Jump to content

Bytte ut MD29 med TAMD40B, samme motorfester? Lengde/høyde?


Kristoffer ander

Recommended Posts

såvidt jeg kan skjønne så er MD29 ( likhet med etterfølgeren MD32) basert på peugeut/indenor blokk. Den er nok mindre og lettere enn 40 blokka

 

Tamd40b har vel også vel doble effekten -> det må beregnes om gir/aksling osv tåler det ekstra dreiemomentet

Vet ikke hvor jeg kan få tak i pakning sett til vp md29 da?

Link to post
Share on other sites

Hadde aldri tatt kostnad og bry med og sette inn en 30 år gammel 40 motor. Hvor lenge man får deler til disse vet ingen. 40 motorene har vært OK men langt i fra problemfrie.

Sett inn noe nyere kurant eller gjør deg selv tjensesten og selg båten som et prosjekt med defekt motor.

 

Motorbytte er alltid omstendelig, gjør man først jobben byttes ofte akselanlegget med hylse , propell etc. kostnad 10-20K Noen ganger må vinkelen også justeres på propellanlegget med påfølgende støp og styr.

 

Enhver som har byttet noen motorer vet at det alltid blir noe ekstra jobb og utstyr som må byttes som båteieren ikke har tatt høyde for.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har selv satt inn en TMD40A fra 1978 i båten min, (Byttet ut en MD21B) som nå har fungert helt greit i 7 år.

Som hanto 1 skriver, så blir det mye jobb. Det ble mye mer enn jeg forestilte meg.

Motoren betalte jeg 15000 kroner for, da med dårlig startmotor og utslitte motorlabber.

Den var også tungstartet, dette var heldigvis bare glødepluggene som var dårlige.

Jeg byttet hylse/hylserør, propell, eksosslange, lyd demper og eksosgjennomføring.

Jeg satte in Pyhtondrive CVA ledd for å slippe noe særlig oppretting av motoren.

 

Kostnaden med motorskiftet blir ganske høy til slutt selv om man setter inn gammel motor, så det er like greit å legge i endel ekstra

for å få en nyere motor.

 

 

 

 

Noen pakninger er å finne på denne linken:

 

http://www.keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/md29/19671968

 

Her er også en link angående din motor:

 

http://www.indenor-retro.de/wellcome.html

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har selv satt inn en TMD40A fra 1978 i båten min, (Byttet ut en MD21B) som nå har fungert helt greit i 7 år.

Som hanto 1 skriver, så blir det mye jobb. Det ble mye mer enn jeg forestilte meg.

Motoren betalte jeg 15000 kroner for, da med dårlig startmotor og utslitte motorlabber.

Den var også tungstartet, dette var heldigvis bare glødepluggene som var dårlige.

Jeg byttet hylse/hylserør, propell, eksosslange, lyd demper og eksosgjennomføring.

Jeg satte in Pyhtondrive CVA ledd for å slippe noe særlig oppretting av motoren.

 

Kostnaden med motorskiftet blir ganske høy til slutt selv om man setter inn gammel motor, så det er like greit å legge i endel ekstra

for å få en nyere motor.

 

 

 

 

Noen pakninger er å finne på denne linken:

 

http://www.keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/md29/19671968

 

Her er også en link angående din motor:

 

http://www.indenor-retro.de/wellcome.html

Blir nok heller og få tak i pakning sett til den motoren som står i båten:) og heller bytte bare gir siden den mest sannsynlig er ifra en bensin motor som sto i båten føre jeg kjøpte den. Men den nederste liten du ga meg får jeg takk i pakning sett der?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har selv satt inn en TMD40A fra 1978 i båten min, (Byttet ut en MD21B) som nå har fungert helt greit i 7 år.

Som hanto 1 skriver, så blir det mye jobb. Det ble mye mer enn jeg forestilte meg.

Motoren betalte jeg 15000 kroner for, da med dårlig startmotor og utslitte motorlabber.

Den var også tungstartet, dette var heldigvis bare glødepluggene som var dårlige.

Jeg byttet hylse/hylserør, propell, eksosslange, lyd demper og eksosgjennomføring.

Jeg satte in Pyhtondrive CVA ledd for å slippe noe særlig oppretting av motoren.

 

Kostnaden med motorskiftet blir ganske høy til slutt selv om man setter inn gammel motor, så det er like greit å legge i endel ekstra

for å få en nyere motor.

 

 

 

 

Noen pakninger er å finne på denne linken:

 

http://www.keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/md29/19671968

 

Her er også en link angående din motor:

 

http://www.indenor-retro.de/wellcome.html

Blir nok heller og få tak i pakning sett til den motoren som står i båten:) og heller bytte bare gir siden den mest sannsynlig er ifra en bensin motor som sto i båten føre jeg kjøpte den. Men den nederste linken du ga meg får jeg takk i pakning sett der?

Link to post
Share on other sites

Blir nok heller og få tak i pakning sett til den motoren som står i båten:) og heller bytte bare gir siden den mest sannsynlig er ifra en bensin motor som sto i båten føre jeg kjøpte den. Men den nederste linken du ga meg får jeg takk i pakning sett der?

 

Du kan prøve å kontakte de per e-post så får du vel svar på det.

Det du har er vel en Indenor DTP 92, kan tenke meg til at denne motoren har blitt brukt i mindre busser og lastebiler

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve å kontakte de per e-post så får du vel svar på det.

Det du har er vel en Indenor DTP 92, kan tenke meg til at denne motoren har blitt brukt i mindre busser og lastebiler

Og en ting til:) hvordan finne jeg ut åssen gir jeg skal ha til motoren?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Det er forskjellige faktorer som avgjør hvilket gear du bør ha:

 

Båtens vekt

Lengde i vannlinje

Motoren effekt

Motorens max turtall

Propell stigning,diameter og antall blader

Daså:? så holder ikke og si jeg har fjord 27 og motoren er 92hk max turtall 4000? og 3 blad propell. Redigert av Kristoffer ander (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...