også her var mangel på service/ettersyn grunnen.  Flerre som var løse.  mener han har en 240HK utgave av Yanmar

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Temperaturalarmen og temperaturmåleren har separate og uavhengige givere og ledninger. I mitt tilfelle var det ledningen til alarmen som var løsnet. Når ledningen er tilkoblet og kretsen ok er det ingen varsellampe som lyser når tenningen settes på før start. Det er bare varsellampe for oljetrykk og lading som lyser før start. Alt var derfor tilsynelatende i orden når motoren ble startet. Temperaturmåleren vil etter hvert vise unormal høy temperatur, men dette skjedde veldig fort og eg har størst fokus på sjøen og båttrafikken med et raskt blikk på instrumentpanelet med gjevne mellomrom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...