Kristoffer ander Startet 30.September.2015 Del på Facebook Startet 30.September.2015 Hei ? håper det er noen her inne som kunne gitt meg noen svar. Jeg har en fjord 27 som det står en vp md29 motor i og jeg skal bytte motor da jeg ikke får tak i deler til motoren. Jeg har funnet en motor som heter vp tamd 40b og det jeg lurer på da er:Er det samme motorfester?Er tamd 40b lengre og høyere enn md 29?Kan jeg bruke samme helling som den gamle md 29?På forhånd takk for svar:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 (redigert) såvidt jeg kan skjønne så er MD29 ( likhet med etterfølgeren MD32) basert på peugeut/indenor blokk. Den er nok mindre og lettere enn 40 blokka Tamd40b har vel også vel doble effekten -> det må beregnes om gir/aksling osv tåler det ekstra dreiemomentet Redigert 30.September.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Om du nå skal bytte motor så sett da ikke inn en som er omentrent like gammel som den du tar ut. 40 motoren er en 3,6l rekkesekser. Det er en gammeldags forkammermotor med dårlig virkningsgrad og konstant kjøleproblem. Hadde ikke vurdert den om den så var gratis ferdig montert. Har hat noen av den sorten men det er heldigvis lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Det følger med girkasse. På tamd 40b og detter en 86mod. Turboen er overhalet samt oljekjøler og diesel pumpe følger også med en diesel pumpe utenom. Så er jo over 10 år nyere en md 29. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Om du nå skal bytte motor så sett da ikke inn en som er omentrent like gammel som den du tar ut. 40 motoren er en 3,6l rekkesekser. Det er en gammeldags forkammermotor med dårlig virkningsgrad og konstant kjøleproblem. Hadde ikke vurdert den om den så var gratis ferdig montert. Har hat noen av den sorten men det er heldigvis lenge siden. Hba mener du jeg burde sette inn? Som passer på motorfestene og ikke koster mere en båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Den motoren som du vil bytte er vel ikkje meir enn 90 hk,meiner 32 motoren var 106 hk.Om du går for ein TAMD 31,får du ein 4 sylindra motor fra 130 hk.Den er kortere og mulig lettere enn den gamle,og du kan muligens bruke samme aksling, hylse, og om du er heldig propell.Er alltid noe som ikkje passer ved motorbytteKjenner ikkje målene på den31motoren..Antar det var du som ringte på 41 motoren som hadde vert påfinn.31og 41 er samme base,31er 4syl.41 er 6 syl.Brukt 31 motor bør vere mulig å få til ein fornuftig pris,forstår det sånn at det skal gjøres så rimlig som mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Jeg ville vel sett etter en 32 motor eller noe slikt. Å bytte ut en gammel utslit motor med en annen steinalder innretning må jo bare være bortkastet arbeide. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 md32 er ein nyere utgave av md 29.Antar at du meiner KAD32,den er vansklig å få tak i samt at den ligger høgt i pris . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 1.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 Den motoren som du vil bytte er vel ikkje meir enn 90 hk,meiner 32 motoren var 106 hk.Om du går for ein TAMD 31,får du ein 4 sylindra motor fra 130 hk.Den er kortere og mulig lettere enn den gamle,og du kan muligens bruke samme aksling, hylse, og om du er heldig propell.Er alltid noe som ikkje passer ved motorbytteKjenner ikkje målene på den31motoren..Antar det var du som ringte på 41 motoren som hadde vert påfinn.31og 41 er samme base,31er 4syl.41 er 6 syl.Brukt 31 motor bør vere mulig å få til ein fornuftig pris,forstår det sånn at det skal gjøres så rimlig som mulig. Du vet ikke om den passer over til motorfestene på md 29? Men vil ikle den bråke mere i forhold til tamd40b side det er rekkesekser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 1.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 såvidt jeg kan skjønne så er MD29 ( likhet med etterfølgeren MD32) basert på peugeut/indenor blokk. Den er nok mindre og lettere enn 40 blokka Tamd40b har vel også vel doble effekten -> det må beregnes om gir/aksling osv tåler det ekstra dreiemomentet Men passer tamd40b på motorfestene til md29? Vet du om den er så veldig mye større en md29 tenkte da på høyde og lengde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 1.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 (redigert) det tør jeg ikke si noe om , men jeg mener det ligger tekniske data på disse på volvo penta sine nettsider http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx Redigert 1.Oktober.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 1.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 40 motoren er jo mye lengre så kan aldri tenke meg at det vil passe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 1.