Jump to content

Bytte ut MD29 med TAMD40B, samme motorfester? Lengde/høyde?


Kristoffer ander

Recommended Posts

Hei ? håper det er noen her inne som kunne gitt meg noen svar. Jeg har en fjord 27 som det står en vp md29 motor i og jeg skal bytte motor da jeg ikke får tak i deler til motoren. Jeg har funnet en motor som heter vp tamd 40b og det jeg lurer på da er:
Er det samme motorfester?
Er tamd 40b lengre og høyere enn md 29?
Kan jeg bruke samme helling som den gamle md 29?

På forhånd takk for svar:)

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg kan skjønne så er MD29 ( likhet med etterfølgeren MD32) basert på peugeut/indenor blokk.  Den er nok mindre og lettere enn 40 blokka 

 

Tamd40b har vel også vel doble effekten -> det må beregnes om gir/aksling osv tåler det ekstra dreiemomentet 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om du nå skal bytte motor så sett da ikke inn en som er omentrent like gammel som den du tar ut. 40 motoren er en 3,6l rekkesekser. Det er en gammeldags forkammermotor med dårlig virkningsgrad og konstant kjøleproblem. Hadde ikke vurdert den om den så var gratis ferdig montert. Har hat noen av den sorten men det er heldigvis lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Om du nå skal bytte motor så sett da ikke inn en som er omentrent like gammel som den du tar ut. 40 motoren er en 3,6l rekkesekser. Det er en gammeldags forkammermotor med dårlig virkningsgrad og konstant kjøleproblem. Hadde ikke vurdert den om den så var gratis ferdig montert. Har hat noen av den sorten men det er heldigvis lenge siden.

Hba mener du jeg burde sette inn? Som passer på motorfestene og ikke koster mere en båten?

Link to post
Share on other sites

Den motoren som du vil bytte er vel ikkje meir enn 90 hk,meiner 32 motoren var 106 hk.Om du går for ein TAMD 31,får du ein 4 sylindra motor fra 130 hk.Den er kortere og mulig lettere enn den gamle,og du kan muligens bruke samme aksling, hylse, og om du er heldig propell.Er alltid noe som ikkje passer ved motorbytteKjenner ikkje målene på den31motoren..Antar det var du som ringte på 41 motoren som hadde vert påfinn.31og 41 er samme base,31er 4syl.41 er 6 syl.Brukt 31 motor bør vere mulig å få til ein fornuftig pris,forstår det sånn at det skal gjøres så rimlig som mulig.

Link to post
Share on other sites

Den motoren som du vil bytte er vel ikkje meir enn 90 hk,meiner 32 motoren var 106 hk.Om du går for ein TAMD 31,får du ein 4 sylindra motor fra 130 hk.Den er kortere og mulig lettere enn den gamle,og du kan muligens bruke samme aksling, hylse, og om du er heldig propell.Er alltid noe som ikkje passer ved motorbytteKjenner ikkje målene på den31motoren..Antar det var du som ringte på 41 motoren som hadde vert påfinn.31og 41 er samme base,31er 4syl.41 er 6 syl.Brukt 31 motor bør vere mulig å få til ein fornuftig pris,forstår det sånn at det skal gjøres så rimlig som mulig.

Du vet ikke om den passer over til motorfestene på md 29? Men vil ikle den bråke mere i forhold til tamd40b side det er rekkesekser?

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg kan skjønne så er MD29 ( likhet med etterfølgeren MD32) basert på peugeut/indenor blokk. Den er nok mindre og lettere enn 40 blokka

 

Tamd40b har vel også vel doble effekten -> det må beregnes om gir/aksling osv tåler det ekstra dreiemomentet

Men passer tamd40b på motorfestene til md29? Vet du om den er så veldig mye større en md29 tenkte da på høyde og lengde?

Link to post
Share on other sites

det tør jeg ikke si noe om , men jeg mener det ligger tekniske data på disse på volvo penta sine nettsider

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Både MD29 og TAMD 40 er rekkesekser.Er vel små muligheter for at festene passer Med ein 4syl,blir det meir plass i maskinrom for montering.Du bør vel få tak i mål på motoren som du ønsker å montere.Det er vansklig å vite hvordan båten er,og om ting vil passe.Mulig det er noken her på forumet som har gjort det samme

Ein 4 syl er nok ikkje så rolig som ein 6 syl.

