BØstrøm Startet 30.September.2015 Del på Facebook Startet 30.September.2015 Kan jeg sveise stål på båten ved hjelp av egen generator.Det er stålbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Man gjør det på skip. Går sikkert bra hos deg, også... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Jeg har skilletrafo, hvis det betyr noe.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Går ut fra at du på din båt som alle andre båter har IT nett. Ikke noe problem å sveise da med mindre du har fult av jordfeil i anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Hva er IT nett? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 IT nett betyr at du har isolert nullpunkt på generatorer og trafoer. Vanlig på de fleste skip. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Gi blaffen, så lenge generatoren greier å levere spenning og strømstyrke så er det bare å kjøre til. Sett jordingsklemmen så nær sveisestedet som mulig, og sørg for at forbindelsen er god. På Hulda er aggregatet jordet i hht. plan fra leverandøren (MASE 8000 Mariner). Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Det var siste innlegg jeg ville høre Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 (redigert) Bare en liten ting som jeg ikke vet om du har tatt med i betrakningen. Skal du sveise med lavfrekvent utstyr, plukk ledningene av dynamoen, ellers får du ekstrajobb med å bytte diodebroen. Hulda var i sin tid verdensmester i å bytte diodebroer. Hadde altid minst tre stk. på lager. Typisk lavfrekvent er eldre sveiselikerettere, alle sveisetrafoer, MIG, Innershield og muligens TIG. Nå er du helt sikkert forvirra, så plukk ledningene av dynamoen uansett. Skilletrafoen er uansett ikke med i sveiseligningen. Den har ikke noe med det å gjøre. Når du starter aggregatet, skal skilletrafoen din sjaltes ut. Redigert 30.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.