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 Både MD29 og TAMD 40 er rekkesekser.Er vel små muligheter for at festene passer Med ein 4syl,blir det meir plass i maskinrom for montering.Du bør vel få tak i mål på motoren som du ønsker å montere.Det er vansklig å vite hvordan båten er,og om ting vil passe.Mulig det er noken her på forumet som har gjort det samme Ein 4 syl er nok ikkje så rolig som ein 6 syl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Her er svar på dine spørsmål: Er det samme motorfester? Nei, TAMD 40 har større avstand i både lengde og bredde Er tamd 40b lengre og høyere enn md 29? Ja, Ca 110mm lengre og 106 mm høyere total(86 mm høyere fra labber og opp) Kan jeg bruke samme helling som den gamle md 29? Ja Du får måle motorrommet ditt i lengde,bredde og høyde: Lengde: 1490 mm Bredde: 644 mm (ved motor labber) Bredde: 673 mm (største bredde) Høyde: 762 mm (total høyde) Høyde: 602 mm (høyde fra labber) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Her er svar på dine spørsmål: Er det samme motorfester? Nei, TAMD 40 har større avstand i både lengde og bredde Er tamd 40b lengre og høyere enn md 29? Ja, Ca 110mm lengre og 106 mm høyere total(86 mm høyere fra labber og opp) Kan jeg bruke samme helling som den gamle md 29? Ja Du får måle motorrommet ditt i lengde,bredde og høyde: Lengde: 1490 mm Bredde: 644 mm (ved motor labber) Bredde: 673 mm (største bredde) Høyde: 762 mm (total høyde) Høyde: 602 mm (høyde fra labber) Lengden det er kun motoren? Vet du hva måle er med girkasse? Kan jeg flytte over motor labbene ifra md29 til tamd40b?. Labbene på md29 er ca 11,5cm lange og han jeg skal kjøpe tamd40b av sa at han sinne var 20-21cm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Nei, lengden er totalt med MS3B gir. Motorens lengde uten gir er 1095mm Tror ikke labbene på MD29 kan brukes på TAMD40, dessuten er vel de veldig gamle...... Jeg ville ha kjøpt nye labber og satt inn, du kan kjøpe universale labber till en grei pris. De er også mindre en orginale labber. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Nei, lengden er totalt med MS3B gir. Motorens lengde uten gir er 1095mm Tror ikke labbene på MD29 kan brukes på TAMD40, dessuten er vel de veldig gamle...... Jeg ville ha kjøpt nye labber og satt inn, du kan kjøpe universale labber till en grei pris. De er også mindre en orginale labber. Er vell 73 mod eller noe:p ville trudd at md29 veier mere en tamd40b? Tenkte siden alder. Blir vel bare og kutte ned på labben på tamd40b istedenfor og kjøpe nytt. Hvis det går bra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Nei, ikke gjør det. TAMD40 er faktisk 150 kg tyngre enn MD29. Anbefaler å kjøpe nye labber : https://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-55-galv-m-bolt#.VhE7qW6rHSg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 4.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Nei, ikke gjør det. TAMD40 er faktisk 150 kg tyngre enn MD29. Anbefaler å kjøpe nye labber : Lhttps://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-55-galv-m-bolt#.VhE7qW6rHSg Trudde labber vare de som stakk ut ifra motoren jeg og det du viste meg var dempe puter:p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Du mente motorbrakettene, er de for lange til at motoren går ned? de på MD29 passer ikke på Tamd 40, det er helt annen innfestning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 5.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 Du mente motorbrakettene, er de for lange til at motoren går ned? de på MD29 passer ikke på Tamd 40, det er helt annen innfestning. Motorbrakettene på md29 var ca 11,5 cm lang og på tamd40b var de ca 20-21cm lange. Så tenkte bare jeg kunne kappe de på lengda jeg da:)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 5.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 Da må du evt. borre nytt hull for festet til motorlabben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristoffer ander Svart 5.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 Du mente motorbrakettene, er de for lange til at motoren går ned? de på MD29 passer ikke på Tamd 40, det er helt annen innfestning. Motorbrakettene på md29 var ca 11,5 cm lang og på tamd40b var de ca 20-21cm lange. Så tenkte bare jeg kunne kappe de på lengda jeg da:)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 Det er sikkert en grunn til at de er lengre. Noe som stikker ut på siden kanskje? Men ikke tenk så mye på de gamle festene. Mål høyde fra fundament til motorluke, bredde og lengde i motorrom og dybde i kjølen mellom fundamentene. Dq har du det du trenger for å sjekke om motoren får plass. Husk på at du mest sannsynlig også trenger ny aksling, hylse og propell som passer overens med den nye motoren. Så litt arbeid blir det fort ut av det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Philonica III Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Om du nå skal bytte motor så sett da ikke inn en som er omentrent like gammel som den du tar ut. 40 motoren er en 3,6l rekkesekser. Det er en gammeldags forkammermotor med dårlig virkningsgrad og konstant kjøleproblem. Hadde ikke vurdert den om den så var gratis ferdig montert. Har hat noen av den sorten men det er heldigvis lenge siden. Dette forteller nok mer om deg og din motorkyndighet en om motortypen. Reidar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.