Link to post
Share on other sites

Her er svar på dine spørsmål:

 

 

Er det samme motorfester? Nei, TAMD 40 har større avstand i både lengde og bredde

Er tamd 40b lengre og høyere enn md 29? Ja, Ca 110mm lengre og 106 mm høyere total(86 mm høyere fra labber og opp)

Kan jeg bruke samme helling som den gamle md 29? Ja

 

 

Du får måle motorrommet ditt i lengde,bredde og høyde:

 

Lengde: 1490 mm

Bredde: 644 mm (ved motor labber)

Bredde: 673 mm (største bredde)

Høyde:  762 mm (total høyde)

Høyde:  602 mm (høyde fra labber)

Link to post
Share on other sites

Her er svar på dine spørsmål:

 

 

Er det samme motorfester? Nei, TAMD 40 har større avstand i både lengde og bredde

Er tamd 40b lengre og høyere enn md 29? Ja, Ca 110mm lengre og 106 mm høyere total(86 mm høyere fra labber og opp)

Kan jeg bruke samme helling som den gamle md 29? Ja

 

 

Du får måle motorrommet ditt i lengde,bredde og høyde:

 

Lengde: 1490 mm

Bredde: 644 mm (ved motor labber)

Bredde: 673 mm (største bredde)

Høyde: 762 mm (total høyde)

Høyde: 602 mm (høyde fra labber)

Lengden det er kun motoren? Vet du hva måle er med girkasse? Kan jeg flytte over motor labbene ifra md29 til tamd40b?.

Labbene på md29 er ca 11,5cm lange og han jeg skal kjøpe tamd40b av sa at han sinne var 20-21cm.

Link to post
Share on other sites

Nei, lengden er totalt med MS3B gir. Motorens lengde uten gir er 1095mm

Tror ikke labbene på MD29 kan brukes på TAMD40, dessuten er vel de veldig gamle......

Jeg ville ha kjøpt nye labber og satt inn, du kan kjøpe universale labber till en grei pris. De er også mindre en orginale labber.

Link to post
Share on other sites

Nei, lengden er totalt med MS3B gir. Motorens lengde uten gir er 1095mm

Tror ikke labbene på MD29 kan brukes på TAMD40, dessuten er vel de veldig gamle......

Jeg ville ha kjøpt nye labber og satt inn, du kan kjøpe universale labber till en grei pris. De er også mindre en orginale labber.

Er vell 73 mod eller noe:p ville trudd at md29 veier mere en tamd40b? Tenkte siden alder.

Blir vel bare og kutte ned på labben på tamd40b istedenfor og kjøpe nytt. Hvis det går bra?

Link to post
Share on other sites

Du mente motorbrakettene, er de for lange til at motoren går ned?

de på MD29 passer ikke på Tamd 40, det er helt annen innfestning.

Motorbrakettene på md29 var ca 11,5 cm lang og på tamd40b var de ca 20-21cm lange. Så tenkte bare jeg kunne kappe de på lengda jeg da:)?

Link to post
Share on other sites

Du mente motorbrakettene, er de for lange til at motoren går ned?

de på MD29 passer ikke på Tamd 40, det er helt annen innfestning.

Motorbrakettene på md29 var ca 11,5 cm lang og på tamd40b var de ca 20-21cm lange. Så tenkte bare jeg kunne kappe de på lengda jeg da:)?

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert en grunn til at de er lengre. Noe som stikker ut på siden kanskje?

 

Men ikke tenk så mye på de gamle festene. Mål høyde fra fundament til motorluke, bredde og lengde i motorrom og dybde i kjølen mellom fundamentene. Dq har du det du trenger for å sjekke om motoren får plass. Husk på at du mest sannsynlig også trenger ny aksling, hylse og propell som passer overens med den nye motoren. Så litt arbeid blir det fort ut av det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om du nå skal bytte motor så sett da ikke inn en som er omentrent like gammel som den du tar ut. 40 motoren er en 3,6l rekkesekser. Det er en gammeldags forkammermotor med dårlig virkningsgrad og konstant kjøleproblem. Hadde ikke vurdert den om den så var gratis ferdig montert. Har hat noen av den sorten men det er heldigvis lenge siden.

Dette forteller nok mer om deg og din motorkyndighet en om motortypen.

Reidar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...